Meer conversies uit je websitebezoekers?

Meer conversies? Dan is het hoog tijd om dus met je website aan de slag te gaan. Voer deze 5 conversieoptimalisatie quick-wins vandaag nog door.

Raymond Kingma
Door:
Raymond
Wednesday
24
March
2021
Bambuu Nieuws

Het succes van je website valt of staat met het aantal bezoekers. Althans, dat is hoe nog (te) veel ondernemers denken. Ze nemen de hoeveelheid bezoekers als belangrijkste KPI om te bepalen of het een goede maand is geweest, terwijl het eigenlijk zou moeten gaan om de conversies. Je kunt nog zoveel budget en tijd stoppen in het genereren van nieuw verkeer naar je website, maar als de bezoekers vervolgens niet converteren is het eigenlijk zonde geweest van al je inspanningen en marketingbudget.

Hoog tijd om dus met je website aan de slag te gaan. Want als je de bestaande bezoekers meer conversies kunt laten doen, dan heb je meer conversies binnen je huidige advertentiekosten, en dat is pure winst.

Maar waar begin je? Helaas is er geen kant-en-klare checklist die je kunt gebruiken om je website te optimaliseren. Elke website is anders, heeft een ander onderwerp en dient een ander doel. Wel zijn er technieken waarvan we uit ervaring weten dat ze werken voor een beter conversiepercentage. In deze blog geven we je 5 tips die je kunt toepassen in je eigen website om de conversie te verbeteren, maar eerst duiken we nog even kort in de theorie van conversies.

Wat is een conversie?

Een conversie is een doel op je website waarvan je wil dat een bezoeker deze behaalt. Dit kan in theorie van alles zijn, afhankelijk van wat voor jou belangrijk is. Conversies kunnen worden opgesplitst in soft conversies (video-plays, klik op bepaalde button etc.) en harde conversies zoals leads of aankopen waarbij je in contact kunt komen met je (potentiële) klant.

In de praktijk hebben we het bij conversies echter (bijna) altijd over leads. Iemand die zich inschrijft voor de nieuwsbrief, het contactformulier invult, zijn/haar gegevens achterlaat om iets te downloaden of zelfs een aankoop.

En wat is dan de conversieratio?

Om het succes van je website te meten kun je gebruikmaken van de conversieratio. De conversieratio wordt ook wel het conversiepercentage genoemd en is de verhouding tussen het aantal bezoekers en het aantal conversies dat wordt behaald op de website. Heb je 10.000 bezoekers deze maand en deze hebben 300 conversies gedaan, dan is je conversieratio 3%.

De conversieratio is samen met de conversies het belangrijkste stuurgetal voor conversie optimalisatie. Om de conversieratio goed te kunnen beoordelen is het echter wel van belang dat je redelijk wat verkeer op je website hebt, met zo’n 1000 bezoekers per week kun je aardige conclusies trekken. Heb je slechts 100 bezoekers in de maand en de ene maand 5 conversies, en de andere maand 6, dan is de kans op toeval erg groot en wordt harde conclusies trekken lastig. Toch kan het geen kwaad om deze quick-wins door te voeren.

Hoe meet je conversies?

Leuk al die conversies, maar hoe meet ik ze en waar kan ik ze vinden? Dit kan met bepaalde analysetools zoals Google Analytics (4). In de sectie ‘doelen’ kun je conversies instellen die je vervolgens kunt analyseren. In dit blog gaan we niet in op hoe je ze instelt, maar mocht je er meer over willen weten raad ik je dit artikel van Google aan.

Conversietip 1: Gebruik zo min mogelijk conversies

Dit klinkt misschien gek: je wil meer conversies, dus waarom zou je niet meer gebruiken? Het antwoord is best simpel. Keuzestress leidt vaak tot minder conversies. In de praktijk zien we dat wanneer je call-to-actions tot slechts 1 optie beperkt, het aantal conversies in veel gevallen toeneemt. In de ideale situatie biedt je dus 1 conversie aan, bijvoorbeeld ‘whitepaper download’ en schrijf je alle content op die pagina over de whitepaper. Zo stuur je de bezoeker naar jouw conversie, zonder dat hij/zij wordt afgeleid door andere zaken. Kun je om wat voor reden dan ook niet beperken tot 1 conversie, maak de tweede dan minder opvallend en stuur op de belangrijkste.

De oude header van ProAgenda.com, met daarin 2 conversies en nauwelijk sturing.
De nieuwe header van ProAgenda.com, met daarin 1 duidelijke conversie waarop wordt gestuurd.

Conversietip 2: Benadruk de voordelen voor de klant

Bij vrijwel alle grote spelers zie je dit al. Je wordt overladen met de voordelen waar je als klant van geniet. En dat is niet voor niets. Want waarom moet men iets bij jou kopen of downloaden als het ook bij de concurrent kan? Om de voordelen te benadrukken wil je zoveel mogelijk jouw onderscheidende waarde laten zien. Bedrijven als Coolblue en Bol.com passen dit inmiddels al langere tijd slim toe. Zo zijn de UBR’s voor de klant op vrijwel elke pagina in beeld:

Voorbeeld: Coolblue.nl
Voorbeeld: Bol.com

In de praktijk kun je dit voor je eigen website ook vrij makkelijk toepassen door een balk onder of boven de navigatie toe te voegen met daarin opgesomd waarom de klant bij jou moet kopen.

Conversietip 3: Maak slim gebruik van kleuren

Vrijwel elke website bevat meerdere kleuren waar je op een slimme manier mee om kunt gaan. Toch gaat dit nog op veel websites fout. Webdesigners gebruiken kleuren vaak om de pagina er mooi uit te laten zien maar denken verder niet na over het doel. Dit terwijl hier onwijze kansen liggen als je er slim mee omgaat.

Gebruik de kleuren van je website om je call-to-actions eruit te laten springen. Geef de belangrijkste buttons bijvoorbeeld niet dezelfde kleur als de rest van de pagina maar gebruik juist een contrasterende kleur om de button extra op te laten vallen en zo de aandacht van de bezoeker te trekken.

Voorbeeld van een opvallende call-to-action met een contrasterende kleur:

Conversietip 4: Haal afleiding weg

Leidt de bezoeker nooit af in zijn conversiepad. Dit klinkt misschien logisch, maar in de praktijk gaat dit nog veel te vaak fout. Een klassiek voorbeeld is de betaalpagina van een webshop. Hier zien we helaas nog te vaak afleidende elementen terug. Dit is de laatste stap die iemand moet zetten om een conversie af te ronden, toch zien we hier in de praktijk nog vaak een preview van de nieuwste blogs, een gezellige afbeelding of allerlei andere zaken die kunnen afleiden. Dit kan een echte conversiekiller zijn. Het conversiepad moet zo simpel mogelijk zijn zonder allerlei andere randzaken die niet bijdragen aan de conversie. Zie onderstaande voorbeelden van Coolblue en 123inkt.

Voorbeeld van de checkout van Coolblue.nl
Voorbeeld van de checkout van 123inkt.nl

Conversietip 5: A/B testen

Heb je meer dan +/- 1000 bezoekers per week of meer dan +/- 50 conversies per week? Dan kun je gaan A/B testen. Met mindere aantallen kan het natuurlijk ook, maar dan wordt de uitslag minder betrouwbaar.

Een A/B test is een live test op je website waarbij ongeveer 50% van de gebruikers originele variant van je site ziet, terwijl de andere 50% de test variant van je site ziet. Als je genoeg data hebt verzameld kun je zien welke variant de meeste conversies oplevert. Dit kan je waardevolle inzichten geven die je kunnen helpen bij het verbeteren van de conversieratio.

Je kunt oneindig veel dingen testen in een A/B test maar je zou bijvoorbeeld kunnen beginnen met kleuren aanpassen: werkt een rode knop beter dan een blauwe knop? Een andere mooie A/B test is om verschillende teksten in je header te gebruiken.

Er zijn verschillende tools die je kunt gebruiken om A/B tests in te zetten. Wij gebruiken vaak Google Optimize. Dit is gebruiksvriendelijk en volledig gratis voor iedereen met een Google account.

Voorbeeld rapportage van een A/B test

En hoe dan verder?

Data is key om te bepalen of je conversieratio is verbeterd. Heb je bepaalde zaken aangepast? Bekijk dan enige tijd later in Google Analytics of je conversieratio is verbeterd. Ook een Google Datastudio dashboard is erg handig om je websitegegevens te monitoren.

De tijd dat je tussen de aanpassingen en je analyse laat is afhankelijk van het aantal bezoekers dat je hebt. Als je een miljoen bezoekers per dag hebt kun je wellicht na een dag al conclusies trekken. Bij duizend bezoekers per maand zou ik hier wat voorzichtiger mee omgaan, bijvoorbeeld door na een maand of drie een voorzichtige conclusie te trekken.

Denk je dat jouw conversiepercentage achterloopt en je meer uit je bestaande bezoekers zou kunnen halen? Neem dan eens contact op met Bambuu. Onze marketingprofessionals nemen graag eens je website onder de loep.

Arrow icon
Raymond Kingma
Raymond Kingma
Lead Marketeer

Interesse in onze aanpak? Laat Bambuu meekijken met je uitdagingen.

Bekijk of je in aanmerking komt voor een vrijblijvende nulmeting door onze specialisten.

No items found.