Pinterest zal ook in 2023 een platform zijn dat volop inspiratie biedt.
Net zoals alle andere platformen ontwikkelt ook Pinterest op basis van de ontwikkelingen in de markt en de behoeften van de adverteerders. In deze blog meer over de verwachtingen en trends voor Pinterest Advertising in 2023.
In een eerder blog schreef ik al alles over de verschillende mogelijkheden van adverteren op Pinterest. Net zoals alle andere platformen ontwikkelt ook Pinterest op basis van de ontwikkelingen in de markt en de behoeften van de adverteerders. In deze blog meer over de verwachtingen en trends voor Pinterest Advertising in 2023.
Pinterest is al jaren het platform dat vooral gericht is op visuele zoekopdrachten en deze trend zal naar verwachting in 2023 zo blijven. Ook geeft Pinterest aan zich te blijven richten op het verbeteren van de visuele zoekmachine om het voor gebruikers gemakkelijker te maken om ideeën en inspiratie op te doen. Dit betekent wel dat het steeds belangrijker wordt om als adverteerder mooie en aantrekkelijke afbeeldingen te gebruiken in de advertenties om de aandacht van gebruikers te trekken.
Ruim 80% van de gebruikers op Pinterest maakt via hun mobiel gebruik van Pinterest. Advertenties en het beeldmateriaal van de advertenties zullen dus geschikt moeten zijn voor mobiele apparaten.
Pinners verwachten steeds vaker dat hun online ervaringen worden aangepast aan hun specifieke interesses en behoeften. Het is dus belangrijk dat de advertenties meer en meer aansluiten op de wensen en behoeften van de pinner. Als adverteerder kun je hiervan profiteren door gepersonaliseerde advertenties te maken die gericht zijn op specifieke doelgroepen. Hiervoor is het wel belangrijk dat je de doelgroep goed kent en dat je het Pinterest account optimaal hebt ingesteld. Alleen dan kun je de juiste content op het juiste moment delen met jouw doelgroep.
De consument zoekt steeds meer naar bevestiging voordat ze overgaan tot aankoop. Zij gaan meer en meer af op aanbevelingen en beoordelingen van anderen. Sociale bewijskracht toevoegen aan je advertentie kan dus een voordeel zijn ten opzichte van je concurrentie, denk hierbij aan het toevoegen van reviews of het delen van een gemiddelde beoordeling middels sterren.
Elke maand bezoeken wereldwijd bezoeken meer dan 400 miljoen mensen Pinterest om plannen te maken voor de toekomst. Omdat mensen Pinterest gebruiken om plannen te maken voor later, kan Pinterest deze zoekgegevens gebruiken om vroege inzichten te krijgen en te voorspellen wat er per branche trending gaat worden. Perfect voor als je ondernemer bent, maar ook als je voor wilt lopen op de trends.
Zo weet Pinterest nu al te voorspellen dat comfy kleding in 2023 plaats gaat maken voor kant, tule, ruches en glans. En wedden dat generatie Boomers en generatie Z naar manieren gaan zoeken hoe ze vintage en geërfde stukken kunnen combineren met moderne meubels.
Boomers en Generatie Z zullen steeds meer nieuwe manieren zoeken om oude spullen in hun huizen te een mooie plek te geven, door vintage en geërfde stukken te combineren met moderne stijlen. Daarnaast zullen pinners steeds meer op zoek gaan naar inspiratie om de entree van het huis te versieren.
Het is je vast al bekend dat Pinterest hét kanaal is voor de woonbranche. Naar alle verwachting zal er 53% van alle thuisdecoratie zoekopdrachten in 2023 liggen op het gebied van ‘een ruimte in huis inrichten’.
49% van de pinners die op het gebied van thuisdecoratie zoeken, zetten hun ideeën om in concrete veranderingen. 41% ontdekt nieuwe merken of producten en 36% creëert een verlanglijstje van producten die zij willen kopen middels Pinterest. Belangrijk dus dat het assortiment zichtbaar is zodat de producten mee kunnen worden genomen in het oriëntatieproces van de klant.
De grootste branches binnen Pinterest zijn fashion en wonen, maar ook reizen en eten zijn grote branches op Pinterest. Voor 2023 heeft Pinterest als doel om uit te breiden naar nieuwe markten en het aanbieden van zijn diensten in nieuwe talen.
Naast de eerder genoemde punten, biedt Pinterest Advertising nog veel meer voordelen ten opzichte van andere platformen.
Heb jij hulp nodig bij het opzetten van een Pinterest account en/of Pinterest advertenties? Of ben je benieuwd of het in jouw branche ook interessant is om Pinterest advertising toe te passen? Onze marketing specialisten helpen jou hier graag bij. Neem snel contact met ons op!