ASN Groep: Alles begint bij vindbaarheid

Interview met Sietse Kingma van Bambuu over markting voor ASN Groep: "Alles begint met vindbaarheid"

De tijd dat kon worden volstaan met ‘be good and tell it‘, lijkt dan ook voorbij… Online presence is waar het om gaat!

"De medewerkers van Bambuu denken actief mee met de ASN-directie over het marketingbeleid van ASN en zijn daarnaast verantwoordelijk voor de coordinatie en uitvoering daarvan."

Cees Klaassen
CCO ASN Groep

Deze maand staat Sietse in het magazine van onze klant ASN schadeherstel. Door het gestaag krimpende aantal autoschades is de concurrentie op de autoschadeherstelmarkt heviger dan ooit. De tijd dat kon worden volstaan met ‘be good and tell it‘, lijkt dan ook voorbij… Online presence is waar het om gaat! In dit artikel vertelt Sietse over de werkwijze van Bambuu en de succesvolle samenwerking met ASN.

Bambuu ondersteunt ASN op (online) marketing gebied

Alles begint bij vindbaarheid

Mede door het gestaag krimpende aantal autoschades is de concurrentie op de autoschadeherstelmarkt heviger dan ooit. Het gevecht om de gunst van ‘de automobilist met schade’ is dan ook in volle gang. Dat vraagt van de autoschade-ondernemer vandaag de dag om alle zeilen bij te zetten om deze strijd in zijn of haar voordeel te beslechten. De tijd dat kon worden volstaan met be good and tell it, lijkt dan ook voorbij. “Het gaat er vooral om als bedrijf gevonden te worden, zowel online als offline”, benadrukt Sietse Kingma, samen met compagnon Bas van Petten oprichter en directeur van Bambuu. Dit 15 medewerkers tellend marketingbedrijf staat sinds 2014 zowel de ASN-organisatie als de aangesloten vestigingen op creatieve wijze met raad en daad terzijde op het gebied van (online) marketing. En met succes. Mede door hun gerichte inspanningen is in iets meer dan een jaar tijd het aantal bezoekers aan de gezamenlijke website – www.asngroep.nl - met enkele duizenden per maand toegenomen.

Kingma, zoon van een autoschadehersteller, is een ervaren marketeer. Bovendien weet hij zich bij het in 2013 gestarte Bambuu omringd door nog eens 14 marketingprofessionals. Hij bestempelt zijn bureau als ‘anders dan anders’. “In tegenstelling tot de meeste traditionele marketingbureaus bieden wij onze klanten geen kant- en klare marketingmiddelen aan. Wij leveren hen namelijk ervaren marketeers, die samen met de klant de marketingkoers en -strategie bepalen. En die hen vervolgens professioneel ondersteunen en begeleiden bij de coördinatie en uitvoering van de in onderling overleg vastgestelde marketingactiviteiten.”

Hij vervolgt: “We zitten dus naast onze klant en niet tegenover hem of haar. Daarmee fungeren wij als het ware als de eigen marketingmanager voor (MKB)bedrijven, organisaties en instellingen, waarbij deze marketingmanager waar wenselijk wordt bijgestaan door gespecialiseerde marketingcollega’s binnen Bambuu, zoals bijv. social media-experts of Google-gecertificeerde zoekmachinespecialisten. Overigens richten wij ons primair op bedrijven die wel de ambitie hebben om aan (internet)marketing te doen maar daarvoor om wat voor reden dan ook niet zelf een specialist in vaste dienst kunnen of willen aannemen.”

Samenwerking met ASN

Bambuu denkt sinds 2014 actief mee met de ASN-directie over het marketingbeleid van ASN en is daarnaast belast met de coördinatie en uitvoering daarvan. Op de vraag hoe hij vanuit marketingperspectief naar ASN kijkt, antwoordt Kingma: “Het is een aparte, relatief kleine maar slagvaardige organisatie die mega-ambities heeft op marketinggebied om ASN ‘top of mind’ te laten worden. Voor ons is ASN vakmatig zowel een leuke als interessante opdrachtgever. Niet in de laatste plaats omdat we hierbij te maken hebben met een franchiseorganisatie van enkele tientallen ondernemers door het gehele land heen. Het periodieke overleg en sparren hieromtrent met Marcel Kuijt en

Jeroen Veldman is buitengewoon boeiend en inspirerend. Wat wij bovendien als prettig ervaren, is dat we van hen een grote mate van vrijheid krijgen om ons werk te doen”, zegt de Bambuu-directeur, die daarnaast ook de autoschadeherstelmarkt vakmatig interessant en uitdagend noemt. “Ten eerste omdat de concurrentie moordend is en ten tweede omdat je te maken hebt met een doelgroep die pas geïnteresseerd is in schadeherstel op het moment dat men daadwerkelijk schade heeft. Dat vraagt marketingtechnisch om een specifieke benadering.

Kingma noemt het een verstandig besluit van ASN om te kiezen voor een centrale, professionele marketingaanpak maar voor de lokale ondersteuning de aangesloten franchisenemers daarbij wel te betrekken. “Zeker nu de concurrentie steeds heviger wordt en iedereen zich vol richt om de automobilist met schade naar zijn keten of vestiging te lokken. Hierbij geldt nu eenmaal de kracht van het collectief. Op die manier wordt voorkomen dat zowel het beschikbare budget als de gezamenlijke boodschap wordt versnipperd. Het is natuurlijk beter en effectiever om  bijvoorbeeld één facebook-pagina te hebben met 5,000 likes dan 80 verschillende pagina’s met gemiddeld 50 likes. Kortom, de inzet van één kanaal is vele malen efficiënter dan het gebruik van allemaal losse kanalen.”

Zoekmachinemarketing

Wat willen jullie samen met ASN bereiken? Kingma: “We hebben in feite een puur commerciële doelstelling: bevorderen dat zoveel mogelijk automobilisten met schade naar een ASN-vestiging toe gaan. Het is een gegeven dat steeds minder mensen voor schade aan hun auto een vast eigen ‘mannetje’ hebben, maar op het moment dat ze schade hebben gaan googelen. Het is daarom van cruciaal belang dat ASN-vestigingen online goed gevonden kunnen worden. We hebben vanaf het begin dan vooral ingestoken op zoekmachinemarketing. Daarbij is het essentieel dat je de goede posities bereikt op de belangrijkste zoekopdrachten van de doelgroep.”

Op dit vlak zijn er volgens hem in het eerste jaar van de marketinginspanningen mooie resultaten geboekt. “Voordat wij in september 2014 begonnen met ASN werden er door automobilisten gemiddeld tussen de 6.000 en 6.500 bezoeken gebracht aan de ASN-website. Inmiddels zitten we structureel op tussen de 10.000 en 11.000 sitebezoeken per maand, een toename met 60 à 70 %. ASN wordt dus overduidelijk vaker gevonden dan voorheen”, aldus de Bambuu-directeur. “Bovendien hebben we door enkele aanpassingen van de website bevorderd dat bezoekers vaker overgaan tot actie, zoals bijv. mailen, bellen of het melden van een schade.”

Volgens Kingma verwijzen daarnaast zoekmachines steeds meer door naar lokale bedrijven. “Als je vroeger op internet zocht naar een bijvoorbeeld een hybride auto, dan werd je doorverwezen naar de website van Volvo en Toyota. Vandaag de dag krijg je de naam van lokale dealers op je scherm. Voor ons betekent dat dit meer focus zal komen op de vindbaarheid van de vestigingen. En voor de ASN-vestigingen dat de eigen google bedrijfspagina aan belang zal winnen. In elk geval hebben we voor de lopende campagne al gesproken met de filiaalmanagers van alle vestingen om de websiteteksten meer af te kunnen stemmen op de specifieke kenmerken en voordelen van de lokale onderneming.”

Lokale ondersteuning, social media en e-mailmarketing

Wat kunnen de aangesloten franchisenemers het komende jaar verwachten op marketinggebied? “We willen door een aantal gerichte acties de naamsbekendheid verder vergroten en zo ASN nog meer top of mind te maken bij automobilisten op het moment dat zij een schade aan hun wagen krijgen. Behalve de al genoemde grotere focus op lokale vindbaarheid en ondersteuning zal in de marketingactiviteiten het toepassen van social media een grotere rol gaan spelen. En daarnaast ook in e-mailmarketing, een vorm van professionele digitale communicatie met alle stakeholders. Daarnaast zien wij ook voor ASN volop mogelijkheden in het goed en creatief gebruik van Facebook, Twitter en LinkedIn. Een aanpak waarvan ook de vestigingen zullen profiteren, omdat aanvragen via de centrale website en kanalen uiteindelijk terecht komen bij de vestigingen.”

Desgevraagd zegt Kingma tevreden te zijn over de start van de marketingaanpak tot dusver. “Ik durf te stellen dat we samen met de ASN-directie een goed fundament hebben neergelegd. Dat meer bezoekers de ASN-sites weten te vinden is positief, maar niet meer dan dat. Marketing is de weg van de lange adem en vraagt om frapper toujours, zowel centraal als lokaal. Daar gaan we de komende tijd zowel met de ASN-organisatie als met de lokale ASN-ondernemers werk van maken.”

Meer van onze werkwijze ontdekken?

Bekijk ook deze voorbeelden:

Meer klanten uit jouw website?

Laat mij eens met je meedenken!

Bel, app of mail mij om jouw uitdagingen te bespreken.

Bart Degeling
Partner / Consulent

06 - 10 88 10 99 (WhatsApp)
bart@bambuu.nl