Flux Partners: Winnend recruitment marketingbeleid in drie maanden

Hoe kan Flux op een slimmere manier het juiste talent aan zich binden?

Flux Partners is een consultancybureau gevestigd in Amsterdam. Ze helpt grote ontwikkelaars (zoals Heijmans, Boskalis, Strukton en Dura Vermeer) met het succesvol deelnemen aan tenders. Denk daarbij aan projecten als Ring Antwerpen, de Afsluitdijk, het Alexia Park. Stuk voor stuk projecten met grote impact voor hun omgeving.

"Voorheen hadden we de werving uitbesteed aan recruitmentbureaus, maar dat voelde niet goed, deels vanwege de hoge kosten. We zochten naar een alternatief en kwamen uit bij Bambuu. Bambuu is innovatief en efficiënt, en bovendien houden we onze recruitmentactiviteiten nu veel meer in eigen hand."

Marisja de Vries
Marketing Manager

Vraag

Flux Partners opereert in de top van de sector. Hiervoor hebben zij alleen de allerbeste mensen in de markt nodig. Talent is schaars. In het verleden betaalde Flux flinke bedragen aan werving- & selectiebureaus. Maar de effectiviteit hiervan nam af en de investering is alleen voor de korte termijn.

Aan Bambuu de vraag: “Hoe kan Flux op een slimmere manier het juiste talent aan zich binden, nu én in de toekomst?”.

Oplossing

Bambuu heeft voor Flux een recruitment-marketingstrategie ontwikkeld. Deze strategie moest antwoord geven op de vraag: “hoe kunnen wij talentvolle mensen, die nu doorgaans ergens anders werken, enthousiast maken over Flux? Zó enthousiast dat ze overgaan tot contact en een sollicitatie?”.

Aanpak fase 1: Recruitment Marketing setup (maand 1 t/m 3)

Werken-bij-site

De eerste stap bestond uit het optuigen van een beter beeld naar buiten toe. Hoe is het om te werken bij Flux? Waarom zou je dat willen? Wat is de visie van het bedrijf? Met wie ga je aan de slag? Alles gericht op het positioneren van Flux als ‘De Beste Optie voor je carrière’.

Doelstelling was om de belangrijkste voordelen over het voetlicht te brengen, zoals:

  • ‍De Flux Academy, interne leerschool om opgeleid te worden tot beste consultant van Nederland.
  • ‍De uitdaging, werken voor de mooiste bedrijven en de meest impactvolle projecten in de BeNeLux.
  • ‍De verantwoordelijkheid, de Flux consultant draagt het complete project en is geen radar in het grote geheel.

Dit alles is verwerkt in een losstaande Werken-bij-site voor Flux.

Klik hier om de website te bekijken

Bambuu heeft het complete plaatje ontwikkeld, van webdesign en ontwikkeling, tot invulling met de juiste content. Daarbij is er door Bambuu het nieuwe recruitmentsysteem Recruitee geïmplementeerd voor Flux, dat naadloos geïntegreerd is met de Werken-bij-site.

Video

De doelgroep van Flux bestaat uit jonge professionals. Deze doelgroep consumeert bovengemiddeld veel video. Daar komt bij dat Flux moeite had om haar 'abstracte dienstverlening' te vertalen in concrete voordelen.

Video bleek hiervoor het juiste format.

Bekijk de video hier.

In samenwerking met onze partner Walt Wonder Schmidt (het videobureau uit Amsterdam) hebben we een professionele video ontwikkeld met als thema 'Het werken bij Flux'. De video legt in één minuut uit wat het onderscheidende vermogen is van Flux als werkgever.

Marketing

Een website en een goede video alleen zijn niet zaligmakend: de content moet onder de aandacht worden gebracht bij de juiste doelgroepen. Die doelgroepen zijn gedefinieerd als:

  • ‍Afstudeerders bij relevante Technische Universiteiten;
  • Passende profielen die nu werken bij bureaus en eindklanten.

Social media heeft de hoofdrol gespeeld in het aanjagen van de Werken-bij-site. We hebben persona's opgesteld en relevante profielen benaderd met zeer gerichte campagnes. De campagnes waren gebaseerd op:

  • ‍Doelgroepkenmerken, zoals studieachtergrond, werkervaring (op bedrijfsniveau), leeftijdsgroep.
  • ‍Locatiekenmerken, zoals geografisch zeer gerichte campagnes rond Technische Universiteiten in Nederland.

LinkedIn en Facebook zijn hierbij ingezet als de belangrijkste kanalen. Hoewel de populariteit van Facebook de afgelopen jaren is afgenomen, blijkt het nog steeds een zeer effectief kanaal om specifieke doelgroepen te bereiken.

Fase 2: Optimalisatie en corporate marketing (vanaf maand 4)

Uit fase 1 bleek al snel dat junioren goed te vinden waren, maar de invulling van Medior/Senior-functies achter bleef.

Het benaderen van deze doelgroep vergt een andere tactiek. Deze professionals zijn aangekomen in de volgende stap van hun carrière. Ze hebben andere drijfveren om wel of niet te kiezen voor een bedrijf. Inhoud en uitdaging is hierbij essentieel.

Nieuwe website

Uitkomst van de corporate strategie was om de impact van de impact van projecten in onze maatschappij in beeld te brengen. Alsmede de verantwoordelijkheid en onafhankelijkheid die daar bij komt kijken voor een ‘Fluxer’.

Kennisdeling is hierbij het speerpunt. Om dit te dragen is een compleet nieuwe website ontwikkeld. Het verhaal van Flux is hiermee veel duidelijker geworden, wat direct al zorgt voor meer interactie met bezoekers.

Bekijk hier de website van Flux Partners.

Masterclasses

Kennis van Flux-collega’s wordt ingezet om in contact te komen met nieuwe talenten.

Oplossing is het organiseren van periodieke Masterclasses van Flux-collega’s waar zij zich voor kunnen aanmelden. Kennis is het bindmiddel. Mensen die bovengemiddeld goed zijn in hun vak en de intrinsieke motivatie hebben, zullen zich aanmelden voor kennisevents.

Bambuu verzorgt de distributie van de events om de juiste kandidaten te werven met Linkedin-marketing, Google Ads en ook hier weer Facebook-marketing.

Beeldende communicatie

In de communicatie naar buiten worden de projecten op een beeldende manier naar buiten gebracht. De impact van Flux in de maatschappij moest visueel verteld worden.

Met de hulp van het videobureau Walt Wonder Schmidt zijn de toonaangevende projecten op een indrukkende wijze vastgelegd en te zien als onderdeel van een case.

Ook is gekozen om de positionering te verstevigen en te kiezen voor een nieuwe pay-off: ‘Patent op Ontwikkeling’. Met de Flux Academy kiest ze bewust voor de ontwikkeling van haar mensen als bedrijfs- en recruitmentstrategie.

Resultaat

Resultaat van zes maanden Bambuu is de realisatie van een winnend marketingbeleid. Nieuwe kandidaten worden op een kostenefficiënte manier geworven. Direct zijn er 19 sollicitanten geworven en hiervan 6 nieuwe kandidaten aangenomen.

Voor de lange termijn is een geoliede machine neergezet, die doorlopend zorgt voor nieuwe aanwas van gegadigden. Dit resulteert in een steeds groeiende database met de Fluxers van de Toekomst.

Daarbij heeft het bedrijf een veel duidelijker gezicht naar buiten gekregen. Meer steunend op haar kernwaarden en belangrijke, onderscheidende kennis en competenties binnen het bureau. Dit zorgt voor sterk gegroeid bereik en aandacht, getuige de cijfers.

Meer van onze werkwijze ontdekken?

Bekijk ook deze voorbeelden:

Meer klanten uit jouw website?

Laat mij eens met je meedenken!

Bel, app of mail mij om jouw uitdagingen te bespreken.

Bart Degeling
Partner / Consulent

06 - 10 88 10 99 (WhatsApp)
bart@bambuu.nl