Hoe schrijf je kwalitatieve en behulpzame content?

In de wereld van content schrijven is kwaliteit cruciaal, maar het blijft een uitdaging voor velen. Sinds de 'helpful content update' van Google in augustus 2022 is het belangrijk om content te creëren die niet alleen de zoekmachine behaagt, maar ook daadwerkelijk nuttig is voor de gebruiker. Leer in deze blog hoe je met persoonlijke ervaring, expertise, autoriteit en vertrouwen jouw content tot een betrouwbare bron maakt volgens de laatste richtlijnen van Google.

In de wereld van content schrijven is kwaliteit cruciaal, maar het blijft een uitdaging voor velen. Sinds de 'helpful content update' van Google in augustus 2022 is het belangrijk om content te creëren die niet alleen de zoekmachine behaagt, maar ook daadwerkelijk nuttig is voor de gebruiker. Leer in deze blog hoe je met persoonlijke ervaring, expertise, autoriteit en vertrouwen jouw content tot een betrouwbare bron maakt volgens de laatste richtlijnen van Google.

Stijn Smit
Door:
Stijn
Friday
19
January
2024
Executie

Content schrijven is voor veel mensen lastig, dat merk ik zelf ook. Google zit hierbij ook niet stil en heeft in augustus 2022 een ‘helpful content update’ uitgebracht. Deze update richt zich op het vinden van content wat geschreven is voor de zoekmachine in plaats van voor de gebruiker. Omdat het soms onduidelijk is wat Google nou precies wil, heeft Google een aantal handvatten gegeven die schrijvers kunnen gebruiken bij het schrijven van kwalitatieve, betrouwbare en behulpzame content. Een van deze handvatten is het E-E-A-T principe. Een ezelsbruggetje dat je kan gebruiken bij het schrijven van content. 

Dit principe is vooral belangrijk voor ‘Your Money or Your Life’ onderwerpen. Dit zijn onderwerpen waar verkeerde informatie een grote invloed kan hebben op de toekomst van een bezoeker. Denk hierbij aan financieel advies of gezondheidsadvies.

Waar staat E-E-A-T voor?

In december 2022 is E-A-T veranderd in E-E-A-T. De nieuwste ‘E’ staat voor Experience. De overige letters staan voor: Expertise, Authority en Trust. Dit zijn vier pijlers waar content op beoordeeld wordt door Google en tegelijkertijd een mooie houvast voor jou als schrijver! Trust is van deze pijlers de belangrijkste en bestaat uit de ‘experience’, ‘expertise’ en ‘authority’. 

Google heeft hier zelf ook het een en ander over gecommuniceerd. Dit kan je allemaal terugvinden in de officiële richtlijnen vanuit de Google Guidelines.

Wat bedoelt Google precies met Experience?

Google beschrijft ‘Experience’ als volgt: Denk na over de mate waarin de schrijver van de content ervaring heeft met het onderwerp. Persoonlijke ervaring binnen content is hierbij belangrijk. Denk bijvoorbeeld aan een recensie. Iemand die het product daadwerkelijk in handen heeft gehad en een review schrijft komt veel betrouwbaarder over dan iemand die een review schrijft zonder het product daadwerkelijk vastgehouden te hebben.

Hoe verwerk je deze pijler dan in jouw tekst? Dat doe je met nuances waaruit blijkt dat je weet waar je het over hebt. Het beschrijven van een proces kan bijvoorbeeld op twee manieren:

  1. Als marketeer weet ik dat het soms even kan duren voordat je de topposities behaalt.
  2. Het kan soms even duren voordat je de topposities behaalt.

Beide opties zeggen hetzelfde, uit optie 1 blijkt naast de gegeven informatie ook een persoonlijke ervaring. De tekst beschrijft mijn persoonlijke ervaring als marketeer en laat daarbij zien dat ik hetgeen waar ik over schrijf heb meegemaakt.

Wat bedoelt Google precies met Expertise?

‘Expertise’ gaat over de mate van expertise die de schrijver heeft. Google zegt hierover het volgende: Denk na over de mate waarin de schrijver de benodigde kennis of vaardigheden heeft binnen het onderwerp. Verschillende onderwerpen vereisen verschillende niveaus van expertise. Zou je liever advies krijgen over bedrading van een ervaren elektricien of van iemand die totaal geen ervaring heeft met bedradingen?

Hierbij gaat het dus eigenlijk over het niveau van de schrijver binnen het onderwerp. Een extra manier om dit te versterken is door goede bronvermelding. Op deze manier ‘leen’ je als het ware de expertise van een derde partij voor jouw artikel. 

Een praktisch voorbeeld: stel je hebt als hobbyproject een blog over dieren. Op dit blog deel je informatie. Echter werk je niet in de dierentuin en ben je geen dierenarts. Wanneer je informatie deelt over de panda, kan je bijvoorbeeld een verwijzing maken naar een pagina van een dierentuin. Op deze manier ‘leen’ je de expertise.

Wat bedoelt Google precies met Authority?

‘Authority’ gaat over of de informatie gedeeld wordt door een autoriteit in het veld. Ben jij de eerste website waar men aan denkt wanneer ze met jouw onderwerp bezig zijn? Dan doe je het goed!

Google legt dit als volgt uit: Denk na over de mate waarin de schrijver of de website de go-to bron is voor informatie over dit onderwerp. De meeste onderwerpen hebben niet één officiële website die de enige autoriteit is op dit gebied. Wanneer dit wel het geval is, komt dit omdat de website bekendstaat als belangrijkste bron binnen dat gebied. Denk bijvoorbeeld aan een lokaal bedrijfsprofiel, deze heeft een hoge autoriteit wanneer het gaat om de producten die nu in de winkel worden verkocht. Als het gaat om paspoorten, zal de website van de overheid hier meer autoriteit op hebben.

Let op! Dit is dus iets anders dan Domain Authority (DA). Natuurlijk is het wel zo dat een website met autoriteit vaak ook veel backlinks heeft waardoor de DA omhoog gaat.

Zorg er daarom voor dat jij de go-to bron bent binnen jouw niche. Dit kan bijvoorbeeld door het schrijven van meerdere blogs die de vragen van het publiek beantwoorden. Hoe vollediger je bent in het delen van informatie, des te meer jouw website gezien zal worden als een autoriteit binnen de niche. Een praktische toepassing zou kunnen zijn om een kennisbank op te zetten. 

Maar wat is Trust dan precies?

Trust kan soms gezien worden als de optelsom van de eerder genoemde onderdelen. Toch is het belangrijk om de volgende vergelijking van Google in het achterhoofd te houden: Trust is de belangrijkste pijler binnen de E-E-A-T familie. Onbetrouwbare pagina’s zullen namelijk altijd slecht scoren. Hierbij maakt het niet uit hoe veel ervaring, expertise of autoriteit de schrijver heeft. Denk hierbij aan dit voorbeeld: Een tekst met een scam is onbetrouwbaar, zelfs als de scam gemaakt is door een ervaren scammer die binnen zijn vakgebied als de go-to source bekend staat.

Zelf vind ik het een beetje een flauw voorbeeld, maar het laat wel mooi de nuance zien vanuit Google.

Natuurlijk wil je graag bekendstaan als een betrouwbare website. Er zijn meerdere manieren om dat te doen. Denk aan een duidelijke: teampage, contactpagina, links naar socials en een ‘over ons’ pagina.. Ook bewijsvoering kan hierbij een handje helpen. Een kapster kan foto’s en video’s laten zien waaruit blijkt dat zij goed is in het stylen van haar.

Tot slot!

Heel veel succes bij het schrijven van jouw content. Zou je graag advies willen? Laat het ons weten. Wij helpen namelijk graag! Misschien leuk om even over na te denken, maar hoe hebben wij het E-E-A-T principe toegepast binnen dit artikel?

Arrow icon
Stijn Smit
Stijn Smit
Marketeer

Interesse in onze aanpak? Laat Bambuu meekijken met je uitdagingen.

Bekijk of je in aanmerking komt voor een vrijblijvende nulmeting door onze specialisten.

No items found.