Vanaf maart 2024 is Consent Mode v2 verplicht

Vanaf maart 2024 is de Consent Mode v2 voor adverteerders in Google essentieel voor nauwkeurige conversiemetingen en doelgroepsegmentatie. Zorg ervoor dat je er klaar voor bent en niet voor verrassingen komt te staan.

Als adverteerder in Google Ads is de implementatie van de Consent Mode v2 vanaf maart 2024 verplicht. Zo zorg je ervoor dat je er klaar voor bent.

Laurenze Meskers
Door:
Laurenze
Wednesday
17
January
2024
Innovatie

Implementeer de Consent Mode voor maart 2024

Adverteerders die gebruik maken van Google Ads worden door wijzigingen in de privacywetgeving geforceerd om de Consent Mode v2 te implementeren. De implementatie van de Consent Mode zorgt ervoor dat je conversies nauwkeurig kunt blijven meten en kunt segmenteren door middel van remarketinglijsten. Deze zijn vrijwel onmisbaar voor goed presterende advertentiecampagnes. 

In dit artikel leggen we uit wat de Consent Mode is en welke impact dit heeft voor de meetbaarheid en prestaties van advertentiecampagnes. Tot slot vertellen we hoe je de Consent Mode kunt implementeren.  

Privacywetgeving

De Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) is de Europese privacywetgeving. Deze geldt sinds 25 mei 2018 in de hele Europese Unie. Deze wetgeving is ook wel bekend onder de Engelse naam: General Data Protection Regulation (GDPR).

Cookiewet

Een onderdeel van de AVG is de Cookiewet. De Cookiewet stelt dat gebruikers expliciet toestemming moeten geven voor het gebruik van cookies. Hierbij wordt een uitzondering gemaakt tussen cookies die niet privacygevoelig zijn, zoals analytische cookies en functionele cookies. In het kader van de Cookiewet is expliciete toestemming vereist voor het gebruik van zowel third-party cookies als first-party cookies

Digital Markets Act

De Digital Markets Act (DMA) is een aanvulling op de AVG. Deze wetgeving zal vanaf maart 2024 van kracht worden. In de DMA worden een aantal grote tech-bedrijven (zoals Google, Meta en Microsoft) aangemerkt als zogeheten poortwachters. Met de ingang van deze wetgeving komt de verantwoordelijkheid voor het verkrijgen van toestemming die nodig is voor het gebruik van advertentiediensten bij deze poortwachters te liggen. 

Consent Mode

In 2021 introduceerde Google de toestemmingsmodus (Consent Mode). De Consent Mode is een privacy-instelling waarmee de toestemmingsstatus kenbaar kan worden gemaakt aan Google. Op basis van de keuzes van de gebruiker wordt het gedrag van de Google-tags hierop aangepast. 

De Consent Mode bevat ingebouwde toestemmingscontroles voor Google Analytics, Google Ads, Floodlight en de Conversion Linker. Standaard hebben deze geen impact op andere advertentiecookies, zoals die van Meta, Microsoft, LinkedIn, etc. De Consent Mode in Google Tag Manager kan echter wel worden gebruikt om het gedrag van deze tags aan te passen op de toestemmingsstatus. 

De Consent Mode bevat een aantal parameters, die onderscheid maken tussen verschillende soorten toestemmingen. 

Consent Mode v2 

Om te voldoen aan de regels die zijn gesteld in de DMA heeft Google de Consent Mode in november 2023 uitgebreid. De Consent Mode v2 bevat twee extra parameters. 

Verplichte implementatie  

Met de ingang van de DMA in maart 2024 worden adverteerders in Google Ads geforceerd om de Consent Mode v2 te implementeren. Adverteerders die geen gebruik maken van de Consent Mode zullen minder data verzamelen wat gevolgen heeft voor de meetbaarheid en prestaties van advertentiecampagnes.

Zonder de Consent Mode worden conversies zonder gebruikersgegevens gemeten. Als gevolg hiervan wordt het vrijwel onmogelijk om gebruikers te retargeten en te voorzien van gepersonaliseerde advertenties. Advertentiecampagnes worden hierdoor minder effectief. 

Consent Mode

Consent Mode implementeren

Voor de implementatie van de Consent Mode adviseert Google om gebruik te maken van een Consent Management Platform (CMP). Met een CMP kunnen de toestemmingsstatus van gebruikers en de cookies die worden geplaatst worden bijgehouden. Er zijn verschillende CMP’s die integreren met de Consent Mode. 

Bambuu is partner van Cookiebot. Met deze CMP kan eenvoudig een cookie banner worden geplaatst op een website. Daarnaast kan Cookiebot worden geïntegreerd met de Consent Mode. 

Google maakt onderscheid tussen de basisimplementatie en de geavanceerde implementatie. 

Basisimplementatie

Met de basisimplementatie worden de Google-tags geblokkeerd, totdat de toestemming is gegeven. Wanneer gebruikers de cookies niet accepteren, dan worden er geen gegevens verzonden naar Google. De basisimplementatie biedt geen conversiemodellering in Google Ads en Google Analytics. Hierdoor kunnen hiaten ontstaan als gevolg van ontbrekende gegevens. 

Geavanceerde implementatie 

Bij de geavanceerde implementatie worden de Google-tags geladen voordat de cookie banner verschijnt. Wanneer gebruikers de cookies niet accepteren, dan worden de gegevens geanonimiseerd (zonder cookies) naar Google verzonden. 

Met de geavanceerde implementatie kan tevens gedragsmodellering in Google Analytics 4 worden geactiveerd. Hierdoor kunnen inzichten worden verkregen uit gemodelleerde gegevens voor gebruikers die analytische cookies hebben geweigerd op basis van vergelijkbare gebruikers die wel toestemming hebben gegeven. 

Aan de slag

Ben jij adverteerder en maak je gebruik van Google Ads? Zorg er dan voor dat jij de Consent Mode v2 voor maart 2024 hebt geïmplementeerd. Nauwkeurige conversiemetingen en remarketinglijsten zijn essentieel voor rendabele advertentiecampagnes. 

Heb je hulp nodig bij de implementatie van een CMP of de Consent Mode? Laat het ons gerust weten. Wij helpen je graag verder! 

Laurenze Meskers
Laurenze Meskers
Lead Innovatie
Geen gerelateerde blog posts gevonden.

Interesse in onze aanpak? Laat Bambuu meekijken met je uitdagingen.

Bekijk of je in aanmerking komt voor een vrijblijvende nulmeting door onze specialisten.

No items found.