Het carrièrepad van Nina Chrispijn bij Bambuu B.V.
Nina, wat deed je voordat je bij Bambuu aan de slag ging?
Eigenlijk kom ik officieel uit een hele andere branche. In 2013 ben ik afgestudeerd aan de MBO-opleiding Vormgeving, Ruimtelijke Presentatie & Communicatie. Hier heb ik mij uiteindelijk gespecialiseerd tot Visual Merchandiser en Stand Decorbouw vormgever. Ik heb hier zelfs nog een tijdje voor in Italië gewoond, waar ik mijn stageperiode heb afgerond.
Toen ik afstudeerde was het niet de makkelijkste tijd om aan de slag te gaan binnen deze branche. Om deze reden ben ik verder gaan studeren en heb ik in 2017 mijn Bachelor Commerciële Economie behaald. Het creatieve stuk ben ik nooit verleerd. Ik heb mijn minor gefocust op Evenementenmanagement. In deze periode heb ik samen met medestudenten een eigen Evenementen onderneming opgezet, wat een geweldige ervaring was.
Tijdens de studie Commerciële Economie, leer je veel over verschillende vlakken binnen het bedrijfsleven. Tijdens mijn studie spraken marketing & sales mij het meeste aan.
Na 8 jaar studeren vond ik het mooi geweest, ik ben direct na mijn HBO-studie gaan werken. Allereerst ben ik gestart bij het reclamebureau ipsis, als accountmanager. Mijn job was om bedrijven te enthousiasmeren en uiteindelijk binnen te halen. ipsis verkocht websites, marketingstrategie/uitvoering en workshops. Ik heb mij in een korte tijd snel kunnen ontwikkelen.
Na een periode van 1,5 jaar merkte ik dat het stukje relatiebeheer en klantenbinding mij enorm aansprak. Het enige mindere aspect van mijn werk vond ik het overdragen van de klant naar de Marketeers. Het leek mij namelijk zelf leuk om het van A tot Z te regelen voor deze klanten. Via deze weg kwam ik erachter dat het marketingvak mij beter paste.
Mijn werkgever bij ipsis heeft mij de kans gegeven om als Social Media Marketeer de starten bij het dochterbedrijf van ipsis, Add Social (vanaf heden ook onder de naam ipsis). Ik heb hier een half jaar gewerkt en van alles geleerd over social media marketing. Na deze tijd kwam ik erachter dat ik uitgeleerd was bij ipsis en ik klaar was voor een volgende stap.
Na een (korte) break van 8 maanden, waar ik in de tussentijd genoten heb van een lange reis naar Zuid-Amerika en als barvrouw heb gewerkt bij De Kade in Hoorn, ben ik uiteindelijk in 2019 gestart bij Bambuu.
Toen je bij Bambuu solliciteerde, wat sprak je toen zo in de functie aan?
Ik heb niet zelf gesolliciteerd bij Bambuu. Ik kende het bedrijf wel al via mijn loopbaan bij ipsis. Het leek mij toen altijd al een tof bedrijf om voor te werken.
Dennis Veldhuis, mijn collega bij Bambuu, heeft in het verleden ook bij ipsis gewerkt en wij kwamen via via in contact over de vacature “Online Marketeer” bij Bambuu. Hij wist dat ik op dat moment tijdelijk in de horeca werkte en ik op zoek was naar een nieuwe uitdaging binnen mijn eigen vakgebied.
Zo doende ben ik een kop koffie gaan drinken met Bas van Petten en Dennis Veldhuis. Na 1 gesprek deed het mij gelijk beseffen dat Bambuu een bedrijf is waar ik qua cultuur 100% in thuis hoor. De cultuur, de collega's, gezelligheid en drijfveer van Bambuu spreken mij enorm aan.
In september 2019 ben ik gestart als Junior/Medior Online Marketeer bij Bambuu. Ik had natuurlijk de nodige basiskennis opgedaan bij ipsis, maar toch ging er ook weer een nieuwe wereld voor mij open. Er was nog een hoop te leren!
Wat zie je zelf als je grootste persoonlijke ontwikkeling de afgelopen 2 jaar bij Bambuu? Hoe kijk je terug op deze periode?
Ik kwam binnen bij Bambuu als Junior/Medior Marketeer met enige kennis van contentmarketing, social media marketing en SEO/SEA. Bij ipsis heb ik veel kunnen leren op marketing gebied, maar ik heb het meeste mijzelf aangeleerd. Bij Bambuu kreeg ik vanaf dag 1 een buddy, die mij op weg hielp met het oppakken van mijn eerste eigen klanten. Ook wordt je bij Bambuu nooit alleen in een team geplaatst. Je werkt in principe altijd samen met een Strateeg en eventueel nog een collega Marketeer. Dit zorgt dat je (helemaal als junior) een strakke begeleiding krijgt in het begin. Dit heeft mij enorm op weg geholpen. Al gauw was mijn klantenportfolio gevuld en lukte het mij om alle klanten zelfstandig (zonder buddy) te bedienen.
Één van mijn eerste klanten was Breinstein. Ik werkte bij deze klant samen met een Marketeer van Breinstein. Dit was voornamelijk ondersteunend werk, het opzetten en bijhouden van campagnes, de optimalisatie van de website etc. Toen de Marketeer van Breinstein weg ging, werd mij gevraagd om, om de week een dag op locatie te komen werken. Al gauw bouwde de samenwerking uit tot een detachering van 2 dagen per week. Breinstein had geen marketingafdeling en vertrouwde volledig op mij. In deze periode heb ik de klant aan de hand meegenomen en heb ik in samenwerking met de Strateeg, Sietse Kingma, een compleet verzorgde marketingstrategie uit gedacht. Breinstein heeft in 2020 en 2021 een rebranding ondergaan. Hoe we dit gedaan hebben lees je hier.
Al snel kwam de samenwerking in een stroomvaart terecht. Uiteindelijk ben ik verantwoordelijk geweest voor het aannemen van nieuwe marketing medewerker bij Breinstein, de onboarding van de Marketeer en daarna ook de coördinatie van het hele rebranding traject.
Dit is een van de projecten waar ik het meest trots op ben. Ik ben namelijk van A tot Z betrokken geweest bij het hele traject. Van het op papier zetten van de BHAG tot de ontwikkeling van de website, TV commercials, de video’s met influencer Daan Boom. Daarnaast ook nog het opzetten van de hele (online) advertising structuur. Ik heb hier ontzettend veel van geleerd. Benieuwd naar wat we uiteindelijk opgeleverd hebben? Lees het hier.
In 2020 en 2021 ben ik doorgegroeid van Junior/Medior Marketeer naar een senior positie en in 2023 heb ik de stap kunnen maken naar de functie Marketing Strateeg.
Wat doet Bambuu om je bij je ontwikkeling te helpen?
Bij Bambuu krijg je alle kansen om stappen te maken in je ontwikkeling. Het gaat er vooral om dat je zelf goed weet welke richting je op wilt groeien. Iedere maand zit ik met onze Teamlead, Fabian Slosse, om de KPI’s van het kwartaal te bespreken. In deze KPI-meeting, bespreek je welke (korte termijn) doelen je wilt stellen en belangrijker: wil behalen. Naast deze KPI-meetings, hebben we aan het einde van elk jaar een functioneringsgesprek. Dit is een meetmoment waar je op dat moment staat en welke doelen je kunt afstrepen.
Ik werk vanaf september 2019 bij Bambuu. Er is in de tussentijd veel gebeurd. Afgelopen vier jaar heb ik bijna ieder jaar een stap gemaakt. Zo ben ik van Junior Marketeer, naar Medior Marketeer, Senior Marketeer en nu Marketing Strateeg doorgegroeid. Mooi ontwikkelpad, toch?
Waarin zou je jezelf nog willen zien groeien? Hoe kan Bambuu je hierbij begeleiden?
In juni 2023 heb ik officieel de stap gemaakt van Marketeer naar Marketing Strateeg. Dit is kan ik zeker een uitdaging noemen. Er valt nog ontzettend veel te leren. Aankomende periode ga ik me o.a. verdiepen in het schrijven van marketingstrategie plannen voor diverse bedrijven, het ontwikkelen van vernieuwende ideeën voor onze klanten en het begeleiden van Marketing Strategie Canvas-sessies.