Recruitment Marketing Canvas

Dé sleutel naar succesvol autonoom recruitmentbeleid

Moeite om vacatures in te vullen?
Te vaak een mis-hire?
Hoge fees kwijt aan recruiters?

Herken jij je in één of meerdere van deze vragen? Overweeg dan eens om jouw Recruitment Marketing aan te pakken.

In vier stappen ontwikkelen wij samen met jullie HR verantwoordelijke een passend beleid. Hierbij starten we altijd vanuit strategie en geven we inzicht en antwoorden op belangrijke vragen rondom jouw recruitment (marketing) aanpak:

  • Wie is mijn ideale kandidaat?
  • Waar (en hoe) bereik ik hem/haar?
  • Wat is mijn onderscheidend vermogen als werkgever - en hoe vertaal ik dat in mijn recruitment aanpak?
  • Wat is de 'route' die mijn ideale kandidaat aflegt om tot een nieuwe baan te komen? (Candidate Journey)
  • Hoe zorg ik ervoor dat recruitment op de lange termijn minder tijdsintensief is?
  • Waarom solliciteren kandidaten niet op mijn vacatures?

Interactieve aanpak

Het ontwikkelen van een onderscheidend, autonoom recruitmentbeleid is een samenspel van verschillende disciplines, waarin jij als opdrachtgever onmisbaar bent. We doen het echt samen. In diverse onderzoeksvormen doen we onderzoek naar jouw huidige aanpak, ontwikkelen we jouw employer brand en onderscheidend vermogen én werken we een unieke roadmap uit voor jouw recruitmentbeleid. Hiermee kun je vervolgens zelf, of met hulp van onze marketingspecialisten, aan de slag!

De Recruitment Strategy Canvas bestaat uit een drietal elementen. Het samenvoegen van deze elementen geeft jou het complete pakket om jezelf te kunnen onderscheiden als werkgever. Het geeft je inzicht in wie je bent, wie je zoekt en hoe/waar je tot de juiste kandidaten kunt komen. Vanzelfsprekend kunnen de onderdelen ook los van elkaar afgenomen worden.

1. Research & Fundament

De Research & Fundament fase bestaat uit twee verschillende onderdelen. Een uitgebreide deskresearch en een interactieve workshop.

Eerst gaan een Bambuu marketeer en strateeg onderzoek doen naar jouw huidige aanpak en middelen. De fundamentele vragen die we hierbij beantwoorden zijn:

  1. Welke kanalen en middelen gebruik je?
  2. Hoe spreek je kandidaten aan?
  3. Op welke manier probeer je nieuwe kandidaten aan je te binden?
  4. Welke conversies gebruik je hierbij?

Met bovenstaande informatie op zak gaan we, in de vorm van een workshop, aan de slag om een compleet beeld te vormen van de vernieuwing van jullie huidige aanpak. Twee van onze specialisten gaan, samen met 4-6 medewerkers vanuit de opdrachtgever, aan de slag om jouw unieke werkgeversmerk (Employer Brand) te ontdekken én welke middelen/kanalen hierbij aansluiten.

Als naslagwerk ontvang je een uitgebreid document met een analyse van jouw huidige situatie, verbeterpunten en eerste aanzet voor het ontwikkelen van jouw Employer Brand.

2. Persona's, Journeys en UBR's

Iedere vacature verdient een eigen aanpak. Maar, hoe bepaal je die? En, hoe ontwikkel je een aanpak voor één specifiek profiel? In een interactieve workshop van 1 dagdeel gaan we aan de slag met het bepalen van jouw ideale nieuwe medewerker. Waar bevindt deze zich, hoe kun je hem/haar bereiken en met welke aspecten kun je hem overtuigen voor jou te kiezen als nieuwe werkgever?

Voorafgaand aan de workshop krijg je van ons een huiswerkopdracht, zodat we allemaal goed beslagen ten ijs komen om alles uit de workshop te halen. De workshop omvat de volgende onderdelen:

  1. Inzichten uit de huiswerkopdracht
  2. Inspiratie van soortgelijke bedrijven
  3. Workshop deel 1: Persona's en Journey's
    Wie is je ideale kandidaat? En hoe gaan we hen bereiken?
  4. Workshop deel 2: Employer Branding
    Voorkeurspositie creëren bij de ideale kandidaat

Als naslagwerk ontvang je een uitgebreid document met de verschillende persona's die we hebben ontwikkeld, de weg naar deze kandidaat toe en een uitwerking van jouw werkgeversmerk (Employer Brand).

3. Roadmap naar succes!

Top, we zijn lekker op weg! Het derde deel is het samenvoegen van alle kennis en middelen tot een praktische roadmap waarmee je zelf, of samen met een Bambuu team, aan de slag gaat. We vatten alle insights en informatie samen in een praktisch document waarin staat:

  1. Wie is jouw ideale kandidaat (of kandidaten)?
  2. Hoe/waar je hen kunt bereiken
  3. Zes bouwblokken waar je aan moet werken
  4. Praktische uitwerking van 6 bouwblokken en roadmap naar succes

Wat krijg je precies?

Het Recruitment Strategie Canvas leidt tot de volgende vier deliverables:

1
Document met onderzoek, conclusies en uitwerking strategie
2
Aanvalsplan, met speerpunten voor komende jaar en acties voor komend kwartaal
3
Fysiek maatwerk Recruitment Strategie Canvas op A0 formaat
4
Samenwerkingsvoorstel voor uitrol  door Bambuu 

Ons advies presenteren we aan jullie team, zodat we direct buy-in krijgen voor de aanpak.

Bart Degeling, Consultant & Partner bij Bambuu
Bart Degeling
Consultant / Partner

Meer informatie over het Marketing Strategie Canvas? Plan dan een vrijblijvende call in met Bart Degeling.