Begrippen

Begrippenlijst KPI Dashboard.
Ons werk
Arrow-icon

KPI

KPI staat voor “key performance indicator”. Een KPI is een stuurgetal die wordt gebruikt bij het beoordelen van prestaties.

Weergaven

Het aantal weergaven (ook wel vertoningen of impressies) is het aantal keer dat iets is weergegeven. Dit kan zowel een pagina als advertentie zijn.

Sessies

Het aantal sessies is het aantal keer dat iemand op je website is geweest.  

Gebruikers

Het aantal gebruikers is het aantal unieke websitebezoekers of het unieke gebruikers dat een advertentie heeft gezien.

Landingspagina

De landingspagina is de eerste pagina die een gebruiker in een sessie bezoekt.

Bounceratio

Het bounceratio (ook wel bouncepercentage) is het percentage sessie dat niet meer dan één pagina bezoekt en de website direct verlaat

Conversies

De conversies zijn het aantal behaalde doelen op een website. Bijvoorbeeld: het opnemen van contact of het inschrijven op de nieuwsbrief.

Conversieratio

Het conversieratio is het percentage sessies waarin een conversie heeft plaatsgevonden.

Leads

Een lead is een gebruiker die zijn contactgegevens heeft achtergelaten ten behoeve van een aanvraag.

MQL

MQL staat voor “marketing qualified lead”. Een MQL is een lead waarbij het nog te vroeg is om de lead op te volgen. Bijvoorbeeld omdat een gebruiker zich enkel heeft ingeschreven op de nieuwsbrief.

SQL

MQL staat voor “sales qualified lead”. Een SQL is een lead die voldoende is “opgewarmd” om door de salesafdeling opgevolgd te worden.

Direct verkeer

Wanneer een gebruiker een website bezoekt door de URL in de adresbalk in te typen.

Organisch verkeer (organic)

Wanneer een gebruiker via de niet-betaalde zoekresultaten (in bijv. Google of Bing) een website bezoekt.

Betaald verkeer (paid)

Wanneer een gebruiker via betaalde campagne (bijvoorbeeld Google Ads) een website bezoekt.

Verwijzingsverkeer (referral)

Wanneer een gebruiker via een andere website een website bezoekt door op een link te klikken.

Social

Wanneer een gebruiker via een social media kanaal een website bezoekt

E-mail

Wanneer een gebruiker als gevolg van een e-mailbericht een website bezoekt.

Open ratio (e-mail)

De open ratio is de procentuele verhouding tussen het aantal geopende e-mails en het aantal verzonden e-mails.  

Klik ratio (e-mail)

De klik ratio is de procentuele verhouding tussen het aantal klikken in e-mails en het aantal verzonden e-mails. De verhouding tussen het aantal kliks in een e-mail en het aantal geopende e-mails wordt de CTO (click to open rate) genoemd.

CTR

CTR staat voor “click through ratio”. Dit is de procentuele verhouding tussen het aantal klikken en het aantal vertoningen.

CPC

CPC staat voor “cost per click”. Dit gemiddelde CPC is de gemiddeld prijs die voor een klik wordt betaald.

CPA

CPA staat voor “cost per acquisition”. De CPA zijn de gemiddelde kosten voor een vooraf ingestelde actie op een website. Bijvoorbeeld: het downloaden van een brochure.

CPL

CPL staat voor “cost per lead”. De CPL zijn de gemiddelde kosten die voor een lead worden betaald.

CPM

CPM staat voor “cost per mile”. De CPM zijn de gemiddelde kosten voor 1.000 vertoningen.

Heb je vragen over het KPI dashboard. Of mis je een begrip? Neem gerust contact met ons op.