In dit stukje neem ik jullie mee in het verhaal over ons (bier)bedrijf. In november 2013 zouden we ons laatste salaris krijgen. Dat er een marketingbureau ging komen, lag in lijn der verwachting.
Voor het ‘hobbyproject’, kwamen een paar dingen samen: onze liefde voor speciaalbier - én de opkomende trend ‘subscription commerce’. Dat zijn abonnementen op producten via internet. Op dit moment loopt half Nederland in een onderbroekenabonnement. Maar 10 jaar geleden was dit echt kakelvers. Een abonnement op speciaalbier, wat een idee. De rest van de dag hebben we het nergens anders meer over gehad.
Het Speciaalbier Gilde was geboren. Voor het concept hebben we veel geleend van Dollar Shave Club, dat twee jaar eerder gelanceerd werd. Inderdaad: vervangende scheermesjes voor (toen nog) een dollar per maand. Bij ons vooral bekend van de vetste promo ooit gemaakt.
Het concept werd snel aangekleed. We wilden namelijk niet alleen een abonnement, maar een heuse club. Met leden, community, evenementen, clubkleding ... you name it. Er moest een huisstijl komen, social media kanalen, een snaarstrak concept. Het enige dat er nog ontbrak, was autoriteit. Twee Westfriese boeren, mogen die iets vinden van bier?
We hadden een expert nodig. Een uitgebreide zoektocht bracht ons op de Vlaamse zytholoog (bierkundige) Jef van der Steen. Wat als Jef onze selecties zou leiden en onderschrijven? Als gezicht van de community? Dit zou het vliegwiel pas in gang gaan zetten!
Via-via-via hebben we Jef weten te contacten. Dat was niet zo makkelijk, maar de aanhouder wint. Na een korte call scoorden we een afspraak met Jef. Spannend! Zou dit gaan lukken? Hoeveel sessies en tijd zou hier overheen gaan?
Amai, Bas en ik de auto in, van Purmerend naar Erpe-Mere, de vestigingsplaats van Jef’s eigen brouwerij: De Glazen Toren. We houden het niet meer. Aan het begin van de middag lopen we met gezonde zenuwen het pad op. “Hallo? Hallo...?” Daar komt onze held. Hij zet drie lege kratten neer om op te zitten, en vraagt: “Amai, wat kan ik voor u doen?” We leggen het verhaal uit. ‘Geen probleem’, geeft Jef aan. Binnen vier minuten zitten we weer in de auto, met de toezegging van onze mascotte. “He’s in!”
Uiteraard zijn we dit direct gaan vieren, op een mooi terras bij Gentse Stadsbrouwerij Gruut.
Het avontuur kon beginnen. Op zoek naar een leverancier, kwamen we uit bij Joeri van Drankenhandel Leiden. Zijn tijd ver vooruit met een gigantische selectie speciaalbieren. Zo’n club hadden we nodig, aangezien we pertinent geen bier wilden selecteren dat je ook in de supermarkt kan kopen. Bovendien: Joeri kon niet alleen helpen met de selectie en levering, maar ook met het verpakken en verzenden. We konden naadloos inritsen op zijn bestaande proces.
Yes, ons concept is los. Nu starten met de ledenwerving en uitrollen van het concept. Eerst een openingsfeest! Het eerste feest zou ook meteen het laatste zijn. Met Arwin van Het Café (tegenwoordig Brasa Purmerend) een vergunning geregeld om een festival te organiseren midden op de Koemarkt: het horecaplein in Purmerend. De jongens van de Speciaalbierbus kwamen met een Zwitserse harmonicabus met 10 tappunten. Live muziek, kampvuur, varken op het spit.
Onvergetelijk feest, mede mogelijk gemaakt door (jaja,) De Jongens van het Feest. Uiteindelijk moest er geld bij, maar het mocht de pret niet drukken..
Met trekken en sleuren kwam er echt wel wat schot in de zaak. Maar toch: na 2 jaar en ruim 125 betalende leden kwam het einde in zicht. We hadden uitgevonden dat je wel héél veel bier moest verkopen om geld over te houden. Minimaal 1.000 abonnees, becijferden we. Daarbij liep het marketingbureau dat we erbij begonnen waren inmiddels zo hard, dat het echt begon te schuren qua tijd.
We moesten er vanaf. Toevallig(?) kenden we een paar jongens die in dezelfde tijd met een vergelijkbaar concept waren gekomen: Beer in a Box uit Alkmaar. Het contact was snel gelegd. Bas en ik zaten bij elkaar voor onze bestuursvergadering (hoe kan het anders, in de kroeg). We appten de mannen en toevallig zaten zij ook net in ‘overleg’. Een paar appjes later was de deal beklonken. Voor een kleine vergoeding én 5 jaar abonnement bij Beer in a Box, wilden zij de activiteiten wel overnemen.
Zo kwam er na zo’n twee jaar een einde aan een kort maar krachtig avontuur. De mannen van Beer in a Box hebben ‘m nog even lekker doorgetrokken en sturen inmiddels containers vol met bier het land in. Toch trots om een beetje meegebouwd te hebben aan de basis.
Inmiddels zijn we 10 jaar na het eerste idee. Als ik kijk waar we nu staan met Bambuu, denk ik dat we destijds een goede beslissing hebben gemaakt om te stoppen met het bier.
Met ruim 35 bevlogen professionals is Bambuu ontwikkeld tot hét Nederlandse marketingbureau gespecialiseerd in groeibedrijven. Jaar op jaar snelle groeier bij FD Gazellen, top Emerce 100 en een plek in de Top 250 Scaleups van Nederland volgens het Erasmus Center of Entrepreneurship.
Waar we startten met focus op online marketing, hebben we ons dienstenpalet enorm uitgebouwd. Vanuit strategie, naar branding, media, positionering, organisatie, on- en offline marketing.
Bier wordt er niet meer verkocht. Toch kruipt het bloed waar het niet gaan kan...
Om onze reis te eren, hebben we een eigen bier ontwikkeld, Bambuu Pale Ale. Met een unieke smaak (o.a. door toegevoegde bamboescheuten) en een uniek, deels AI-generated label. We zijn er erg trots op en genieten van iedere slok. Of dit de laatste batch is, zal uiteindelijk blijken. Proost, op de volgende 10 jaar!