Wij bestaan

10 jaar!

Wij bestaan op 3 mei 2023 officieel 10 jaar! Speciaal voor dit jubileum hebben we een BPA (Bambuu Pale Ale) gebrouwen.

10 jaar geleden zeiden wij tegen elkaar: “We gaan lekker ondernemen!” - en toen moesten we alleen nog bedenken wat we in “godsnaam gingen doen”

2013
Eerste ideeën in Callantsoog (speciaalbier & marketing)
3 mei 2013 inschrijving kvk
123 Landingpage, landingspagina abonnementsservice & tool
Officieel eerste klant, golfbaan regio Amsterdam
Eigen kantoor Plantsoengracht Purmerend (35 m2)
Bart Degeling, eerste medewerker
Eerste kantoor Plantsoengracht, 2013
Bart Degeling, eerste medewerker
Eerste kantoor Plantsoengracht, 2013
2014
Start van Speciaalbier Gilde
Kill 123 Landingpage
Deelname in E-spiration Center, groepje startups
Eerste strategieklant, fotografie-HBO
Deelneming Jelle en Bart
Eerste medewerker Bart Degeling!
2014, nieuwe aandeelhouders
Lunch dakterras E-spiration Center, 2014
Team augustus 2014, voor stukje in NH Zaken
2014, nieuwe aandeelhouders
Lunch dakterras E-spiration Center, 2014
Team augustus 2014, voor stukje in NH Zaken
2015
Medewerker #5 (oa. Nina Rawie!)
Bambuu Berlijn
Speciaalbier Gilde verkocht aan Beerinabox
Officieus einde E-spiration Center
Verhuizing Wielingenstraat 6 (325 m2)
Team Bambuu in Berlijn, 2015
Lunch Wielingenstraat, half 2015
Team Bambuu in Berlijn, 2015
Lunch Wielingenstraat, half 2015
2016
Nominatie Rabo Startersprijs
Re-organisatie 'klantkoppels'
Bart Degeling partner
2016 Kerstkaart eind 2016
2016 Nominatie Rabo Startersprijs
2016 Kerstkaart eind 2016
2016 Nominatie Rabo Startersprijs
2017
Eerste FD Gazellen
Bambuu Flachau
2018 Bootje 5 jaar Bambuu, 2018
2017 Bambuu klantevent in Diemen
2018 Bootje 5 jaar Bambuu, 2018
2017 Bambuu klantevent in Diemen
2018
Eerste Emerce100 notering
Medewerker # 20
NHN Business Awards 2020
Teamfoto 2019 in Volendam
NHN Business Awards 2020
Teamfoto 2019 in Volendam
2020
Nieuwe huisstijl
Grotendeels uitkoop investeerders
Erik Dijkman partner
Nominatie én 2e prijs NHN Business Awards
2021
Start met Media-tak
Indeed premier partner Nederland
Valencia, 2022
KNB Congres, 2021
Valencia, 2022
KNB Congres, 2021
2022
Emerce 100 positie 1
Bambuu Valencia
Top 250 scaleup Erasmus
Verhuizing Wielingenstraat 10a (750 m2)
Opening nieuw kantoor, 2023
Opening nieuw kantoor, 2023
2023
FD Gazellen nr. 5
Ontwikkeling Branding-tak
Medewerker #35
3 mei 2023 Bambuu 10 jaar!

Bambuu en bier,

what’s the story?

“We moeten ook iets bedenken in de persoonlijke interessesfeer”, vond Bas. Het was april 2013. De hele dag zaten we op het terras van Woest in Callantsoog, om te sparren over ons aanstaande ondernemersavontuur. Want dat we gingen ondernemen, dat stond al vast.

Ons werk
Arrow-icon

In dit stukje neem ik jullie mee in het verhaal over ons (bier)bedrijf. In november 2013 zouden we ons laatste salaris krijgen. Dat er een marketingbureau ging komen, lag in lijn der verwachting.

Sparren over ons aanstaande avontuur, in Callantsoog

Voor het ‘hobbyproject’, kwamen een paar dingen samen: onze liefde voor speciaalbier - én de opkomende trend ‘subscription commerce’. Dat zijn abonnementen op producten via internet. Op dit moment loopt half Nederland in een onderbroekenabonnement. Maar 10 jaar geleden was dit echt kakelvers. Een abonnement op speciaalbier, wat een idee. De rest van de dag hebben we het nergens anders meer over gehad.

Het Speciaalbier Gilde was geboren. Voor het concept hebben we veel geleend van Dollar Shave Club, dat twee jaar eerder gelanceerd werd. Inderdaad: vervangende scheermesjes voor (toen nog) een dollar per maand. Bij ons vooral bekend van de vetste promo ooit gemaakt.

Het concept werd snel aangekleed. We wilden namelijk niet alleen een abonnement, maar een heuse club. Met leden, community, evenementen, clubkleding ... you name it. Er moest een huisstijl komen, social media kanalen, een snaarstrak concept. Het enige dat er nog ontbrak, was autoriteit. Twee Westfriese boeren, mogen die iets vinden van bier?

We hadden een expert nodig. Een uitgebreide zoektocht bracht ons op de Vlaamse zytholoog (bierkundige) Jef van der Steen. Wat als Jef onze selecties zou leiden en onderschrijven? Als gezicht van de community? Dit zou het vliegwiel pas in gang gaan zetten!

Via-via-via hebben we Jef weten te contacten. Dat was niet zo makkelijk, maar de aanhouder wint. Na een korte call scoorden we een afspraak met Jef. Spannend! Zou dit gaan lukken? Hoeveel sessies en tijd zou hier overheen gaan?

Eerste header met ons icoon Jef

Amai, Bas en ik de auto in, van Purmerend naar Erpe-Mere, de vestigingsplaats van Jef’s eigen brouwerij: De Glazen Toren. We houden het niet meer. Aan het begin van de middag lopen we met gezonde zenuwen het pad op. “Hallo? Hallo...?” Daar komt onze held. Hij zet drie lege kratten neer om op te zitten, en vraagt: “Amai, wat kan ik voor u doen?” We leggen het verhaal uit. ‘Geen probleem’, geeft Jef aan. Binnen vier minuten zitten we weer in de auto, met de toezegging van onze mascotte. “He’s in!”

Uiteraard zijn we dit direct gaan vieren, op een mooi terras bij Gentse Stadsbrouwerij Gruut.

Successen moet je vieren! Hier bij Gentse Stadsbrouwerij Gruut

Het avontuur kon beginnen. Op zoek naar een leverancier, kwamen we uit bij Joeri van Drankenhandel Leiden. Zijn tijd ver vooruit met een gigantische selectie speciaalbieren. Zo’n club hadden we nodig, aangezien we pertinent geen bier wilden selecteren dat je ook in de supermarkt kan kopen. Bovendien: Joeri kon niet alleen helpen met de selectie en levering, maar ook met het verpakken en verzenden. We konden naadloos inritsen op zijn bestaande proces.

Krantenartikel in het Noordhollands Dagblad

Yes, ons concept is los. Nu starten met de ledenwerving en uitrollen van het concept. Eerst een openingsfeest! Het eerste feest zou ook meteen het laatste zijn. Met Arwin van Het Café (tegenwoordig Brasa Purmerend) een vergunning geregeld om een festival te organiseren midden op de Koemarkt: het horecaplein in Purmerend. De jongens van de Speciaalbierbus kwamen met een Zwitserse harmonicabus met 10 tappunten. Live muziek, kampvuur, varken op het spit.

Onvergetelijk feest, mede mogelijk gemaakt door (jaja,) De Jongens van het Feest. Uiteindelijk moest er geld bij, maar het mocht de pret niet drukken..

2014: Speciaalbier Gilde headquarters aan de Plantsoengracht in Purmerend (met een nog jonge Bas)

Met trekken en sleuren kwam er echt wel wat schot in de zaak. Maar toch: na 2 jaar en ruim 125 betalende leden kwam het einde in zicht. We hadden uitgevonden dat je wel héél veel bier moest verkopen om geld over te houden. Minimaal 1.000 abonnees, becijferden we. Daarbij liep het marketingbureau dat we erbij begonnen waren inmiddels zo hard, dat het echt begon te schuren qua tijd.

We moesten er vanaf. Toevallig(?) kenden we een paar jongens die in dezelfde tijd met een vergelijkbaar concept waren gekomen: Beer in a Box uit Alkmaar. Het contact was snel gelegd. Bas en ik zaten bij elkaar voor onze bestuursvergadering (hoe kan het anders, in de kroeg). We appten de mannen en toevallig zaten zij ook net in ‘overleg’. Een paar appjes later was de deal beklonken. Voor een kleine vergoeding én 5 jaar abonnement bij Beer in a Box, wilden zij de activiteiten wel overnemen.

Het moment van onderhandelingen met Beer in a Box, in de kroeg - wel nog met koffie

Zo kwam er na zo’n twee jaar een einde aan een kort maar krachtig avontuur. De mannen van Beer in a Box hebben ‘m nog even lekker doorgetrokken en sturen inmiddels containers vol met bier het land in. Toch trots om een beetje meegebouwd te hebben aan de basis.

Inmiddels zijn we 10 jaar na het eerste idee. Als ik kijk waar we nu staan met Bambuu, denk ik dat we destijds een goede beslissing hebben gemaakt om te stoppen met het bier.

Met ruim 35 bevlogen professionals is Bambuu ontwikkeld tot hét Nederlandse marketingbureau gespecialiseerd in groeibedrijven. Jaar op jaar snelle groeier bij FD Gazellen, top Emerce 100 en een plek in de Top 250 Scaleups van Nederland volgens het Erasmus Center of Entrepreneurship.

Waar we startten met focus op online marketing, hebben we ons dienstenpalet enorm uitgebouwd. Vanuit strategie, naar branding, media, positionering, organisatie, on- en offline marketing.

Bier wordt er niet meer verkocht. Toch kruipt het bloed waar het niet gaan kan...

Om onze reis te eren, hebben we een eigen bier ontwikkeld, Bambuu Pale Ale. Met een unieke smaak (o.a. door toegevoegde bamboescheuten) en een uniek, deels AI-generated label. We zijn er erg trots op en genieten van iedere slok. Of dit de laatste batch is, zal uiteindelijk blijken. Proost, op de volgende 10 jaar!