5 ideeën voor succesvolle recruitment marketing

Recruitment marketing is een gerichte strategie waarmee je leads kunt omzetten naar kwalitatieve kandidaten. Wij sommen 5 ideeën op voor een succesvolle aanpak.

Nina Chrispijn
Door:
Nina
Wednesday
10
February
2021
Strategie

Recruitment marketing is een gerichte strategie waarmee je leads kunt omzetten naar kwalitatieve kandidaten. Wij sommen 5 ideeën op voor een succesvolle recruitment marketing aanpak.

1. Employer branding: een effectieve website is het halve werk

Hoe onderscheid jij je als werkgever van andere organisaties? Hoe verkrijg jij de voorkeurspositie tussen alle vacatures die open staan? Employer branding, oftewel het bouwen van een identiteit voor jouw organisatie, is het vertrekpunt van een goed werkende recruitment marketing strategie. Employer branding is geen doel op zich, maar een middel om gekwalificeerde kandidaten aan te trekken én binnen te houden.

Hoe zet je employer branding in?

Je kan bijvoorbeeld denken aan opvallend aanwezig zijn op social media, het opzetten van gelikte campagnes en investeren in jobsites. Maar alleen aanwezig zijn op diverse kanalen betekent nog niet dat je opvalt in de jungle van vacatures.

Voordat je met de communicatie naar buiten gaat, is het verstandig om eerst intern te beginnen. Wat vindt jouw huidige personeel belangrijk? Uit veel onderzoeken blijkt dat personeel werksfeer net zo belangrijk vindt als bijvoorbeeld het salaris. Ga dus in gesprek met je werknemers om te ontdekken wat zij belangrijk vinden en vertaal dat vervolgens in je communicatie. Op basis van deze gesprekken kun je bepalen welke waarden jouw bedrijf moet uitstralen naar de nieuwe medewerkers.

Een goede website is het halve werk. Als je het goed voor elkaar weet te krijgen om de waarden van je bedrijf door te vertalen, dan kun je ook de website hierop inrichten. Een ‘werken bij’ website is daarom in veel gevallen aan te raden. Een grote speler die dat uitstekend weet door te voeren is Coolblue.

Maar check ook onze eigen Bambuu ‘bloeienbij’ website even voor inspiratie ;).

2. Weg met vage functieprofielen en vacatureteksten

Wat zijn de richtlijnen voor een effectieve vacaturetekst? Dat is een veelgehoorde vraag van onze klanten. Een effectieve vacaturetekst is namelijk de basis voor het binnenhalen van kwalitatief goede kandidaten én voor een goed vindbare website.

Flexibele benadering

Je hebt ze vast wel eens gezien, talloze vacatures met ellenlange lijsten met eisen waaraan de kandidaat moet voldoen. Niet effectief. Neem bijvoorbeeld '5 jaar ervaring in een soortgelijke functie'. Waarom zou je dat als organisatie willen? Wat zegt dat precies? Weg met de onrealistische en beperkte eisen, laten we kiezen voor een flexibele benadering met het taalgebruik dat bij jouw organisatie past.

Tip: Maak gebruik van Wordcloud. Wordcloud is een visuele weergave van inhoudstags die staan op een website. Tags die vaker gebruikt worden, worden groter afgebeeld in de wordcloud. Zo kun je erachter komen of je de essentie van je vacature goed naar voren komt.

SEO zoekwoorden onderzoek

Waar zoekt jouw doelgroep naar op Google of Jobsites als zij op zoek gaan naar een nieuwe baan? Naast logisch nadenken, helpt een zoekwoorden onderzoek hier ook bij. Je hebt diverse tools om erachter te komen welke functietitels geschikt zijn voor jouw vacature. Een voorbeeld hiervan is de SEO-tool Semrush. Maar er zijn ook gratis tools om mee te beginnen, bijvoorbeeld Ubersuggest of Answerthepublic.

Een SEO-vriendelijke vacaturetekst voldoet aan de volgende eisen:

  • Een tekst tussen de 100 - 325 woorden
  • De vacaturetitel moet er minstens 3 keer in voorkomen
  • Gebruik diverse vacaturetitels waar op gestuurd wordt vanuit het SEO Zoekwoorden Onderzoek
  • Locatie zo specifiek mogelijk
  • Geen duplicaten gebruiken (geen copy paste uit een andere vacature)

Zie hier een voorbeeld van een zoekwoorden onderzoek vanuit Semrush. Hier zie je het zoekvolume of keyword wanneer er bijvoorbeeld gezocht wordt op de vacaturetitel 'Operator'.


3. Werken met Jobsites 

Bambuu heeft sinds 2019 een partnership met Indeed. Wij werken nauw samen met de Indeed specialisten om zo tot de beste recruitment strategie te komen. Veel klanten vinden het lastig om uit de wirwar van data concrete acties te halen. Door de driehoeksverhouding die wij nu met sommige klanten hebben, zorgen we voor een effectieve aanpak.

Paid of Organisch

Naast de paid advertenties, is het mogelijk om vacatures organisch te plaatsen op Indeed. In veel gevallen zul je zelfs merken dat je vacatures al op Indeed zijn opgenomen, zonder daar iets voor te hoeven doen. Je kunt dit achterhalen door te zoeken naar jouw bedrijfsnaam/vacatures in de zoekmachine of te kijken in de data van Google Analytics. 

Indeed werkt met een scraping bot, die websites doorloopt op zoek naar vacatures. Wanneer deze bot vacatures herkent op een website, zal hij deze automatisch doorzetten naar de organische listings van Indeed. Naast Indeed werkt bijvoorbeeld Google for Jobs ook op deze manier.

Wanneer je een bepaald budget per maand investeert in Indeed, profiteer je onder andere van de recruitment inzichten. De onderstaande afbeelding is een voorbeeld van de inzichten die je krijgt te zien wanneer je bijvoorbeeld het zoekwoord “Operator” in typt. Deze informatie kun je landelijk maar ook lokaal opvragen. Zo kun je als bedrijf, of wij als marketingbureau een advies geven over het zoekgedrag op bepaalde vacatures. 

Heb je geen eindeloos budget? Doe hier je voordeel mee. Je kunt zien dat 'operator' een populair zoekwoord is en je er dus ook meer voor zal betalen. Hoe specifieker je bent, hoe meer kans je maakt op klikken. 

Naast Indeed zijn er talloze Jobsites waarop je jouw vacatures kunt plaatsen. Hoe hou je dit overzichtelijk en nog belangrijker, waar haal je de meeste kwalitatieve leads vandaan? Er zijn diverse tools om jouw vacatures geautomatiseerd door te plaatsen op de Jobsites. Een voorbeeld hiervan is ingoedebanen.nl. Daarnaast ondersteunen veel ATS systemen, zoals Recruitee, dit ook.

4. Dashboarding: Meten is weten

Meten is weten. Welk platform levert jouw bedrijf de meeste kwalitatieve sollicitanten op? Social media, Google Ads, Job-Alert nieuwsbrieven, Organisch of paid via Jobsites? 

Wij kunnen één onderdeel van harte aanbevelen. Een dashboard met alle kanalen. Bij Bambuu maken wij gebruik van Google Data Studio om de inzichten visueel te maken.

5. Job-Alerts: Vind jouw droombaan 

Er zijn meerdere manieren om potentiële kandidaten te interesseren in jouw bedrijf. Veel bedrijven maken al gebruik van het fenomeen 'Job Alerts'. Soms moet je met iets vernieuwends of creatiefs komen om op te vallen in de drukke markt.  

Een voorbeeld die wij wel eens inzetten voor onze klanten is een checklist. We bieden de checklist aan op een landingspagina die verbonden staat met de website van de klant. Neem het voorbeeld “Ben jij nog happy bij je huidige werkgever? Of zou je wel een nieuwe uitdaging kunnen gebruiken?”. Met deze checklist proberen wij in te spelen op een bijvoorbeeld verouderde leadlijst. D.m.v. een mailing vanuit Mailchimp of ActiveCampaign kunnen wij potentieel interessante kandidaten weer wakker schudden om eens contact op te nemen.

Vergelijkbare checklists maken wij in de tool Typeform. Deze tool is gemakkelijk te koppelen met e-mailmarketing software. 

Natuurlijk zijn er nog talloze andere mogelijkheden binnen recruitment marketing. Benieuwd? Houd onze blogs dan goed in de gaten, of neem eens contact op met Bambuu voor een vrijblijvend gesprek!

Arrow icon
Nina Chrispijn
Nina Chrispijn
Marketing Strateeg

Interesse in onze aanpak? Laat Bambuu meekijken met je uitdagingen.

Bekijk of je in aanmerking komt voor een vrijblijvende nulmeting door onze specialisten.

No items found.