5 Tips voor Opleiders

De enorme ondernemersgeest overwint! Ik deel graag de belangrijkste inzichten voor opleiders, omdat we hierin enorm van elkaar kunnen leren.

Nina Rawie
Door:
Nina
Thursday
2
April
2020
Strategie

De Corona crisis dwingt ons onszelf opnieuw uit te vinden. Als ouder ben je nu ook leraar of lerares voor je kind. Meer tijd samen besteden is waardevol, maar doet ook een beroep op ieders creativiteit (en geduld ;-)). 

Juist die ontwikkeling in creativiteit is een mooie ontwikkeling in deze slechte periode. De afgelopen week heb ik veel ondernemers gesproken over hun business. Sommigen die (nog) zakelijk profijt hebben bij deze tijd, anderen die plotseling geen product meer hebben. Het met elkaar klankborden en hierin kunnen ondersteunen, helpen of adviseren is dan zo belangrijk. Het maakt me trots hoe ondernemend Nederland zich gedraagt, vol lef en ondernemersgeest. Uiteraard ook met de nodige angst of onzekerheid. Feit is dat niemand weet hoe dit zich ontwikkelt, tot die tijd is het goed om zoveel mogelijk kennis en ervaring te delen.  

Een groep ondernemers die ik al jarenlang bedien zijn opleiders. Klassikaal lesgeven is onmogelijk geworden. Groepen die al gestart waren of zouden gaan starten de komende maanden, opleidingsbedrijven, trainers en docenten staan met hun rug tegen de muur. Velen zonder een (complete) online trainingsoplossing, een opleidingslocatie die per direct is gesloten en docenten die zich niet comfortabel voelen bij lesgeven via digitale technieken. 

De enorme ondernemersgeest overwint! Ik deel graag de belangrijkste inzichten voor opleiders, omdat we hierin enorm van elkaar kunnen leren. 

1. Opleiding & ontwikkeling; juist nu!

Mensen zitten thuis en kunnen niet allemaal verder met hun dagelijkse werkzaamheden. Hét moment om te leren, daar komt nu ruimte voor. Maak (delen van) je opleiding of training digitaal beschikbaar.  Webinars, e-learning, virtual classrooms, ze schieten als paddenstoelen uit de grond, de innovatiekracht is in een stroomversnelling gekomen. Geen voorstander of mogelijkheden om je programma's online te verzorgen? Zet in op (t)huiswerkopdrachten, mogelijk in combinatie met digitale één op één coaching. 

Voorbeelden van tools om online les of meetings te verzorgen: Zoom.us, Teams, Google Meet, Facebook Live, Powtoon.

2. Jouw expertise helpt!

Koppel jouw kennisterrein aan de actualiteit van de dag. Hoe ga je om met langere tijd thuiswerken, hoe hoe kun je op afstand leidinggeven, een project managen of je klanten op de juiste manier informeren> Verpak deze boodschap in blogs of vlogs en plaats ze op je website en social media. Voorkom verkooppraat maar wees relevant.  Een motiverende boodschap waar iemand direct mee aan de slag kan helpt. Deel je kennis via je website, social media en/of nieuwsbrief.

3. Blijf op de radar

Zodra deze tijd voorbij; wil je zo snel mogelijk door met de business. Om te zorgen dat mensen je niet vergeten, is het belangrijk om zichtbaar te zijn. Het is dan ook hét moment om te werken aan je naamsbekendheid en zichtbaarheid. Geef iets weg, maak relevante content zichtbaar of biedt een dienst kosteloos aan. Mensen vergeten de goede initiatieven niet.

Wat inspirerende initiatieven die we voorbij zien komen (via Bart Baeschnitt):

  • In samenwerking met Google brengt Natuurmonumenten de natuur bij je thuis. Maak een virtuele wandeltocht door 19 bijzondere natuurgebieden.
  • Gratis platform voor (nood)vacatures voor mensen die ineens geen inkomsten hebben RecruitersForGood.
  • OLVG lanceert app voor mensen die willen weten of ze corona hebben.
  • Gratis workshops voor en door ondernemers via nieuwe digitale agenda MBK workshops.
  • Op Helpdehoreca.nl en tegoedje.nu koop je een waardebon van je favoriete restaurant of winkel zodat er toch inkomsten zijn. Op doneren.restaurant steun je jouw favo restaurant. En ook kun je de voedselbank steunen.
  • ZZP-ers helpen anderen met thuiswerken via thuiswerkhulp.nl.
  • Bol.com heeft een online boekenclub voor kids geopend om het thuisblijven wat leuker te maken.
  • Website met een overzicht van initiatieven waar jij als individu of organisatie aan kan bijdragen: Coronaid.
  • Op Let's EAT maak je een afspraak met je vrienden om gezellig samen online te eten. Je kan zelfs hetzelfde bestellen en zo toch een maaltijd 'delen'.

4. Durf in te zetten op jouw online dienst

Klikprijzen liggen juist nu een stuk lager door de mindere mate van concurrentie. Daarbij besteed Nederland gemiddeld veel meer tijd online. Tijdens de Corona periode in China zelfs ruim 7 uur per dag.   Onze Bambuu marketeers zetten zich nog volop in voor onze opdrachtgevers, met verrassend mooie resultaten die dagelijks worden gemonitord. We volgen uitgebreid webinars bij o.a. Google, MOZ  om onze kennis en de kansen maximaal te benutten. Kortom; heb je een online opleidingsmogelijkheid ontworpen, wees niet bang om er ook de stap te zetten naar werven van deelnemers.

5. Sleutelen onder de motorkap

Een andere kans die deze tijd met zich meebrengt, is ruimte om te sleutelen onder de motorkap als de auto niet rijdt. Denk aan optimalisaties binnen je website, content gaan schrijven voor een verbeterde vindbaarheid (SEO) of je verdiepen in een specifieke kans zoals marketingautomation (download hier onze insights voor opleiders). En neem de tijd om naar  best practices binnen jouw branche te kijken. Wanneer je nú het fundament opzet, rijdt je auto straks beter dan ooit. 

Benieuwd naar kansrijke zoekwoorden in jouw branche? Gebruik deze tools eens.

"Ik hoop van harte dat opleidend Nederland er zich doorheen slaat. Ik reken erop! Mocht je ook onze hulp willen inschakelen? Neem contact op via onderstaande formulier."
Arrow icon
Nina Rawie
Nina Rawie
Team Manager / Marketing Strateeg

Interesse in onze aanpak? Laat Bambuu meekijken met je uitdagingen.

Bekijk of je in aanmerking komt voor een vrijblijvende nulmeting door onze specialisten.

No items found.