6 groeitips om meer omzet via de webshop te genereren

Meer omzet behalen uit de webshop? Bambuu heeft tips verzameld tijdens de WebWinkel Vakdagen in Utrecht die we graag met je delen. Onderstaande tips zijn eenvoudig te implementeren en uit te voeren. Mocht je er niet uitkomen dan denken we graag met je mee. Neem dan even contact met ons op.

Meer omzet behalen uit de webshop? Lees dan de 6 groeitips waar je direct mee aan de slag kan.

Door:
Tuesday
5
July
2022
Strategie

1. Seasonality van de producten per categorie in kaart brengen

Wanneer kopen mensen welke productcategorieën? Via de Prestatieplanner in Google Ads kan je bijvoorbeeld ontdekken wanneer de piek in zoekverkeer is in bepaalde categorieën. Deze informatie kan je onder andere gebruiken om een overzicht te maken. De gegevens kan je toevoegen aan de contentkalender en toepassen op de content. Zo sluit de boodschap precies aan bij de koopintentie van de bezoeker.

2. 10% van de ad spend als testbudget

In de e-commerce wereld is het belangrijk om te blijven testen, wat werkt wel en wat werkt niet. Om dit doorlopend te kunnen doen is er budget nodig. Als je altijd 10% van het advertentiebudget apart houdt, geeft dit de mogelijkheid om te testen. Heeft je test resultaat opgebracht? Dan voeg je die campagnes toe in de always-on campagnes. Maak opnieuw 10% vrij om te gaan testen. Zo speel je de e-commerce markt uit!

3. Messy middle van het Think & Do model

Het See, Think, Do, Care-model van Google wordt vaak weergegeven als een lijn van boven naar beneden waar de klant doorheen loopt. Maar de klantreis is geen rechte lijn. In het midden is het een wirwar van afwegingen. Het 'messy middle', een ruimte van overvloedige informatie en onbeperkte keuze waar klanten doorheen moeten komen om tot het einddoel te komen. In het midden worden productkeuzes gemaakt, overlegd met vrienden/familie en toch weer heroverwogen. Dan begint de zoektocht weer opnieuw. Dit kan meerdere keren heen en weer gaan totdat de keuze wordt gemaakt om af te rekenen.

4. Bereken je POAS

POAS wat? Dat lijkt op ROAS (Return on ad spend) maar is net iets anders. POAS (Profit on Ad Spend) is de winstberekening van je ad spend. Op deze manier bereken je precies wat je overhoudt en hoeveel je ROAS moet zijn om winst te maken. En de berekende ROAS kan je weer gebruiken in campagnes om te optimaliseren. Benieuwd hoe je dit doet? Neem dan contact met mij op.

5. Check de Google Ads Performance Planner

Via de Google Ads Performance Planner kun je inzicht krijgen in de mogelijkheden van de online omzet die te behalen valt tegen welke advertentiebudget. Wil je meer winst of wil je juist meer omzet? Via deze planner krijg je inzicht in de mogelijkheden en budgetadviezen om te gebruiken in de Google Ads campagnes.

Je vindt de Performance Plannen via:
Tools en instellingen - Planning - Prestatieplanner/Performance Planner

6. Inzichtelijk Dashboard

Inzicht in de webshop resultaten en welke kanalen het belangrijkst zijn voor de omzet. En natuurlijk het belangrijkste, welke kanalen lopen minder goed en hebben aandacht nodig. Een dashboard helpt hierin om snel en overzichtelijk inzicht te krijgen. Bij Bambuu maken we altijd gebruiken van een Data Studio dashboard. Campagnes in LinkedIn, Facebook en Instagram zijn ook te koppelen aan Data Studio. Zo heb je in het dashboard één overzicht van de belangrijkste gegevens die je kan gebruiken om te bepalen welke onderdelen verbeterd kunnen worden.

Welke van de bovenstaande tips spreken jou aan? Ik ben benieuwd wat je van mijn blog vindt, je mag me altijd een berichtje sturen via LinkedIn. Ik lees en antwoord alles.

Arrow icon

Interesse in onze aanpak? Laat Bambuu meekijken met je uitdagingen.

Bekijk of je in aanmerking komt voor een vrijblijvende nulmeting door onze specialisten.

No items found.