A brief history of time

Sinds een jaar of wat heb ik het boekje ‘A brief history of time’ in mijn kast staan. In het boekje legt natuurkundige Stephen Hawking in een paar honderd bladzijden uit hoe het heelal in elkaar zit, inclusief alle nodige natuurkundige uitgangspunten en gedachten die in de loop der eeuwen ontwikkeld zijn.

Een van de weinige boeken die ik heb stukgelezen. Sommige wetten en gebeurtenissen zijn zo bizar, dat ik ze wel honderd keer kan lezen waarbij ik iedere keer weer versteld sta.

Een van die bizarre wetten legt uit dat er geen vaste tijd bestaat, doordat je te maken hebt met kromming van de ruimtetijd. Het voert te ver om dit hier uit te leggen, maar één van de uitwerkingen is dat de tijd sneller gaat naarmate je verder van de aarde afkomt. Of eigenlijk, hoe minder je te maken hebt met zwaartekracht, hoe sneller je klok loopt.

Laatst zat ik aan een biertje met een paar zakenrelaties, waarbij zij vertelden dat ze een paar weken terug naar Berlijn waren geweest. Enthousiast vertelde ik dat wij vorig jaar ook met het team naar Berlijn geweest waren en wat een geweldige ervaring dat is geweest. Bas fluisterde me toe dat dit niet vorig jaar was, maar afgelopen mei. Een paar maanden terug. Dan heb je het lekker scherp hoor ;D Voor mijn gevoel is het jaren terug. Onze klok gaat voor ons momenteel sneller dan de klokken van veel mensen om ons heen. Wat in het echt een half jaar is, is op onze klok misschien twee jaar. Het lijkt wel of we met een andere snelheid door het universum racen.

Het afgelopen jaar is Bambuu met 200% gegroeid, zowel in omzet als in mensen. 200% in één jaar. Goed voor een FD Gazellen (20% in drie jaar), ware het niet dat we pas in 2017 mee mogen doen wegens ons nog korte bestaan. We maken in één jaar tijd een ontwikkeling mee waar veel bedrijven tien jaar over doen. Dat doet wat met je. Niet alleen met ons als ondernemer, maar ook met alle mensen die bij ons avontuur betrokken zijn. Onze partners, onze kinderen, onze medewerkers, hun partners en kinderen. Allemaal stakeholders in het gigantische avontuur waarmee we bezig zijn.

Dat is ongelooflijk, je begint ergens aan, en in korte tijd werk je met een team van professionals die er net zo hard voor gaan als jij zelf. Het was december 2013 dat Bas en ik met z’n tweeën vol op het Bambuu avontuur zijn gedoken. Februari 2014 startten we de BV op. April kwam Bart erbij als eerste medewerker. Onze ontsnappingssnelheid – om in ruimtetermen te blijven – werd mede mogelijk gemaakt door onze startfinanciering. Die in september 2014 op was overigens. Sindsdien draaien we volledig op cash uit de operatie. Inmiddels zitten we met een compleet team aan marketeers in een prachtig pand aan de Wielingenstraat. En denken we al na over het moment dat we er niet meer in zullen passen. Hoe kan het lopen.

Zo’n ontwikkeling vraagt wat van een bedrijf en van de mensen. Een greep uit de gebeurtenissen van afgelopen jaar:

  • Start van acht nieuwe medewerkers
  • Optuigen van compleet pensioenprogramma
  • Groei in maandelijkse omzet van ongeveer 200%
  • Vergelijkbare groei van het klantenbestand
  • Toevoegen vele nieuwe technieken en tools voor onze opdrachtgevers
  • Professionalisering boekhouding en management informatie
  • Start fulltime office manager
  • De meeste maanden winstgevendheid
  • Aandeelhouderschap van Bart Degeling

Zo zou ik nog even door kunnen gaan.

200% groei is lastig vast te houden, zeker met een businessmodel als dat van Bambuu. Voor iedere euro moeten mensen aan de slag. Dit is anders dan sommige andere businessmodellen, waarbij één keer iets gemaakt wordt dat vervolgens zonder evenredig meer werk 100.000 keer verkocht kan worden. Toch hebben we de ambitieuze doelstelling om de komende drie jaar ieder jaar de omzet te verdubbelen, met behoud van gezonde marge. Omdat het er in zit, met onze unieke propositie voor ambitieuze MKB’ers die een eigen marketingteam verdienen.

Dit gaat weer een bijzonder hoge druk leggen op alle mensen die bij dit verhaal betrokken zijn. Maar ik denk dat we met het complete team hebben laten zien dat we in staat zijn om dit te realiseren. Wat een ontwikkeling, iedere dag wordt onze dienstverlening weer een beetje beter. Onze organisatie weer een beetje strakker, zonder dat we onze flexibiliteit verliezen. Samen sjouwen aan dat vliegwiel, jullie hebben geen idee wat voor trots en dankbaar gevoel dat Bas en mij geeft.

Ook volgend jaar gaan we weer vijf jaar aan ontwikkeling in één jaar proppen. We gaan flink bouwen aan onze commerciële slagkracht. Het ligt voor de hand dat we verder gaan kijken dan het geografische werkgebied dat we nu bedienen … We zullen onze dienstverlening nog verder gaan verbeteren. Wij moeten het best mogelijke marketingteam leveren, dat door onze opdrachtgevers unaniem wordt gewaardeerd met een negen of hoger. En we zullen alles op alles zetten om de beste werkgever in onze branche te worden. Of te blijven, als je het nu vraagt aan onze Bambuus.

Werk aan de winkel. Maar niet voordat we ons terugtrekken met families en vrienden, om geweldige feestdagen te beleven met z’n allen. Even terugzakken naar aarde, waar de klok gelukkig iets langzamer loopt dan bij onze rocky road startup. Allemaal hele fijne feestdagen en we spreken elkaar over twee weken (zo is het dan ook wel weer).

Dan als laatste nog een klein kerstliedje, van het album ‘Funny Looking Angels’ van gelegenheidsduo Smith & Burrows (zanger en drummer van resp. Editors & Razorlight). Album dat ik vaak ‘draai’ deze dagen, tot grote ergenis van het thuisfront :D Je moet ervan houden dus.

 
Geschreven op:
24/12/2015
Interessant voor jou?

Online Concurrentie Check.

Laat onze specialisten uitzoeken wat jij kan leren van de aanpak van je concurrent:

Check aanvragen
Bedankt voor jouw interesse. Je hoort spoedig van ons.
Oeps! Er ging iets fout bij het versturen.
Meer klanten uit jouw website?

Laat mij eens met je meedenken!

Bel, app of mail mij om jouw uitdagingen te bespreken.

Bart Degeling
Partner / Consulent

06 - 10 88 10 99 (WhatsApp)
bart@bambuu.nl