Met AI-gestuurde personalisatie kunnen bedrijven hun conversies maximaliseren door gegevens te verzamelen, doelgroepen te segmenteren en berichten op maat te leveren. In deze blog lees je over de impact van de tool Datatrics, die wij inzetten om meer conversies te stimuleren.
Met AI-gestuurde personalisatie kunnen bedrijven hun conversies maximaliseren door gegevens te verzamelen, doelgroepen te segmenteren en berichten op maat te leveren. In deze blog lees je over de impact van de tool Datatrics, die wij inzetten om meer conversies te stimuleren.
In het concurrerende digitale landschap zijn bedrijven voortdurend op zoek naar innovatieve manieren om hun marketingstrategieën te verbeteren en meer conversies te behalen. Een krachtig hulpmiddel dat op de voorgrond is getreden, is AI-technologie. Door de mogelijkheden van AI te benutten, kunnen marketeers geautomatiseerd marketinggegevens samenvoegen, doelgroepen segmenteren en elke klant op het perfecte moment een gepersonaliseerde boodschap sturen.
Een tool die wij hiervoor gebruiken is Datatrics. Datatrics is een Customer Data Platform voor marketeers om (first-party) data uit alle bronnen, zowel online als offline, te verenigen en maakt het mogelijk om hyper-gepersonaliseerde klantervaringen te leveren die conversies stimuleren in combinatie met lagere mediakosten.
Kortom:
We gaan er stapsgewijs doorheen.
Een van de belangrijkste uitdagingen voor elk bedrijf is de versnippering van hun marketinggegevens. Wanneer je een breed scala aan systemen/applicaties gebruikt, wordt veel informatie bewaard op aparte plekken. Deze aparte plekken worden ook wel informatiesilo’s genoemd. Een informatiesilo slaat gegevens op die onder de controle vallen van één systeem/applicatie. Deze gegevens worden daardoor geïsoleerd van de rest van de organisatie, net zoals graan in een gewone silo ook wordt afgeschermd van elementen van buitenaf. Dit kan effectieve besluitvorming en gepersonaliseerde targeting in de weg staan.
AI-tools, zoals Datatrics, kunnen gegevens uit verschillende bronnen integreren en verenigen, zoals CRM-systemen, e-mailmarketingplatforms, sociale-mediakanalen en meer. Door deze bronnen samen te voegen, ben je in staat diepe inzichten te verwerven in het gedrag, de voorkeuren en de aankooppatronen van je doelgroep. Deze inzichten stellen bedrijven in staat om uitgebreide klantprofielen op te stellen, die dienen als een solide basis voor het ontwikkelen van op maat gemaakte marketingcampagnes.
Zodra de marketinggegevens zijn verenigd, wordt AI-gestuurde segmentering de sleutel tot succesvolle personalisering. In plaats van een one-size-fits-all aanpak te hanteren, kun je AI-tools als Datatrics gebruiken om je doelgroep op te delen in verschillende segmenten. Dit kun je doen op basis van specifieke demografische gegevens, gedrag of zelfs koopintentie. Deze segmenten kunnen heel specifiek of juist breed zijn, afhankelijk van de strategie en bijbehorende product-marktcombinaties.
Door gebruik te maken van de kracht van AI gaat Datatrics verder dan traditionele segmentatiemethoden. Het analyseert enorme hoeveelheden gegevens, identificeert verborgen patronen en ontdekt waardevolle inzichten die menselijke analyses over het hoofd kunnen zien. Dankzij deze nauwkeurigheid kun je zeer gerichte content en aanbiedingen leveren, zodat elke (potentiële) klant de berichten ontvangt die relevant zijn voor zijn unieke behoeften en interesses. Hierdoor neemt de kans om prospects om te zetten in (loyale) klanten aanzienlijk toe.
Timing is cruciaal om de aandacht van je doelgroep te trekken en conversies te stimuleren. AI-tools stellen je in staat klanten op het juiste moment te benaderen en gepersonaliseerde berichten te leveren die aansluiten bij hun individuele traject. Met behulp van geavanceerde algoritmen bepaalt AI het optimale moment om e-mails, meldingen of andere activaties af te leveren, waardoor de impact van elke interactie wordt gemaximaliseerd.
Zo kun je gedragstriggers gebruiken om automatisch relevante berichten te sturen wanneer klanten specifieke acties of gedragingen vertonen. Of het nu gaat om een gepersonaliseerde aanbeveling, een herinnering aan een achtergelaten winkelwagentje of een speciale aanbieding, automatisering op basis van AI zorgt ervoor dat (potentiële) klanten tijdig zeer gepersonaliseerde communicatie ontvangen die hen aanzet tot actie.
Voor opleidingscentrum Westpoort hebben we Datatrics ingezet om marketing te personaliseren. Westpoort is hét opleidingscentrum voor trainingen en cursussen over veiligheid en mobiliteit en een grote speler in de markt. Met een flink aantal cursussen, contactpunten en gedragspatronen, is het complex om gepersonaliseerde targeting toe te passen.
Met behulp van Datatrics hebben we meerdere gegevensbronnen kunnen samenvoegen. Het AI-model van Datatrics is vervolgens aan de slag gegaan met het identificeren van (verborgen) gedragspatronen, om daar vervolgens personalisatie op toe te passen. Hiermee kunnen we gerichte content leveren op het juiste moment in de klantreis, zodat elke (potentiële) klant de berichten ontvangt die relevant zijn voor zijn unieke behoeften en interesses.
Zo hebben we in één maand met Datatrics:
De kracht van AI!
Nu het digitale landschap zich blijft ontwikkelen, is het inzetten van AI voor gepersonaliseerde marketing niet alleen een trend, maar een belangrijke strategische keuze voor bedrijven die willen groeien in een concurrerende markt. Het vermogen om gegevens te verenigen, doelgroepen te segmenteren en op een persoonlijk niveau met (potentiële) klanten in contact te komen, verhoogt niet alleen de conversie, maar zorgt ook voor een betere klantervaring.
Bij Bambuu zijn we volop bezig met testen, testen en nog eens testen. Heb je tools die je ons aanraadt, tools die we zeker weten moeten testen of die we eventueel voor/met jou kunnen testen? Laat het ons weten en we gaan samen op zoek naar een passende AI tool voor jouw vraagstuk.
Samen ontgrendelen we de potentie van AI-gestuurde marketing.