De bounce rate weerspiegelt het aantal bezoekers dat direct na binnenkomst, zonder door te klikken, weer weg gaat van je website. Dit wil je natuurlijk niet. Als bezoekers op je homepagina komen, dan wil je dat ze doorklikken naar bv. een opleidingsoverzicht. Als ze binnen komen op het opleidingsoverzicht, dan wil je dat ze een opleiding gaan bekijken. Ofwel, jouw website moet een funnel zijn die bezoekers uiteindelijk steeds verder naar conversie leidt.
1) De pagina waarop iemand landt, nodigt niet uit om verder te kijken. Of de mogelijkheden zijn niet snel genoeg duidelijk. Bezoekers klikken weg omdat doorklikken niet duidelijk is.
Oplossing:Ga met de pagina aan de slag. Begin met de oogharentest. Ga een meter van je scherm afzitten en knijp je ogen dicht totdat je de website ziet door je oogharen. Zie jij waar je op moet klikken? Vind je dit een logische vervolgstap voor mensen op deze pagina? De pagina moet informeren, maar bovendien sturen op een logische next step.
2) De bron die de bezoeker heeft doorverwezen, heeft andere verwachtingen gewekt dan worden waar gemaakt op de pagina waarop de bezoeker landt.
Oplossing:Bekijk welke bronnen een te hoge bounce rate opleveren. Bijvoorbeeld Google, Facebook, e-mail of referrals. Wat is de belofte die wordt gemaakt door de bron? Bijvoorbeeld: iemand zoekt in Google op ‘auto’ en landt op een pagina over vervoer, met bovenaan een elektrische fiets. Pas het zoekwoord & de advertentie aan, of kies een andere landingspagina (om te zorgen dat de bezoekers wel op de juiste pagina landen).
Het verbeteren van je bounce rate werkt één op één door naar aantal conversies en daarmee het aantal verdiende euro’s. Het zorgt er bovendien voor dat je minder marketingeuro’s verspilt.
Wil je over je hele website werken aan verbeteren van de bounce rate? Start dan met de pagina’s die organisch het meeste verkeer uit Google ontvangen. Plaats bijvoorbeeld in de eerste alinea een simpele tekstlink naar een verdiepende download.