DeReclamebureau50 is de lijst van de 50 meest invloedrijke mensen in de Nederlandse reclamebureauwereld.
Vorige week werd ik verrast met een nominatie voor DeReclamebureau50 2022. Dit is één van de deelverkiezingen waar ook de meer bekende variant DeMedia100 toebehoort. De lijst met de 100 meest invloedrijke mensen in de Nederlandse media afgelopen jaar aangevoerd door Arjan Lubach, John de Mol en Eva Jinek. DeMedia100 en DeReclamebureau50 wordt vastgesteld op basis van een onderzoek van MediaTest, waarvoor 40.000 professionals in media en marketingcommunicatie werden benaderd.
DeReclamebureau50 is de lijst van de 50 meest invloedrijke mensen in de Nederlandse reclamebureauwereld. Mensen die mij/Bambuu kennen, weten dat wij ons niet direct profileren als ‘Reclamebureau’. Laat staan dat ik ons thuis vind horen tussen namen als Media.Monks (vorig jaar winnaar aangevoerd door Victor Knaap), TBWA\NEBOKO, Natwerk en Indie. Toch komt de nominatie niet helemaal uit het niets. Als strategisch marketingbureau zijn wij namelijk wel degene die met onze klanten bepalen waar de marketingeuro’s aan besteed gaan worden.
Ook is reclame ondertussen veel meer dan grote campagnes op televisie, radio en gedrukte media. In 2020 werd in Nederland voor het eerst meer dan de helft van het reclamebudget (52% van totaal 4,4 miljard euro) besteed aan online advertenties. Dit is gelukkig in de lijst ook terug te zien. Naast bureaus als Bambuu wordt deze ook aangevuld met social advertising en search bureaus.
8 december 2021 worden de winnaars van de diverse lijsten bekendgemaakt tijdens het DeMedia100 | DeMarketing 100 Diner in de Kromhouthal in Amsterdam.