Ken je Jos Burgers? Deze man is o.a. bekend van de boeken ‘Klanten zijn eigenlijk net mensen!’, ‘Geef nooit korting!’, ‘De wet van Snuf’ en zijn meest recente werk ‘Eén fan per dag!’. Maar zoals hij zelf zegt. “Niemand leest mijn boeken, maar ik word wel vaak gevraagd om ze toe te lichten”. Kortom, Jos verdient zijn geld vooral met het geven van presentaties.
Vorige week woensdag was ik bij een presentatie van de beste man. Zijn verhaal over ‘wat is jouw plek in het weiland?’ heeft mij aan het denken gezet…
Zijn theorie is dat bedrijven kuddegedrag vertonen en dus net als koeien dicht bij elkaar in de wei gaan staan. Het resultaat is dat je met z’n allen in de stront staat.
De oplossing? Jos adviseerde ons om een schoon stuk weiland te vinden met lekker vers en lang gras. Kortom, waar kan jij je in onderscheiden ten opzichte van de concurrentie? Hij gaf hierbij meerdere voorbeelden maar één wil ik met jullie delen:
Klinkt misschien gek, maar de ondernemer in kwestie merkte dat er een doelgroep bestaat van mensen die zelf de begane grond willen schilderen, maar geen zin hebben om een steiger te huren of hun leven te wagen op een schuin dak. Veel collega’s van deze schilder willen of het hele huis schilderen of niet, maar deze ondernemer besloot om dit in zijn voordeel te draaien en dus dit zijn plek in het weiland te maken.
Het resultaat? De man heeft meer klussen dan voorheen en mooier nog, hij kreeg vragen van klanten of ze bij hem verf konden bestellen (want ja, je wil wel dezelfde kleur en kwaliteit, ook al schilder je zelf) en of hij schildertips kon geven. Dit leidde er uiteindelijk toe dat hij maandelijkse schilderworkshops organiseert. En wat bleek... de marge op verf en workshops was veel interessanter dan die op de schilderklus zelf. En nog mooier... uiteindelijk schilderde de beste man nog bij ongeveer de helft van zijn klanten alsnog de begane grond want “nu je er toch bent, kun je niet ook gewoon even de rest meepakken? Scheelt mij een hoop gedoe’ kreeg hij regelmatig te horen.
Wat sommige van jullie misschien weten, helpt Bambuu sinds kort ook bedrijven aan (online) marketing personeel. Althans, dit doen we al langer, maar we besloten dit jaar om hier een op zich zelf staand product van te maken. Wat we toen nog niet wisten en nu ondervonden is dat we samen met heel veel andere recruitmentbureaus in de stront kwamen te staan. Bijna allemaal bevinden wij ons in de hoek ‘wij vinden voor jou een geschikte kandidaat en daar vragen we een percentage van het jaarsalaris voor terug’.
Maar zijn wij dan echt niet onderscheidend? Wij zijn toch zelf marketeers en daardoor beter in staat om een vacature te vermarkten en kunnen daardoor toch beter inschatten of de kandidaat daadwerkelijk over de juiste skills bezit? En wij hebben toch ook gemiddeld misschien wel de meest interessante fee (20% waar veel andere bureaus 25% of meer vragen)? En wij ondersteunen de klant toch ook nog na aanname met als doel de kandidaat sneller op de rit te krijgen? En...
Je begrijpt, ook wij zijn zoekende naar onze plek in het weiland. Ik ben benieuwd... Wat is volgens jou de plek waar wij zouden moeten gaan grazen?
Nb. Deze blog plaatste ik tot twee keer toe als artikel op Linkedin, maar helaas lukte het alleen de schrijver om het artikel te openen. De reden is een raadsel, maar hierdoor besloot de auteur (ik, zei de gek) om het artikel als blog op Bambuu.nl te plaatsen. Reageren kan alleen weer niet op onze website. Wil je ons van advies of anderszins commentaar voorzien, dan verwijs ik je weer naar mijn Linkedin bericht:
https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:6341007109886476288