De kracht van multi-channel strategieën in recruitment marketing

In de competitieve arbeidsmarkt waar we vandaag de dag mee te maken hebben, is recruitment marketing essentieel voor organisaties die personeel willen aantrekken en behouden.

In deze blog lees je waarom de inzet van meerdere kanalen goed werkt voor recruitment marketing, wat de best practices zijn, welke resultaten we bij Bambuu al hebben behaald met een multi-channel strategie én geven we een korte blik op hoe Bambuu de toekomst van recruitment marketing ziet.

Djenti Lust
Door:
Djenti
Sunday
28
January
2024
Executie

Zes op de tien mkb-ondernemers zijn op zoek naar medewerkers. Daarvan geeft ruim 80% aan dat zij het vinden van de geschikte medewerkers als moeilijk ervaren. In deze blog lees je waarom de inzet van meerdere kanalen goed werkt voor recruitment marketing, wat de best practices zijn, welke resultaten we bij Bambuu al hebben behaald met een multi-channel strategie én geven we een korte blik op hoe Bambuu de toekomst van recruitment marketing ziet.

In het kort: Wat is recruitment marketing?

Recruitment marketing richt zich op het promoten van jouw bedrijf als een aantrekkelijke werkgever en speelt een cruciale rol in het bereiken van potentiële kandidaten. Met recruitment marketing kun je enerzijds jouw zichtbaarheid verhogen maar bouw je tegelijkertijd ook een sterk werkgeversmerk op. Dit is van groot belang in een tijdperk waarin de arbeidsmarkt overspannen is en het aantrekken van nieuw personeel steeds moeilijker is doordat kandidaten vaak meerdere opties hebben. Een doeltreffende recruitment marketingstrategie stelt jou als bedrijf in staat zich te onderscheiden van concurrenten, de juiste talenten aan te trekken, bestaande medewerkers betrokken te houden en op de lange termijn succesvol te zijn in jouw personeelsbeleid.

Waarom is de inzet van meerdere kanalen cruciaal voor recruitment marketing?

De inzet van meerdere kanalen voor recruitment marketing is, door de situatie in de huidige arbeidsmarkt, essentieel. Een werken-bij website hebben de meeste bedrijven wel. Er wordt wat geadverteerd op Indeed en vacatures worden gedeeld met het eigen netwerk of via de bedrijfspagina’s. Maar daar blijft het dan vaak ook bij. Er valt bij veel bedrijven nog winst te behalen bij het aantrekken van nieuw personeel door meer data gedreven te werk te gaan, doorlopend a/b testen uit te voeren op de vacatureteksten en het ontdekken van andere (online) kanalen.

Een multi-channel strategie biedt verschillende voordelen die essentieel zijn voor het aantrekken van potentiële getalenteerde kandidaten:

  • Groter bereik: Door gebruik te maken van meerdere kanalen, zoals sociale media, jobboards, professionele netwerksites, en offline evenementen, kunnen bedrijven een meer kandidaten bereiken. 
  • Diversiteit aan kandidaten: Met een multi-channel strategie is het mogelijk om een meer diverse groep kandidaten aan te trekken. Verschillende kanalen hebben vaak verschillende doelgroepen, wat leidt tot een gevarieerder kandidatenbestand. De doelgroep op LinkedIn verschilt bijvoorbeeld van de doelgroep van Meta of Indeed.
  • Versterking van het werkgeversmerk: Het doorlopend promoten van jouw werkgeversmerk over verschillende kanalen heen zorgt voor een sterkere en meer herkenbare bedrijfsidentiteit. Dit helpt om het bedrijf als een aantrekkelijke werkgever in de markt te zetten.

    Helaas zien wij vaak genoeg dat bedrijven nog geen werkgeversmerk of verhaal hebben en zich hierdoor niet duidelijk kunnen onderscheiden.
  • Flexibiliteit en aanpassingsvermogen: Het gebruik van meerdere kanalen geeft jou de mogelijkheid om je snel te kunnen aanpassen aan veranderingen die in de markt plaatsvinden. 
  • Kansen spreiden: Door de inzet van meerdere kanalen in je recruitmentstrategie spreid je je kansen op nieuwe kandidaten. Wanneer een van de kanalen wat duurder is of als een van de kanalen wat minder kandidaten binnenhaalt, heb je altijd nog de andere kanalen.

Kortom, een multi-channel aanpak in recruitment marketing is een essentiële strategie om talentvolle, diverse kandidaten aan te trekken in een steeds veranderende arbeidsmarkt.

Case studies en resultaten: 

Voor een van onze opdrachtgevers, een transportbedrijf uit Noord-Holland, zetten we momenteel de multi-channel strategie in. De kanalen die wij voor deze klant inzetten op het gebied van recruitment zijn: Google Ads, Meta & Indeed

Deze klant adverteerde al met vacatures op Meta

Bij start van de samenwerking besloten wij om over te stappen op een multi-channel strategie en kozen we allereerst ervoor om Indeed erbij te pakken. Op Indeed zijn we hier gestart met 6 vacatures, iedere vacature een eigen campagne. In een maand haalde we hier maar 4 sollicitaties uit met erg hoge kosten per sollicitatie. In de tweede maand hebben we ervoor gekozen om 5 van de 6 vacatures samen te voegen in 1 campagne en de 6e vacature apart te laten draaien. Dit resulteerde in een stijging van 75% in sollicitaties en een daling van bijna 19% in kosten per sollicitatie. 

Ondanks een stijging in het aantal sollicitaties en een daling in de kosten per sollicitatie, bleven de kosten per sollicitatie evengoed aan de hoge kant. Wij hebben de campagnes gepauzeerd omdat we hebben geconcludeerd dat voor de functies waar wij naar op zoek waren Indeed niet passend genoeg was. Op basis van onze bevindingen konden we voor deze opdrachtgever concluderen dat de kantoorfuncties een beter resultaat bereikte tegen minder kosten. Dit heeft uiteindelijk geresulteerd in een stijging in sollicitaties van 225% en een daling in kosten per apply van ruim 86% ten opzichte van de start.

Onlangs hebben we de multi-channel strategie ook uitgebreid met Google Ads. In deze strategie is ervoor gekozen om een branding campagne op te zetten op de bedrijfsnaam van de klant met zoekwoorden als de bedrijfsnaam en “werken bij..”. Een campagne die algemeen ingestoken is op vacatures met zoekwoorden als “werken als..” en “vacature..” en daarnaast nog campagnes per vacature om ook heel lokaal te kunnen targeten. 

Dit heeft in de eerste maand al meteen geleid tot een stijging van 45% in het totale aantal sollicitaties met 45 sollicitanten vanuit Google Ads.

Learnings en best practices in recruitment marketing: 

  • Indeed kan een goede aanvulling zijn op jouw recruitmentmarketingstrategie, mits je experimenteert met de verschillende mogelijkheden en ontdekt of het kanaal passend is voor jouw type bedrijf.
  • Het is verstandig om op Indeed meerdere (soortgelijke) vacatures in 1 campagne te zetten.
  • Zoekwoorden als “werken bij..” en “werken als..” zijn effectief in Google Ads.
  • Het is noodzakelijk om de interesses te achterhalen van de door jouw gezochte kandidaat om de juiste doelgroep op Meta te kunnen targeten.
  • Combineer in LinkedIn functietitels of vaardigheden met het juiste ervaringsniveau om geen geld weg te gooien aan mensen die bijvoorbeeld te junior zijn.
  • Wees onderscheidend in je vacaturetekst. Kom niet met de standaard zaken als marktconform salaris, gemotiveerd of pro-actief. Dat benoemt iedereen al ;).
  • Test vooral met de indeling van jouw vacaturepagina om te zien wat het beste werkt voor jouw doelgroep.
  • Zorg er ook voor dat je met de visual de doelgroep direct aanspreekt. Als er een persoon op de visual staat, zorg er dan voor dat iemand zich kan herkennen in die persoon. Dus als je senior professionals wilt werven, deel dan geen afbeelding van een twintigjarige.
  • Benoem een salaris in je advertentie/vacaturetekst.
  • Onderscheid je middels een goed werkgeversmerk en -verhaal.

De toekomst van recruitment marketing

Recruitment marketing is een cruciaal onderdeel van talentwerving en staat op het punt aanzienlijke veranderingen te ondergaan door de opkomst van nieuwe technologieën en veranderende arbeidsmarktbehoeften. Een aantal ontwikkelingen die in de nabije toekomst verwacht worden zijn:

  • AI kan helpen bij het automatiseren van werkzaamheden zoals het screenen van CV's, het analyseren van kandidaatprofielen, en zelfs het voorspellen van de geschiktheid van een kandidaat voor een bepaalde rol. De kanttekening hierbij is of dit uiteindelijk mag in verband met discriminatie.
  • Met de door AI verzamelde gegevens kun jij met jouw bedrijf straks je wervingscampagnes personaliseren. Dit betekent dat vacatures en advertentiemateriaal kunnen worden aangepast aan de voorkeuren en het gedrag van potentiële kandidaten, wat leidt tot een hogere betrokkenheid en interesse.
  • Dankzij virtual reality (VR) en augmented reality (AR) wordt het eenvoudiger om potentiële werknemers een unieke kijk te geven in het bedrijf, de cultuur, en zelfs een dag in het leven van een medewerker.
  • Daarnaast wordt de focus op duurzaamheid en maatschappelijke verantwoordelijkheid steeds belangrijker. Als jij als bedrijf deze waarden weet te integreren in jouw recruitment marketingstrategie, word je een meer aantrekkelijke werkgever voor talent dat waarde hecht aan deze kwesties.

Kortom, een multi-channel strategie in recruitment marketing is cruciaal voor bedrijven die streven naar het aantrekken en behouden van top-talent in de huidige dynamische arbeidsmarkt. De inzet van diverse kanalen zoals Meta, Google Ads, WhatsApp, TikTok, Indeed en meer biedt niet alleen een breder bereik en een gevarieerder kandidatenbestand, maar versterkt ook het werkgeversmerk en biedt de flexibiliteit om snel in te spelen op marktveranderingen.

Heeft jouw bedrijf moeite met het vinden en aantrekken van waardevol personeel? Bambuu helpt graag bij het uitdenken van de recruitment marketingstrategie die volledig past bij jouw bedrijf. Meer weten? Geef ons een belletje!

Arrow icon
Djenti Lust
Djenti Lust
Lead Marketeer

Interesse in onze aanpak? Laat Bambuu meekijken met je uitdagingen.

Bekijk of je in aanmerking komt voor een vrijblijvende nulmeting door onze specialisten.

No items found.