Google Ads voert ingrijpende update door in zoekwoordtypen

Byebye Broad Match Modified 👋 😢
Geschreven op:
9/2/2021

Google heeft aangegeven vanaf 18 februari de zoekwoordtypen te vereenvoudigen. Zoekwoorden van het zoektype ‘aangepast breed zoeken’ (ook wel ‘broad match modified’ of BMM) komen na de update overeen met het zoektype ‘woordgroepen’. Vanaf juli zullen BMM woorden volledig zijn vervangen door woordgroepen en is het niet meer mogelijk om dit zoekwoordtype toe te voegen.

De afgelopen jaren heeft Google al meerdere updates doorgevoerd voor zoekwoorden en zoektypen. Zo zijn exacte zoekwoorden vanaf augustus 2019 niet meer exact maar worden advertenties met dit zoektype ook getriggerd bij sterk lijkende zoekopdrachten. Daarnaast is vanaf juli 2020 een deel van de zoekopdrachten uit het zoektermen rapport verdwenen. Met deze updates krijgen SEA marketeers steeds minder invloed op de zoekwoorden die worden getriggerd. Met deze update zet Google deze trend voort. 

Zoektypen? Hoe zat dat ook al weer?

Zoekwoorden zijn woorden die kunnen worden gebruikt om tekstadvertenties te triggeren. De zoektypen bepalen in welke mate een zoekwoord overeenkomt met de zoekopdracht van een gebruiker in Google. 

Voorbeeld van een advertentie die wordt getriggerd wanneer men zoekt naar ‘Bambuu’.

In de huidige situatie (lees: oude situatie) kan er onderscheid worden gemaakt tussen een viertal zoektypen die bepalen wanneer een advertentie wordt getoond, namelijk:

  • Exact match (exact zoeken)
  • Broad match modified (aangepast breed zoeken)
  • Phrase match (woordgroepen)
  • Broad match (breed zoeken)

Het onderstaande tabel dient als leidraad voor de zoektypen.

Match type

Special symbol

Example keyword

Example searches

Broad match

none

women's hats

  • buy ladies hats
  • women’s clothing
  • women’s scarves
  • winter headwear for women

Broad match modifier

+keyword

+women’s +hats

  • women’s scarves and hats
  • winter hats for women
  • hats for stylish ladies

Phrase match

“keyword”

“women’s hats”

  • blue women’s hats
  • buy hats for women
  • ladies hats on sale


Exact match

[keyword]

[women’s hats]

  • women’s hats
  • ladies hats
  • hats for women
  • hats women

Vanaf de nieuwe update zullen zoekwoorden van het type ‘Broad match modified’ en ‘Prase match’ gelijk zijn aan elkaar en advertenties triggeren van dezelfde zoekopdrachten. De onderstaande afbeelding geeft weer hoe de verschillende zoektypen zich verhouden in de oude en nieuwe situatie.

(Bron afbeelding: Google)

Na de uitrol van de update hebben SEA marketeers de beschikken over een drietal zoektypen, namelijk: 

  • Exact match (nauwkeurig matchen)
  • Phrase match (gemiddeld matchen)
  • Broad match (vrij matchen)

De onderstaande afbeelding geeft weer welke mate de zoektypen zoekadvertenties kunnen triggeren.

Hoe de wereld eruit ziet na de vereenvoudiging van zoekwoordtypen (Bron afbeelding: Google)

Advies van Google

Is er nu sprake van blinde paniek? Nee, het valt mee. Google heeft aangegeven dat men geen directe actie hoeft te nemen naar aanleiding van deze update. Er wordt namelijk hetzelfde gekeken naar BMM zoekwoorden en zoekwoordgroepen. Wel heeft Google nog een aantal tips om campagnes optimaal te laten presteren, namelijk:

  • Houd de prestaties van de campagnes in de gaten en verschuif indien nodig het budget.
  • Controleer regelmatig de aanbevelingen om na te gaan of er nieuwe zoekwoorden kunnen worden toegevoegd.
  • Overweeg om over te schakelen naar ‘Slim bieden’.
  • Sluit zoekwoorden uit die niet relevant zijn.

Ironisch genoeg adviseert Google om uitsluitingszoekwoorden toe te voegen om campagne prestaties te verbeteren. Daarentegen worden niet alle uitgevoerde zoekopdrachten in de rapportage van zoektermen weergegeven. Hierdoor is het aantal beschikbare informatie beperkt. Naar verwachting zal Google het komende jaar meer updates doorvoeren die bijdragen aan het automatiseren van het campagnebeheer.

Haal jij maximaal resultaat uit Google Ads? 

Kun jij wel wat hulp gebruiken bij het beheren van je Google Ads campagnes? Of ben je benieuwd wat voor jouw bedrijf de ideale campagnestructuur is? Onze SEA specialisten helpen je graag verder. Neem gerust even contact op via het onderstaande formulier.

Maandelijks de Thought Starter in je mailbox?
Meer weten of een vraag?

Wij helpen je graag!

Vul het formulier in en we nemen zo spoedig mogelijk contact met je op.

Bedankt voor je inschrijving!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Klik op bovenstaande button om de gegevens te verzenden. We zullen je gegevens gebruiken om contact met je op te nemen. Meer informatie lees je in de privacyverklaring.

Gratis proefperiode

Vrijblijvend starten met marketing automation

Vraag nu direct een vrijblijvende trial van ActiveCampaign aan. Vervolgens heb je 14 dagen de tijd om ActiveCampaign van voor tot achter te testen.

Bedankt voor je aanvraag! Binnen enkele ogenblikken ontvang je een mail met inloggegevens om de komende 14 dagen ActiveCampaign te ontdekken!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Interessant voor jou?

Online Concurrentie Check.

Laat onze specialisten uitzoeken wat jij kan leren van de aanpak van je concurrent:

Check aanvragen
Bedankt voor jouw interesse. Je hoort spoedig van ons.
Oeps! Er ging iets fout bij het versturen.
Wij geven mooie MKB bedrijven het podium dat ze verdienen!

Laat mij eens
met je meedenken!

06 - 10 88 10 99
WhatsApp
Bel, app of mail mij om jouw uitdagingen te bespreken.
Bart Degeling
Partner / Consultant