Vanaf 18 februari zal Google de zoekwoordtypen vereenvoudigen. Zoekwoorden van het type ‘aangepast breed zoeken’ komen na de update overeen met 'woordgroepen'.
Google heeft aangegeven vanaf 18 februari de zoekwoordtypen te vereenvoudigen. Zoekwoorden van het zoektype ‘aangepast breed zoeken’ (ook wel ‘broad match modified’ of BMM) komen na de update overeen met het zoektype ‘woordgroepen’. Vanaf juli zullen BMM woorden volledig zijn vervangen door woordgroepen en is het niet meer mogelijk om dit zoekwoordtype toe te voegen.
De afgelopen jaren heeft Google al meerdere updates doorgevoerd voor zoekwoorden en zoektypen. Zo zijn exacte zoekwoorden vanaf augustus 2019 niet meer exact maar worden advertenties met dit zoektype ook getriggerd bij sterk lijkende zoekopdrachten. Daarnaast is vanaf juli 2020 een deel van de zoekopdrachten uit het zoektermen rapport verdwenen. Met deze updates krijgen SEA marketeers steeds minder invloed op de zoekwoorden die worden getriggerd. Met deze update zet Google deze trend voort.
Zoekwoorden zijn woorden die kunnen worden gebruikt om tekstadvertenties te triggeren. De zoektypen bepalen in welke mate een zoekwoord overeenkomt met de zoekopdracht van een gebruiker in Google.
In de huidige situatie (lees: oude situatie) kan er onderscheid worden gemaakt tussen een viertal zoektypen die bepalen wanneer een advertentie wordt getoond, namelijk:
Het onderstaande tabel dient als leidraad voor de zoektypen.
Vanaf de nieuwe update zullen zoekwoorden van het type ‘Broad match modified’ en ‘Prase match’ gelijk zijn aan elkaar en advertenties triggeren van dezelfde zoekopdrachten. De onderstaande afbeelding geeft weer hoe de verschillende zoektypen zich verhouden in de oude en nieuwe situatie.
Na de uitrol van de update hebben SEA marketeers de beschikken over een drietal zoektypen, namelijk:
De onderstaande afbeelding geeft weer welke mate de zoektypen zoekadvertenties kunnen triggeren.
Is er nu sprake van blinde paniek? Nee, het valt mee. Google heeft aangegeven dat men geen directe actie hoeft te nemen naar aanleiding van deze update. Er wordt namelijk hetzelfde gekeken naar BMM zoekwoorden en zoekwoordgroepen. Wel heeft Google nog een aantal tips om campagnes optimaal te laten presteren, namelijk:
Ironisch genoeg adviseert Google om uitsluitingszoekwoorden toe te voegen om campagne prestaties te verbeteren. Daarentegen worden niet alle uitgevoerde zoekopdrachten in de rapportage van zoektermen weergegeven. Hierdoor is het aantal beschikbare informatie beperkt. Naar verwachting zal Google het komende jaar meer updates doorvoeren die bijdragen aan het automatiseren van het campagnebeheer.
Kun jij wel wat hulp gebruiken bij het beheren van je Google Ads campagnes? Of ben je benieuwd wat voor jouw bedrijf de ideale campagnestructuur is? Onze SEA specialisten helpen je graag verder. Neem gerust even contact op via het onderstaande formulier.