Google Analytics 4 is hier!

In deze blog zetten we kort uiteen wat Google Analytics 4 is, hoe wij deze ontwikkeling zien, wat de grootste verschillen zijn met de huidige situatie en hoe wij hier mee omgaan.
Geschreven op:
25/11/2020

De afgelopen weken zijn er al veel berichten over voorbij gekomen, maar ook wij zijn bij Bambuu druk bezig met inventariseren van de impact en de mogelijkheden die de introductie van Google Analytics 4 met zich mee zal brengen.

In deze blog zetten we in ieder geval alvast kort uiteen wat Google Analytics 4 is, hoe wij deze ontwikkeling zien, wat de grootste verschillen zijn met de huidige situatie en hoe wij hier voor onze (vaste) klanten mee omgaan.

Wat is Google Analytics 4?

Google Analytics 4 is de nieuwste versie van Google Analytics en daarmee de vervanging van Universal Analytics zoals de afgelopen jaren heeft bestaan. Hiermee gaat er ook een einde komen aan de bij velen bekende UA-code.

Aangezien het de vierde versie is van Google Analytics, heeft het de naam Google Analytics 4 gekregen. Wij zijn als Bambuu zijnde overigens wat creatiever met het bedenken van nieuwe namen, maar daar zullen we Google niet op aanspreken ;).

Waarom wordt deze stap nu gemaakt?

Eén van de belangrijkste verbeteringen van Google Analytics 4 is dat websitedata en data van bijvoorbeeld mobiele apps nu duidelijk in 1 overzicht bij elkaar komt. Tot voorheen was dit niet mogelijk en moest je 2 losse properties aanmaken, waardoor het geen plezierig werkje was om deze data met elkaar te vergelijken. Afgelopen jaar heeft Google deze omgeving al in bèta gelanceerd en nu is dus het moment daar om dit rustig te lanceren bij alle gebruikers. Dit betekent echter niet dat de ‘oude Google Analytics’ plotsklaps onbruikbaar is geworden. Je kunt beide systemen (de UA-code en nieuwe G-code) gewoon naast elkaar gebruiken zonder dat ze ‘last’ van elkaar ondervinden.

Wat verandert er dan nu precies?

Op dit moment meet Google Analytics vooral metrics die website, pagina en gebruiker gebaseerd zijn.

Voorbeelden hiervan zijn o.a.:

  • Bounce rate;
  • Paginaweergaven;
  • Demografische gegevens;
  • Tijd op de website;
  • Etc.

Binnen een app of een moderne webapplicatie werkt dit in de oude situatie net weer even anders, waardoor deze manier van meten niet helemaal goed werkt. Binnen een app worden namelijk niet altijd nieuwe pagina geladen waardoor de huidige techniek niet goed kan functioneren. Om Google Analytics voor beide platformen goed te laten werken wordt er nu dus overgeschakeld naar een event-based meetmodel.

In de praktijk zal het inhouden dat bepaalde basisfuncties van de oude Google Analytics zullen verdwijnen, maar er zijn ook extra features toegevoegd. Het is onze verwachting dat de komende periode hier meer nieuwe features bij zullen komen.

Via de volgende video kan je overigens direct een digitale rondleiding krijgen door de nieuwe omgeving.

Hoe gaan wij hier dan mee om?

Ook als je geen app hebt gaat dit (op termijn) invloed hebben in hoe jouw website data gemeten gaat worden. Uiteindelijk zal dit dus de nieuwe standaard worden en hier willen we ons op voorbereiden.

Wij hebben voor nu besloten om te komende tijd voor al onze vaste klanten alvast een extra property aan te maken waar deze nieuwe manier van meten op gaat draaien. We kiezen voor deze manier zodat de huidige manier van meten ‘’gewoon’’ blijft doorlopen zolang als de techniek ondersteund blijft. Daarnaast meten we dus ook vanaf het moment van installeren de basis voordelen van de Google Analytics 4 mogelijkheden.

Kennismaken met Google Analytics 4? Plaats het tracking script alvast op je website om data te vergaren. Dit kan gewoon naast je huidige UA-code, want beide scripts beïnvloeden elkaar niet. Mocht de oude Google Analytics dan stoppen, begin je niet met een leeg canvas en heb je alvast wat data in je Google Analytics 4 property. De inzichten die we hiermee alvast op gaan doen kunnen we in de toekomst dan weer gebruiken om betere beslissingen te nemen op basis van de doelstellingen die we willen realiseren met elkaar.

Uiteraard kan je in de skillshop ook al het een en ander zelf doornemen als aanvulling op het verhaal hierboven.

Vragen? Schroom niet om contact met ons op te nemen.

Voorbeeld van een Google Analyics 4 weergave

Maandelijks de Thought Starter in je mailbox?
Meer weten of een vraag?

Wij helpen je graag!

Vul het formulier in en we nemen zo spoedig mogelijk contact met je op.

Bedankt voor je inschrijving!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Klik op bovenstaande button om de gegevens te verzenden. We zullen je gegevens gebruiken om contact met je op te nemen. Meer informatie lees je in de privacyverklaring.

Gratis proefperiode

Vrijblijvend starten met marketing automation

Vraag nu direct een vrijblijvende trial van ActiveCampaign aan. Vervolgens heb je 14 dagen de tijd om ActiveCampaign van voor tot achter te testen.

Bedankt voor je aanvraag! Binnen enkele ogenblikken ontvang je een mail met inloggegevens om de komende 14 dagen ActiveCampaign te ontdekken!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Interessant voor jou?

Online Concurrentie Check.

Laat onze specialisten uitzoeken wat jij kan leren van de aanpak van je concurrent:

Check aanvragen
Bedankt voor jouw interesse. Je hoort spoedig van ons.
Oeps! Er ging iets fout bij het versturen.
Wij geven mooie MKB bedrijven het podium dat ze verdienen!

Laat mij eens
met je meedenken!

06 - 10 88 10 99
WhatsApp
Bel, app of mail mij om jouw uitdagingen te bespreken.
Bart Degeling
Partner / Consultant