Grote verandering van de zoekresultatenpagina’s van Google

Wat betekent dit voor adverteerders?

Afgelopen vrijdag bevestigde Google aan Searchengineland.com dat zij de opmaak van de zoekresultatenpagina’s op desktop gaan aanpassen. Met als grootste verandering dat de advertenties aan de rechterkant zouden gaan verdwijnen. En Google heeft dit weekend deze veranderingen wereldwijd direct doorgevoerd. Lees direct verder voor de belangrijkste veranderingen.

Wat zijn dan de veranderingen:
  • De allergrootste verandering is dat Google de tekstadvertenties in de rechterkolom heeft verwijderd.
  • Bij zoekopdrachten met veel concurrentie worden nu 4 tekstadvertenties getoond in plaats van 3.
  • Onderaan de pagina worden nu 3 tekstadvertenties getoond in plaats van 2.
  • Het maximaal aantal tekstadvertenties dat op een zoekresultatenpagina getoond wordt, daalt van 11 naar 7.
  • Google Shopping en kennis-boxen worden voortaan aan de rechterkant getoond.
Hoe zien de zoekresultaten er vanaf nu uit?

Klik voor vergroting

Waarom deze wijziging door Google?

Het blijft gissen naar de werkelijke reden van deze aanpassing. Volgens Google wil zij op deze manier zorgen voor meer relevante resultaten voor eindgebruikers en betere resultaten voor adverteerders. Maar volgens sceptici is het een middel van Google om haar omzet te verhogen. Feit blijft dat de rechterkant van de zoekresultatenpagina’s nu leeg is en dat het waarschijnlijk niet lang duurt voor Google daar een invulling aan geeft (of misschien achter de schermen al heeft gegeven).

Wat betekent dit voor de adverteerders?

Sinds de wijziging wordt volop gespeculeerd: de kosten per klik (CPC) zullen stijgen, de CPC voor de topposities zullen dalen, de klikratio (CTR) zal stijgen etc. Maar dit zijn allemaal speculaties. Duidelijk is wel dat deadvertentiepositieconcurrentie op een zoekwoord en de kwaliteitsscore belangrijker dan ooit zullen worden.

 

De allergrootste verandering is dat Google de tekstadvertenties in de rechterkolom gaat verwijderen.
Organische resultaten

Waar tot mijn verbazing nog weinig over wordt gesproken zijn de organische zoekresultaten. Doordat er meer advertenties bovenaan komen te staan, de invoering van nieuwe website informatie extensies, het tonen van Google maps resultaten en de afbeeldingen resultaten worden de organische resultaten nog meer naar beneden gedrukt en vaak zelfs onder de vouw. Welke impact gaat dit hebben op het organisch verkeer? Het is nog te vroeg om hier iets over te zeggen. Deze wijzigingen zullen zeker hun impact hebben, zowel voor betaald verkeer als organisch verkeer. De tijd zal leren wat voor impact het exact zal hebben. Weet wel dat Bambuu dit scherp in de gaten houdt en voorbereid is.

Door: Bambuu’s search specialist Joost

 

Heb je vragen over deze wijzigingen?
Contact Bambuu voor meer informatie!

Geschreven op:
25/2/2016
Interessant voor jou?

Online Concurrentie Check.

Laat onze specialisten uitzoeken wat jij kan leren van de aanpak van je concurrent:

Check aanvragen
Bedankt voor jouw interesse. Je hoort spoedig van ons.
Oeps! Er ging iets fout bij het versturen.
Meer klanten uit jouw website?

Laat mij eens met je meedenken!

Bel, app of mail mij om jouw uitdagingen te bespreken.

Bart Degeling
Partner / Consulent

06 - 10 88 10 99 (WhatsApp)
bart@bambuu.nl