Het begint met een hamburgermenu

Een hamburgermenu, Dennis? Zoals bij McDonald's of Burger King? Begrijp mij niet verkeerd, ik mag best eens een hamburgertje pakken, maar ik bedoel in dit geval iets anders dan een echte hamburger.

Ik bedoel het digitale hamburgermenu. Het menu waar webdevelopers veel naar refereren als zij het menu bedoelen dat op mobiel veel getoond wordt. Die met die drie streepjes, je kent het wel. Niet? Zie onderstaand, rechts bovenin ons hamburgermenu, bij Bambuu.

De afgelopen jaren zien we mobiel verkeer de belangrijkste bron van verkeer worden. Zo is het mobiel verkeer op onze werken bij website Bloeien Bij Bambuu bijvoorbeeld verantwoordelijk voor 63% van het verkeer. En juist daarom is het hamburgermenu, en dus een focus op mobiel verkeer, ontzettend belangrijk!

De dominantie van mobiel verkeer zien we vooral terug bij B2C-klanten en ‘werken-bij’ websites. B2B blijft momenteel hier nog wel op achter, maar dat is logisch te verklaren aangezien deze doelgroep websites veelal bezoekt vanaf kantoorlocaties en werkplekken.

Ben jij al klaar voor een hamburgermenu?

Mobiel verkeer groeit dus. Maar is jouw website hier ook klaar voor, of is jouw website nog volledig gericht op desktop? Indien dat laatste het geval is, wordt het écht zaak om de website eens grondig aan te pakken. Mobielvriendelijkheid is namelijk zelfs een ranking factor geworden binnen Google.

Om te kijken hoe jij scoort op het gebied van mobielvriendelijkheid, kun je deze test van Google gebruiken. Let op: dit wil dit niet zeggen dat jouw website ook echt goed te bekijken is en dat je het maximale uit je website haalt.

Er zijn natuurlijk honderden tools die jou met alle liefde vertellen waar jouw website nog beter kan op het gebied van mobielvriendelijkheid. Test My Site is bijvoorbeeld nog zo’n handige tool van Google.

Mijn advies: Test het ook zelf én vraag klanten en/of collega’s om overal eens kritisch doorheen te klikken! Ga zelf uitgebreid door je website heen, test de formulieren, bekijk waar zaken mobiel niet goed uitkomen, etc. etc.

Belangrijke zaken voor mobiel verkeer

Ik ben inmiddels om. Mobile First! Helemaal als je je met jouw website op particulieren richt is een mobielvriendelijke website van levensbelang. Leuk dat je een perfecte site hebt op desktop, maar laten we mobiel verkeer zeker niet vergeten. Voor mij komt desktop in die gevallen al op het tweede plan; mobiel verkeer voorop bij de ontwikkeling van een nieuwe website.

Je huidige website checken / optimaliseren kan natuurlijk ook! Wat dan belangrijk is? Houd in ieder geval - ook als je al een goede website hebt - onderstaande zaken in de gaten:

1) Zorg voor een zo snel mogelijk laadtijd van je pagina’s. Geen grote/zware afbeeldingen, geen onnodige code, etc. etc. Benieuwd naar jouw snelheid? Check het hier
2) Laadtijd verbeteren? Fingerspitz biedt een handige tool om je laadtijd te verbeteren!
3) Gebruik simpele, korte formulieren die ook mobiel binnen het frame van je website passen
4) Let op YouTube video’s binnen je website. Deze worden nogal eens breder weergegeven dan dat een mobiel scherm aan kan
5) Zorg dat knoppen en hyperlinks niet te dicht op elkaar staan
6) Maak je gebruik van pop ups als OptinMonster? Zet deze uit op mobiel, hier werkt het vaak storend en is het minder effectief.
7) Zijn jouw telefoonnummers aanklikbaar, zodat men direct kan bellen? En is dit ook goed zichtbaar?
8) Werkt jouw hamburgermenu naar behoren? Zijn alle items makkelijk aanklikbaar?

Wat zijn jouw tips voor het optimaliseren van mobiele websites? Ik verneem ze graag als reactie op mijn LinkedIn post!

Maandelijks de Thought Starter in je mailbox?
Meer weten of een vraag?
Wij helpen je graag!
Vul het formulier in en we nemen zo spoedig mogelijk contact met je op.
Bedankt voor je inschrijving!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Klik op bovenstaande button om de gegevens te verzenden. We zullen je gegevens gebruiken om contact met je op te nemen. Meer informatie lees je in de privacyverklaring.

Gratis proefperiode
Vrijblijvend starten met marketing automation
Vraag nu direct een vrijblijvende trial van ActiveCampaign aan. Vervolgens heb je 14 dagen de tijd om ActiveCampaign van voor tot achter te testen.
Bedankt voor je aanvraag! Binnen enkele ogenblikken ontvang je een mail met inloggegevens om de komende 14 dagen ActiveCampaign te ontdekken!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Geschreven op:
5/3/2018
Interessant voor jou?

Online Concurrentie Check.

Laat onze specialisten uitzoeken wat jij kan leren van de aanpak van je concurrent:

Check aanvragen
Bedankt voor jouw interesse. Je hoort spoedig van ons.
Oeps! Er ging iets fout bij het versturen.
Meer klanten uit jouw website?

Laat mij eens met je meedenken!

Bel, app of mail mij om jouw uitdagingen te bespreken.

Bart Degeling
Partner / Consulent

06 - 10 88 10 99 (WhatsApp)
bart@bambuu.nl