Hoe ziet de buitenwereld jouw onderneming?

Veel MT's die wij spreken hebben het op hun wensenlijstje staan: scherper in de markt zetten van hun merk.
Geschreven op:
13/10/2020

Dit is een leuke, spannende en complexe exercitie. Nooit af bovendien. Je wil een bepaald beeld van de onderneming tussen de oren krijgen bij de juiste doelgroepen. Dit kunnen bijvoorbeeld (potentiële) klanten of medewerkers zijn.

Hierbij krijg je te maken met twee belangrijke elementen:

  • Identiteit: wie en wat zijn wij daadwerkelijk? Hier moet je imago op stoelen.
  • Imago: wie en wat denkt de buitenwacht dat wij zijn?

In de meeste gevallen zit er ruimte tussen deze twee aspecten. De buitenwacht heeft niet precies scherp wie en wat jij bent, maar ze vormen hier wel een beeld over.

  1. veel ondernemers die wij spreken hebben wel een beeld bij hun identiteit
  2. sommigen hebben een duidelijk beeld over het imago dat ze graag zouden hebben
  3. opvallend weinig ondernemers hebben informatie over hun daadwerkelijke imago.

(Dat is niet vreemd. Het is erg lastig om naar je eigen onderneming te kijken als je er middenin zit. Daarom is het slimmer om dit te baseren op onderzoek.)

In de praktijk

Als je een identiteit & gewenst imago duidelijk hebt, kun je aan de slag. Hiervoor kunnen we kijken naar het Corporate identity/image model van Birkigt en Stadler. Bovenop je identiteit gaat het uit van drie uitingsvormen:

  • Gedrag: wat ziet de buitenwereld van jouw gedrag? 'Walk the Talk'
  • Symboliek: het echte beeld naar buiten toe. Hoe ziet jullie huisstijl, kleding, fotografie er uit?
  • Communicatie: wat en hoe communiceer je naar buiten toe?

Imago is dus nooit direct afgeleid van identiteit. Het word bepaald door een mix van jullie symboliek, gedrag en communicatie.

Dit is waar het in de praktijk vaak mis gaat.

Hoe het niet moet

De onderneming heeft een gewenst imago gedefinieerd dat niet strookt met haar identiteit, en daarom niet waargemaakt kan worden in bijvoorbeeld gedrag of communicatie. Denk aan:

  • De opleider die te boek wil staan als meest servicegerichte organisatie, maar regelmatig de telefoon niet opneemt
  • Consultant die wil uitstralen 'to the point' te zijn, maar vooral lappen met tekst op haar website heeft staan
  • Een 'persoonlijke' dienstverlener, die communiceert met 'U' en alleen werkt met stock-afbeeldingen

Tip

Bepaal eerst je identiteit. Definieer hieruit je gewenste imago. Maak dan pas de vertaling naar alle relevante uitingsvormen. Niet andersom, want dan blijft je doelgroep achter met een wazig, inconsistent beeld over de onderneming.

Maandelijks de Thought Starter in je mailbox?
Meer weten of een vraag?

Wij helpen je graag!

Vul het formulier in en we nemen zo spoedig mogelijk contact met je op.

Bedankt voor je inschrijving!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Klik op bovenstaande button om de gegevens te verzenden. We zullen je gegevens gebruiken om contact met je op te nemen. Meer informatie lees je in de privacyverklaring.

Gratis proefperiode

Vrijblijvend starten met marketing automation

Vraag nu direct een vrijblijvende trial van ActiveCampaign aan. Vervolgens heb je 14 dagen de tijd om ActiveCampaign van voor tot achter te testen.

Bedankt voor je aanvraag! Binnen enkele ogenblikken ontvang je een mail met inloggegevens om de komende 14 dagen ActiveCampaign te ontdekken!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Interessant voor jou?

Online Concurrentie Check.

Laat onze specialisten uitzoeken wat jij kan leren van de aanpak van je concurrent:

Check aanvragen
Bedankt voor jouw interesse. Je hoort spoedig van ons.
Oeps! Er ging iets fout bij het versturen.
Wij geven mooie MKB bedrijven het podium dat ze verdienen!

Laat mij eens
met je meedenken!

06 - 10 88 10 99
WhatsApp
Bel, app of mail mij om jouw uitdagingen te bespreken.
Bart Degeling
Partner / Consulent