Invloed krijgen op de automatische biedstrategieën in Google Ads

Google Ads maakt steeds meer gebruik van data en automatisch biedstrategieën. Hoe zorg je ervoor dat Google Ads de juiste data gebruikt om de biedstrategieën te optimaliseren?

Damar Bakker
Door:
Damar
Thursday
24
March
2022
Executie

Google Ads maakt steeds meer gebruik van data om zo campagnes via automatische biedstrategieën te optimaliseren. Maar hoe kan je ervoor zorgen dat Google Ads de juiste data gebruikt om zo de beste resultaten te halen? Dat kan nu via de conversie prioriteiten onder metingen. In deze blog vertel ik hoe je dat in kan stellen en hoe het werkt.  

Welke biedstrategieën zijn er ook al weer?

Er zijn op dit moment meerdere automatische biedstrategieën om in te zetten, maar de standaard biedstrategieën zijn er ook nog steeds. 

Bij een standaard biedstrategie kan je bijvoorbeeld zelf de kosten per klik instellen, de CPC genoemd. Dit is handig als je zelf de controle wilt houden over wat je per klik uitgeeft. 

Voordat je overschakelt naar een automatische biedstrategie is het belangrijk dat je al wat conversies hebt. Zo heeft Google Ads voldoende data om op basis hiervan te kunnen optimaliseren. De meeste automatische biedstrategieën komen het beste tot zijn recht met minimaal 30 conversies in de afgelopen 30 dagen.

Als je een duidelijk doel voor je campagne hebt en je hebt al een aantal conversies kun je in de meeste gevallen overschakelen naar een automatische biedstrategie. Zodoende geef je Google Ads de kans om de biedingen aan te passen op basis van de kans dat de bezoeker het beoogde doel gaat bereiken.

In het onderstaande overzicht vind je de verschillende biedstrategieën, het doel en de soorten biedstrategieën. Bij de slimme biedstrategieën kan je de conversies verschillende prioriteiten geven.

soorten biedstrategieën

Conversies instellen via Google Ads

Als je conversiedoel instelt in je account of campagne dan kun je het resultaat van de campagne monitoren. Het is wel gebruikelijk om dit op accountniveau te doen. Je kan per advertentiegroep, advertentie en zoekwoord zien wie de meeste conversies binnen halen. Op deze manier kun je de juiste optimalisaties doorvoeren binnen de campagne om zo nog meer doelen en conversies te gaan behalen. 

Heb je een webshop en wil je bijsturen op basis van het aantal transacties of de transactiewaarde? Dan kan je de conversie waarde afzetten tegen de kosten om op die manier te analyseren wat je ROAS is. Je kan het ook direct via de website of app instellen. Ook is het mogelijk om een telefoongesprek conversie bij te houden. De makkelijkste manier is om de conversies in Google Analytics aan te maken en dan te importeren in Google Ads. Op deze manier hebben de conversies betrouwbare data.

Lees hier meer over het instellen van de conversies via Google Ads. 

In Google Ads kun je per conversie drie onderdelen instellen Op de categorie soort, accountniveau en prioriteiten. Hoe je dat instelt vertellen we in deze blog.

Conversie categorieën

En dan het instellen van de conversie prioriteiten.

conversies in google ads
conversie instellingen in google ads

Er zijn veel verschillende categorieën mogelijk in Google Ads. Ga naar: Tools & instellingen → Meting → Conversies → Overzicht. Je ziet hier waarschijnlijk al categorieën staan. Google Ads deelt dit tegenwoordig zelf al in, maar je kan dit ook zelf opnieuw inrichten. Belangrijk is dat je een logische indeling aanhoudt. De conversiecategorie kies je op basis van de actie die het beste bij de conversie past. Als het logisch staat ingedeeld dan krijg je daar de juiste inzichten. Een logische indeling is het categoriseren van de conversies en doelen is voor elk bedrijf anders. Zorg ervoor dat je per vergelijkbaar doel dezelfde categorie kiest, zo houd je de instellingen & rapportage overzichtelijk.

De categorieën zijn:

conversie categorieën

Via doel bewerken kan je de conversies bij de juiste conversiecategorie indelen. 

conversie categorie aanpassen

Bij de conversie rapportage gegevens kan je segmenteren op de conversie categorieën. Het rapportage onderdeel binnen Google Ads vind je boven in de menubalk. Er zijn al vooraf gedefinieerde rapporten die je kan kiezen. 

rapportages in google ads

Conversies instellingen voor accountdoelen

Hier kan je kiezen of je het doel wilt meenemen in de instellingen van de accountdoelen. Als er een nieuwe campagne wordt gemaakt wil je dan dat het automatisch wordt meegegeven? Kies dan voor: Leadformulier indienen gebruiken als accountdoel. Moet het doel niet automatisch gebruikt worden bij een nieuwe campagne? Kies dan voor: Leadformulier indienen niet gebruiken als accountdoel. 

Je kan per campagne verschillende doelen instellen. Dit is verstandig om te doen als je:

  • Branding campagne gericht is op invullen lead formulier
  • Shopping campagne gericht is op aankopen

Zo heb je grip op welke doelen voor welke campagnes belangrijk zijn. 

instellingen voor accountdoel in google ads

Conversie prioriteiten instellen

Bij de kolom actie optimalisatie zie je secundair en primair staan. Daar zit een belangrijk verschil tussen:

Secundaire conversie in Google Ads

Alleen ter observatie van de data. De data kan je zien in Google Ads maar de slimme biedstrategie verzameld geen data van de behaalde conversies om de biedstrategie te optimaliseren. Secundaire conversies zijn dus alleen voor je eigen inzicht. 

Je kan de conversies data hier inzien. Bij de campagnes kan je in de menubalk kiezen voor segmenten -> conversies -> conversieactie of conversiecategorie. Op deze manier kan je zien hoeveel conversies bij welke campagne worden behaald. Hier kan je nog meer data inzien, bijvoorbeeld hoeveel dagen overheen gaan voordat een bezoeker tot conversie overgaat. 

conversie resultaten bekijken

Primaire conversie in Google Ads

Deze data kan je zien in Google Ads en de data wordt verzameld om de biedstrategie te optimaliseren om de resultaten te verbeteren. Google Ads gebruikt dus de data om nog meer conversies te genereren. Goed om te weten, een aangepast doel wordt automatisch meegenomen als primair doel. 

Via de conversieinstellingen kun je de conversie prioriteit instellen op primair of secundair. 

primaire of secundaire conversieactie

Het is belangrijk om deze instellingen na te lopen omdat dit direct effect heeft op de resultaten van de campagnes met slimme biedstrategieën. 

Meer weten over automatische biedstrategieën in Google Ads?

Heb jij hulp nodig bij het opzetten van een Google Ads account en/of de juiste instellingen voor de conversies? Of ben je benieuwd naar onze totaalaanpak? Onze marketingspecialisten helpen jou hier graag bij. Neem snel contact met ons op!

Arrow icon
Damar Bakker
Damar Bakker
Marketeer

Interesse in onze aanpak? Laat Bambuu meekijken met je uitdagingen.

Bekijk of je in aanmerking komt voor een vrijblijvende nulmeting door onze specialisten.

No items found.