Klantbeoordelingen verzamelen: wel of niet doen?

Sietse Kingma
Door:
Sietse
Friday
18
March
2016
Strategie

Waarom je klantbeoordelingen moet verzamelen
Mond-tot-mond reclame is nog altijd een van de beste middelen om klanten aan te trekken. Want wie geloof jij eerder: een verkoper met een mooi praatje of een consument die het product daadwerkelijk heeft gebruikt. Even wat feiten op een rijtje:

  • Twee derde van de webshopgebruikers kijkt naar reviews. Ze doen dit omdat ze bevestiging willen van de kwaliteit van een dienst of een product. Ze lopen het liefst weinig risico.
  • Reviews worden met name bekeken bij producten die de consument niet eerder heeft gebruikt. Denk aan bijvoorbeeld een nieuwe boormachine, maar ook een hotel waar je nog nooit bent geweest.
  • Staat er in een review een directe aanmoediging om een product of dienst te kopen, dan heeft dit zeker invloed op het koopgedrag van je bezoekers. (Helaas hebben directe afkeuringen ook invloed).
  • Hoe meer reviews, hoe overtuigender. 

Beoordelingen in Google’s zoekresultaten zichtbaar
Je komt klantbeoordelingen in verschillende vormen tegen op het web: in webshops zelf en op onafhankelijkebeoordelingssites. Maar ook bij Google. Naast de gebruikelijke informatie in haar zoekresultaten, zie je bij Google steeds vaker beoordelingen van websites terug in de vorm van een aantal sterren. Hieronder een voorbeeld van advertenties voor online schoenenwinkels.

Maar hoe verschijnen de beoordelingssterren precies in de Google-resultaten?

  • De recensies worden naast de betaalde AdWords advertenties weergegeven, bij websites en producten die worden weergegeven bij Google-Producten.
  • Google gebruikt hiervoor reviews van verschillende onafhankelijke bronnen. Denk bijvoorbeeld aan Klantenvertellen, Trustpilot of StellaService.
  • Je hebt minimaal 30 unieke recensies nodig om deze sterren in je zoekresultaten te zien. 

Omgaan met negatieve reviews
Bang voor negatieve reviews? Dat hoeft echt niet. Google geeft alleen beoordelingen bij 3,5 ster of hoger. Daarnaast kunnen negatieve beoordelingen je juist helpen. Jouw klant doet moeite om jou te vertellen waar je je service kunt verbeteren. Gratis feedback dus. Hier kun je dankbaar gebruik van maken. Hoe doe je dat precies? Aan de hand van deze tips:

  • Pas je product of dienst aan na negatieve feedback en zorg dat klanten in de toekomst tevreden zijn.
  • Reageer op negatieve feedback dat je het fijn vindt dat de klant meedenkt. Geef aan dat je er mee aan de slag gaat om je product te verbeteren. Is het probleem opgelost, geeft dit dan ook als reactie onder de review. Zo kan iedereen zien dat je klanten serieus neemt en dat je servicegericht bent!
  • Een ding moet je zeker niet doen: negatieve reacties verwijderen. Een enkele negatieve reactie geeft juist de betrouwbaarheid aan van jouw reviews. 

Leer van de reuzen
Onder andere Wehkamp vraagt haar klanten na aankoop van een product een review in te vullen. Gewoon door ze na een aantal dagen na de bezorging van een product, een mail te sturen. Erg handig voor de overige klanten. Vallen producten bijvoorbeeld klein? Dan weet de volgende klant dat ze een maatje groter moeten bestellen. Voor jou als bedrijf ook handig, want als de klant in een keer het juiste product bestelt, scheelt je dat een hoop administratie voor geretourneerde artikelen.

Op de vraag of je nu wel of geen klantbeoordelingen moet verzamelen, zeggen wij Doen! Ben je overtuigd en wil je aan de slag met het verzamelen van klantrecensies? Bij Bambuu zorgen wij er dagelijks voor dat onze opdrachtgevers recensies van hun klanten krijgen en deze op een strakke manier op hun website worden getoond. We helpen je graag!

Arrow icon
Sietse Kingma
Sietse Kingma
Directeur

Interesse in onze aanpak? Laat Bambuu meekijken met je uitdagingen.

Bekijk of je in aanmerking komt voor een vrijblijvende nulmeting door onze specialisten.

No items found.