Long tail keywords

Raymond Kingma
Door:
Raymond
Tuesday
26
July
2016
Executie

Deze zoekwoorden zijn gigantisch druk. Ook heel duur om op te adverteren en lastig om organisch op te scoren in verband met de enorme concurrentie.

Je hebt véél meer zoekwoorden die langer zijn, gerichter, met veel minder zoekvolume. Voorbeeld: ‘nieuwe canon spiegelreflex camera’. Het aantal populaire keywords is misschien 10% van het totaal, wat verantwoordelijk is voor 40% van het volume. De meer gedetailleerde, langere keywords zijn de overige 90% zoekopdrachten die verantwoordelijk zijn voor de andere 60% van het volume.

Als je dit in een grafiek zet, krijg je een plaatje dat lijkt op een dinosaurus, met een ‘head’ en een ‘long tail’. In de eerste instantie lijkt de ‘head’ interessanter. Dit gaat maar om een paar zoekwoorden, als je daar goed op scoort ben je klaar! Wie wil dat nou niet. De praktijk is vaak weerbarstig. Zeker als kleinere speler is het te duur en arbeidsintensief om dit voor elkaar te krijgen.

De long tail bestaat uit veel zoekopdrachten met relatief laag zoekvolume. Bij elkaar opgeteld echter is het zoekvolume groter dan in de head. Richt je op de long tail. Deze zoekopdrachten zijn namelijk concreter (meer transactiegericht) en worden vaak over het hoofd gezien door jouw concurrenten! Een long tail search strategy zorgt dat ook kleine ondernemers in drukke markten hun slag kunnen slaan in zoekmachines. Inspiratie voor nieuwe thema’s en zoekwoorden? Maak (gratis) gebruik van de Google Keywords Suggestion tool of Google Trends.

Arrow icon
Raymond Kingma
Raymond Kingma
Lead Marketeer

Interesse in onze aanpak? Laat Bambuu meekijken met je uitdagingen.

Bekijk of je in aanmerking komt voor een vrijblijvende nulmeting door onze specialisten.

No items found.