Meer resultaat uit je Facebook advertenties? Koppel campagnes!

Adverteren op Facebook. Dat doe je natuurlijk niet zonder enige vorm van resultaat te verwachten. Meer likes, meer bekendheid óf gewoon keiharde leads. Facebook heeft onlangs de advertentiemogelijkheden weer een flinke boost in gegeven. Wat dat voor jou betekent? Meer resultaat uit je advertenties door gerichter adverteren. Hoe? Door campagnes op een slimme manier aan elkaar te koppelen.

Verschillende doelstellingen

Marketingdoelstellingen binnen Facebook adverteren; het zijn er nogal wat. Zo onderscheiden onze Amerikaanse vrienden onder andere merkbekendheid, bereik, conversies en zelfs winkelbezoeken als marketingdoelstelling.

Afhankelijk van de gekozen doelstelling verschillen ook de mogelijkheden van het adverteren en de uiteindelijke advertentietypes. Welke het meest succesvol is laat ik even in het midden. Verschillende tests de afgelopen maanden laten echter zien dat het koppelen van verschillende campagnes óók uiterst goede resultaten laten zien!

Facebook campagnes koppelen?

Tuurlijk, lekker koppelen! Dat doe je toch ook met andere campagnes? Het is in feite hetzelfde als het koppelen van online campagnes aan telefonische opvolging. Hoe vaak gebeurt het niet dat je online je gegevens achterlaat (online campagne) en uiteindelijk telefonisch benaderd wordt (telemarketing campagne). Reden is dat telefonische acquisitie simpelweg beter converteert als men al bekend is met je merk/product óf er zelfs al interesse in heeft getoond.

Op Facebook geldt eigenlijk hetzelfde principe. Je converteert het beste als iemand jou, jouw bedrijf of jouw product al kent. Vandaar dat het verstandig is om, naast je reguliere campagnes die je draait voor (bijvoorbeeld) meer Facebook-likes, campagnes en campagnedoelstellingen te koppelen. Onderstaand een aantal voorbeelden:

Casus: Betrokkenheid bij video gebruiken als doelgroep vereiste

Een klant van mij is uitgever van specifieke, medische magazines in combinatie met e-learnings. Voor het werven van nieuwe abonnees is er een uitgebreide campagne opgezet om proefabonnementen aan te bieden aan de doelgroep. Vervolgens worden zij, na enkele weken, middels marketing automation opgevolgd om te converteren naar een betaald abonnement.

Gezien de specifieke doelgroep voor elk magazine - ik draaide voor één een campagne - heb ik een combinatie gemaakt van twee verschillende campagnes. Hierbij heb ik eerst, wat breder op de doelgroep, een video geadverteerd. In combinatie met goede copy, kwamen hier al een flink aantal leads uit.

Doordat de video zeer specifiek is, kunnen we ervan uitgaan dat iedereen die de video X tijd (in dit geval 25%) heeft bekeken, geïnteresseerd is in het product. Een effectieve vervolgcampagne voor het vergaren van proefabonnees (leads) is zodoende een campagne gericht op deze mensen die aan die vereisten voldoen.

De mensen die de gewenste interactie toonde met campagne 1 wordt zodoende de doelgroep die gekozen wordt voor campagne 2. Facebook noemt dit Aangepaste doelgroepen.

Aangepaste doelgroep kiezen

Als marketingdoelstelling kun je, in mijn geval, het beste uit twee opties kiezen: Conversies of Leads Genereren. De aangepast doelgroep van mensen die 25% van de video bekeken, stel je als volgt in:

       1) Klik binnen je advertentieset bij Aangepaste doelgroepen op Nieuw en kies dan Aangepaste doelgroep

       2) Kies hierna voor het type Betrokkenheid

       3) Vervolgens kies je de optie Video

       4) Vervolgens kies je je vereisten (ik kies 25% van de video bekeken), de video (kunnen er ook meer zijn), hoe lang iemand in de doelgroep mag zitten en geef je je doelgroep een Naam. Desgewenst kun je ook een omschrijving toevoegen.

Ook (proef)abonnees werven?

Ik help je graag bij het opzetten van een dergelijke campagne. In zo’n campagne gebruiken wij naast Facebook Advertising ook vaak LinkedIn Advertising, e-mailmarketing én marketing automation.  Hoe dat voor jou eruit ziet bespreek ik graag samen met je. Mail daarvoor naar dennis@bambuu.nl of vraag één van mijn andere collega’s. Vervolgens kunnen we kijken naar de doelstellingen, aanwezige marketingmiddelen en de bijbehorende kosten (want voor niets gaat de zon op, tenslotte).

Geschreven op:
25/10/2017
Interessant voor jou?

Online Concurrentie Check.

Laat onze specialisten uitzoeken wat jij kan leren van de aanpak van je concurrent:

Check aanvragen
Bedankt voor jouw interesse. Je hoort spoedig van ons.
Oeps! Er ging iets fout bij het versturen.
Meer klanten uit jouw website?

Laat mij eens met je meedenken!

Bel, app of mail mij om jouw uitdagingen te bespreken.

Bart Degeling
Partner / Consulent

06 - 10 88 10 99 (WhatsApp)
bart@bambuu.nl