Meer uit je website halen? Verleg je focus!

Dennis Veldhuis
Door:
Dennis
Thursday
26
December
2019
Strategie

Van bezoeker naar klant

Er is een grote diversiteit aan producten en diensten waar jouw (potentiële) klanten uit kunnen kiezen. Jij moet dus met veel andere bedrijven concurreren om ervoor te zorgen dat iemand toch bij jou koopt. Het is belangrijk om een relatie op te bouwen met je bezoekers, zodat zij meer verbinding voelen met jouw merk en dus eerder geneigd zijn om klant te worden.

Het begint allemaal met de bezoeker op jouw website krijgen met SEO-optimalisatie en/of online advertising. Maar hiervoor moet je er eerst nog achter komen hoe mensen zoeken. Alleen zo kan je deze zoekwoorden in jouw teksten verwerken. Maak vervolgens gebruik van gepersonaliseerde opt-ins om je bezoeker te overtuigen. Denk bijvoorbeeld aan gratis weekmenu’s op een website over afvallen.

Je kunt daarna nog een stapje verder gaan door bijvoorbeeld een gratis maandmenu aan te bieden, mits ze hun (contact)gegevens invullen. Marketing Automation is hiervoor een mooi middel. Met een marketing automation systeem stuur je, volledig geautomatiseerd, e-mailings waar jouw doelgroep op zit te wachten. Nog een stapje dichter bij het opbouwen van die oh zo belangrijke klantrelatie. Want een goede klantrelatie verhoogt uiteindelijk het aantal online conversies. Aan de slag met marketing automation? Vraag nu een gratis proefperiode van ActiveCampaign aan.

Harde conversies vs. soft conversies

Ben je hard aan het werken aan de relatie met je klant? Schrik hem of haar dan niet meteen af met harde conversies als ‘Koop nu’ of ‘Bel ons’. Voordat een bezoeker contact met je opneemt of een aankoop doet, is er een heel proces aan vooraf gegaan. Ze moeten je eerst leren kennen (know), leuk gaan vinden (like) en ook nog gaan vertrouwen (trust). Anders kopen ze niks. Deze oriënterende fase is dus enorm belangrijk. Dit levert namelijk soft conversies op. Wat het verschil is tussen een harde en een ‘zachte’ conversie?

Een harde conversie draagt direct bij aan het resultaat van jouw bedrijf. Denk bijvoorbeeld aan het bestellen van een product, het aanvragen van een offerte of het opnemen van contact. Soft conversies zorgen daarentegen niet direct voor nieuwe klanten. Maar soft conversies zijn wel heel erg waardevol in het traject dat iemand doorloopt. Het traject om een relatie op te bouwen, het traject tot aan het moment dat iemand daadwerkelijk klant wordt.

Het uiteindelijke doel van een soft conversie? Potentiële klanten binden en uiteindelijk overtuigen tot een harde conversie.

Welke soft conversies zijn er?

Er bestaan verschillende vormen van een soft conversie, zoals:

  • Het inschrijven voor een nieuwsbrief
  • Het toevoegen van een product aan een winkelmandje
  • Het gebruik maken van de routeplanner om alvast een idee te krijgen over waar jouw winkel zich bevindt
  • Het gebruiken van een productvergelijker
  • Het gebruiken van de chatfunctie
  • Minimaal een aantal seconden tot minuten actief zijn op een pagina
  • Met een lead quiz uitzoeken welk product past bij de wens van een potentiële klant

Waarom zijn soft conversies zo belangrijk

Ondanks dat een soft conversie niet direct voor omzet zorgt, is het een belangrijke graadmeter voor de koopintentie van een potentiële klant. Soft conversies zijn dus erg belangrijk wanneer je het vanuit de bezoekers van je website bekijkt. De eerste stap die zij nemen, is het zoeken van informatie. Wat is er allemaal? Wat zijn de verschillen? En wat past het beste bij mijn behoeften en wensen?

De drempel naar een soft conversie ligt een stuk lager dan voor een harde conversie. Tijdens deze zoektocht heeft een bezoeker zich misschien wel ingeschreven voor een nieuwsbrief of een verzoek tot contact aangevraagd. Door deze stappen, deze gegevens goed te analyseren, kan jij potentiële klanten in een latere fase overtuigen tot het doen van een harde conversie. Soft conversies kunnen dus, mits er goed op ingespeeld wordt, zeker zorgen voor een hogere omzet.

Vertrouwen winnen en leads opwarmen

Het allerbelangrijkste wat je met soft conversies bereikt, is het winnen van vertrouwen van bezoekers. En vertrouwen is één van de belangrijkste voorwaarden om leads op te warmen voor het opnemen van contact of het doen van een aankoop van een product of dienst. Know, like, trust, buy.
Een goede manier om een klantrelatie op te bouwen met leads, is marketing automation. Marketing automation helpt je om bestaande leads sneller en effectiever om te zetten naar klanten, om ze over te laten gaan tot harde conversies. Daarnaast helpt het ook om sterke klantrelaties op te bouwen en te onderhouden.

Je segmenteert met marketing automation namelijk makkelijk op verschillende fases in de customer journey. Zo weet je zeker dat je altijd relevante en perfect afgestemde e-mails stuurt, en hoef je niet bang te zijn dat je jouw potentiële klant afschrikt met een te harde sales-mail. Goed voor de klantrelatie én het imago van jouw bedrijf. Direct starten met marketing automation? Start nu jouw gratis proefperiode voor ActiveCampaign.

Meer uit je website halen? Bambuu helpt je graag!

Wil jij ook meer uit je website halen met behulp van soft conversies en marketing automation? Maar weet je niet waar je moet beginnen? Neem dan vrijblijvend contact op met Bambuu. Onze vakmensen helpen je graag met het verleggen van je focus.

Arrow icon
Dennis Veldhuis
Dennis Veldhuis
Marketeer / Project Manager

Interesse in onze aanpak? Laat Bambuu meekijken met je uitdagingen.

Bekijk of je in aanmerking komt voor een vrijblijvende nulmeting door onze specialisten.

No items found.