Stappenplan: Van zoekwoordonderzoek naar 20 krachtige blogonderwerpen

Een blog wat de potentie heeft om te scoren binnen Google, aantrekkelijk is voor je lezer en voor jou prettig om te schrijven. In dit blog krijg je stap voor stap uitgelegd hoe je door middel van een zoekwoordonderzoek tot 20 krachtige blogonderwerpen kan komen +video uitleg!
Geschreven op:
10/8/2021

Een blog wat de potentie heeft om te scoren binnen Google, aantrekkelijk is voor je lezer en voor jou prettig om te schrijven. In dit blog krijg je stap voor stap uitgelegd hoe je door middel van een zoekwoordonderzoek tot 20 krachtige blogonderwerpen kan komen. Het voordeel van de methode die ik je ga uitleggen is dat je geen dure onderzoekstools hoeft te gebruiken. Aan het einde van dit stappenplan heb jij voor de komende maanden voldoende aantrekkelijke blogonderwerpen op de plank liggen. 

Stap 1: Start met een brainstorm (30 minuten)
Stap 2: Gebruik de alfabetsoep methode om relevantie zoekwoorden te vinden (30 minuten).
Stap 3: Vul aan met synoniemen en nieuwe invalshoeken. (30 minuten)
Stap 4: Ontdek welke vragen er spelen onder jouw doelgroep (30 minuten)
Stap 5: Selecteer 40 zoektermen en/of vragen waar jij een blog over wilt schrijven (10 minuten)
Stap 6: Controleer het volume van je zoekwoorden (10 minuten)
Stap 7: Kan je het beter dan je concurrent? (60 minuten)
Stap 8: Maak de definitieve selectie van zoekwoorden (10 minuten)
Stap 9: Van zoekwoord naar blog titel (60 minuten)
Stap 10: Beantwoord vragen en maak kans op positie 0 in Google

Wat is een zoekwoordenonderzoek?

Een zoekwoordonderzoek is een manier om te achterhalen welke taal jouw doelgroep binnen de zoekmachine spreekt. Denk hierbij aan bijvoorbeeld welke inhoud, diensten of producten hij of zij zoekt. 



Waarom is een zoekwoordonderzoek belangrijk?

Het is de manier om erachter te komen wat jouw doelgroep intypt in de zoekmachine. Op deze manier voorkom je dat je straks blogs gaat schrijven waar niemand op zoekt. Uit recent onderzoek uitgevoerd door Ahrefs blijkt dat 90,63% pagina’s in de wereld geen verkeer krijgen, waarschijnlijk omdat er geen gedegen zoekwoordonderzoek is gedaan. 

Ook dient een zoekwoordonderzoek om te kijken: 

  • Hoe makkelijk of moeilijk het is om te ranken voor een specifieke zoekterm.
  • Wat het volume achter het zoekwoord is (wordt er wel genoeg op gezocht?).
  • Wat voor content je dient te maken om te ranken voor het zoekwoord.
  • Of het mogelijk is om je concurrent te verslaan binnen Google.

Stap 1: Start met een brainstorm (30 minuten)

We blijven nog even uit de buurt van de zoekmachines. We starten dit stappenplan met een brainstormsessie. Deze fase kan je alleen doen, maar je komt tot betere inzichten als jij je team erbij betrekt. 

Om de brainstorm op gang te brengen kan jij jezelf / het team de volgende vragen stellen;

  1. Naar welke onderwerpen zoekt mijn doelgroep binnen de zoekmachine?
  2. Welke vragen heeft mijn doelgroep?
  3. Naar welke oplossingen zoekt mijn doelgroep?

Noteer alles wat gezegd wordt tijdens deze sessie. Probeer gerelateerde onderwerpen alvast te groeperen. Als het jullie lukt kan je gebruik maken van hoofd- en subonderwerpen. 

Goed om te weten is dat er tijdens deze sessie van 30 minuten geen goed of fout bestaat. In een latere stap ga je pas je definitieve zoekwoorden bepalen. 



Tools die je kan gebruiken om de brainstorm overzichtelijker te maken. 

  • Whiteboard 
  • Miro 


Verwerk de uitkomsten van de brainstorm in de spreadsheet zoekwoordenonderzoek naar 20 blog topics. Werk met een hoofdcategorie en probeer daar onder de suggesties te verdelen. 

Stap 2: Gebruik de alfabetsoep methode om relevante zoekwoorden te vinden (30 minuten). 

Staan de eerste onderwerpen gegroepeerd op papier? Dan is het tijd om deze lijst op basis van informatie vanuit Google te gaan verrijken. We gebruiken hiervoor de methode genaamd de alfabetsoep methode. Voor deze methode heb je de volgende dingen nodig: 

  • Een lijst die je net hebt gemaakt.
  • Een vers tabblad dat open staat op Google.com

Het idee achter de alfabetsoep methode is dat je de kracht van Google in je voordeel gaat gebruiken. Dit werkt als volgt. Je neemt een zoekwoord uit de lijst, in ons geval is het zoekwoord: strategische marketing. 



Zoals je ziet vult Google je opdracht automatisch aan. Dit doet Google op basis van zoekgedrag van zijn eindgebruikers (ofwel de vele miljarden mensen die Google dagelijks gebruiken).

Deze eerste 10 suggesties zijn waardevol. Ze geven over het onderwerp de belangrijkste subonderwerpen prijs waar mensen op zoeken. Noteer deze zoekwoorden als ze relevant voor je zijn. 

De kans is groot dat deze zoekwoorden nog vrij algemeen zijn én sterk onderhevig aan concurrentie. Daarom gaan we buiten deze zoekwoorden om kijken welke andere relevante termen we tegen komen.

We gaan de kracht van het alfabet gebruiken om de dieper liggende zoekwoorden te ontdekken. We gaan in dit geval op zoek naar de subonderwerpen die horen bij de zoekterm strategische marketing.  

Dit doe je als volgt: 

We nemen weer het zoekwoord strategische marketing 
Vervolgens vullen het onderwerp aan met de letter A


Zie je dat de suggesties veranderen naar andere mogelijk relevante termen? 

Ga op deze manier het hele alfabet af en noteer de onderwerpen die voor jou relevant zijn. Voeg deze nieuwe zoekwoorden toe aan de spreadsheet. 

Zo kom ik op deze manier de volgende parels tegen: 

  • strategische marketing doelstellingen
  • strategische marketing planning
  • marketing strategisch tactisch operationeel
  • strategische marketing tools

Stap 3: Vul aan met synoniemen en nieuwe invalshoeken. (30 minuten)


Waarschijnlijk weet je dat Google bij een zoekopdracht graag suggesties doet om je te helpen. Dit zie je onderaan de pagina van een zoekopdracht onder het kopje: Gerelateerde zoekopdrachten. 

Ter illustratie krijg ik op de term: “zoekwoordonderzoek” de volgende suggesties. 


 


Zoals je ziet komen er binnen de gerelateerde zoekopdracht zeer interessante suggesties naar voren. Zo zie ik vragen die rondom het onderwerp zoekwoordonderzoek gesteld worden synoniemen zoals zoekwoord analyse. 

Het grote voordeel is net als bij de alfabetsoep methode, dat je weet dat de suggesties gebaseerd zijn op daadwerkelijke zoekopdrachten. 

Vul je lijst daarom het komende half uur aan met suggesties die naar voren komen vanuit dit gedeelte van de zoekmachine. Zet een timer op 30 minuten en begin met de woorden waar je na de alfabetsoep methode het meeste gevoel bij hebt. 

Stap 4: Ontdek welke vragen er spelen onder jouw doelgroep (30/45 minuten)


Meer dan 50% van de zoekopdrachten binnen Google gebeurt via voice search. De inhoud van deze zoekopdrachten zijn meestal vragen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de vraag: wat voor weer wordt het morgen?

Mensen zijn dus steeds minder geneigd om op basis van alleen een enkel zoekwoord een antwoord te vinden. Het liefst stellen ze een specifieke vraag en verwachten ze dat Google hier een perfect antwoord op heeft. 

Dit is dan ook de reden waarom Google een perfect antwoord op een vraag vaak met een hoge positie in de zoekmachine beloond. Google wil namelijk de beste gebruikerservaring geven aan hun eindgebruikers. 

Het loont dus om deze vragen scherp te krijgen en deze te gebruiken voor je blog onderwerpen. Als jij vervolgens kort en bonding in je blog het antwoord geeft op de vraag, dan bestaat er een kans dat je blog wordt vertoond als rich snippet. Rich snippet is de nummer 0 positie in Google. Je staat in dit geval dus op de bovenste positie van Google. In de laatste stap leg ik je uit wat je precies moet doen om kans te maken om deze positie te bemachtigen. 

Goed, tijd om de vragen rondom jouw tot dusver onderwerpen scherp te krijgen. Ook hier maken we weer gebruik van Google. 

Het gebruik maken van een slimme asterisk

Ben jij bekend met de 5 W-vragen en 1 H-vraag? Voor de zekerheid leg ik het even uit; ze geven antwoord op de vragen: wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoe.

Het een asterisk ook wel bekend als het sterretje (*) kan je zoekopdrachten combineren met deze vragen. Dit doe je als volgt. 




  1. Je kiest een zoekwoord uit de lijst die je tot dusver hebt opgesteld (ter illustratie nemen we het woord online marketing). 
  2. Begin met de zoekopdracht als volgt: wat * 
  3. Vul deze zoekopdracht aan met het zoekwoord uit je onderzoek.
  4. Noteer relevante vragen rondom je zoekwoord in je spreadsheet. 
  5. Herhaal dit proces voor de vragen wie, waar, wanneer, waarom en hoe.

Neem hier ook ongeveer 30 tot 45 minuten voor. Werk hierbij ook op volgorde van prioriteit, dus over welke onderwerpen verwacht je op korte termijn een blog te schrijven. 

Stap 5: Selecteer 40 zoektermen en/of vragen waar jij een blog over wilt schrijven (10 minuten)


Waarschijnlijk heb je inmiddels een flinke lijst met zoekwoorden verzameld. Het is tijd om hier een filtering in aan te brengen. 

Maak een selectie van 40 zoekwoorden (hieronder vallen ook de vragen) en hou hierbij rekening met het volgende. 

  • Maak de lijst op basis van relevantie, dus hoe dichter bij jouw business hoe beter. 
  • Kies voor zoekwoorden waarover je graag schrijft. Dit maakt het schrijfproces straks een stuk leuker. 
  • Zoek naar onderwerpen waarvan je zeker weet dat je de lezer kan helpen. Hoe beter geschreven op de zoekintentie van je doelgroep hoe groter de kans op een sterke positie binnen de zoekresultaten. 

Stap 6: Controleer het volume van je zoekwoorden (10 minuten)


Nu je de lijst met 40 zoekwoorden hebt gemaakt is het tijd om deze zoekwoorden te verrijken met data. Dit geeft je nog meer grip om te kijken of de gekozen zoekwoorden wel of niet interessant zijn om over te schrijven. De data waar we naar op zoek gaan is het volume van een zoekwoord. 

Wat verstaan we onder het volume van een zoekwoord?

Dit zijn de geschatte maandelijkse zoekopdrachten geregistreerd door Google op een specifiek zoekwoord. 

Google Ads is een tool die je kan gebruiken als je betaald wilt adverteren. Het zijn de advertenties binnen Google die net iets afwijken t.o.v. de normale resultaten. Een onderdeel van Google Ads is de zoekwoordplanner. De zoekwoordplanner helpt je bij het selecteren van de juiste zoekwoorden voor je betaalde campagnes. De zoekwoordplanner geeft je per zoekwoord een indicatie van het geschatte volume. Dit is dan ook prima data die we kunnen gebruiken om onze lijst van 40 zoekwoorden te voorzien van extra data. 


1. Als je nog geen Google Ads account hebt, maak deze dan eerst aan. 

2. Nadat je bent ingelogd klik je rechtsboven op het vergrootglas, een zoekvenster komt dan naar voren.

3. Bij het invullen van de term “zoekwoord” zie je Zoekwoordplanner verschijnen.

4. Kies daarvoor en kies vervolgens voor de optie  Zoekvolume en prognoses bekijken.

5. Kopieer en plak je 40 zoekwoorden en klik op de knop “Aan de slag”.

*De inzichten die uit de Zoekwoordplanner komen zijn afhankelijk of je wel of niet adverteert via Google Ads. Mocht je nog niet adverteren via Google Ads, dan zal je bij de Gem. Maandelijkse zoekopdracht een minder-specifieke inschatting van het geschatte volume zien. 



  1. Klik rechtsboven in op het downloadicoontje om de resultaten in Excel formaat te downloaden. Voeg deze vervolgens toe aan je zoekwoordonderzoek. 

Stap 7: Kan je het beter dan je concurrent? (60 minuten)


Naast het volume, wil je ook weten met wie je concurreert binnen de zoekmachine. Dit wil je weten zodat je een inschatting kan maken of het wel of niet zin heeft om straks een blog rondom dit onderwerp te schrijven. 

Het winnen van een hoge positie in Google kan je zien als een wedstrijd. Een wedstrijd die voor blogs gewonnen worden op meerdere factoren. De belangrijkste zetten ik hier voor je op een rijtje.  

  1. De populariteit van een blog 

Als je nog maar net een website in de lucht hebt, dan kan het een stuk langer duren voordat je blogs worden geïndexeerd binnen Google. Stel wij gaan morgen een nieuwssite starten, dan kunnen we niet verwachten dat we de NOS, Nu.nl en Telegraaf morgen het nakijken geven. Dit heeft dus te maken met stukje reputatie. 

Hoe bouw je deze reputatie op?

Door belachelijke goede content te hebben binnen je blogs. Door consistent te blijven publiceren zal je merken dat je blogs worden opgepikt door andere websites, mensen zullen doorverwijzen naar je blogs en je merkt al snel dat Google je gaat zien als een expert binnen je vakgebied. Dit met als resultaat een sterkere positie binnen de zoekmachine.

  1. Naadloze aansluiting op de intentie van je lezer  

Het is belangrijk dat de intentie achter een zoekopdracht begrijpt. Vaak geeft de zoekopdracht zelf al iets weg, zoals: 

  • welke airco is het beste voor een slaapkamer 

Maar soms zitten er ook minder duidelijke zoekwoorden tussen, zoals: 

  • airco auto

Wil iemand op basis van het zoekwoord “airco auto” een auto met airco hebben, of misschien wel de airco laten vervangen of misschien wil hij wel weten of hij / zij verkouden wordt van een airco in een auto. 

Een tip om bij zoekwoorden waar de intentie niet direct duidelijk is toch snel de intentie naar voren te krijgen door een zoekopdracht te doen. Analyseer de eerste 3 tot 5 zoekresultaten. Je weet nu met 90% zekerheid de intentie van het zoekwoord.

  1. Hoe goed je blog is geschreven (willen mensen je blog verder lezen)

Wanneer iemand klikt op je blog binnen de zoekmachine is het vervolgens wel belangrijk dat de persoon je blog leest. Wanneer Google doorheeft dat mensen binnen 10 seconden afhaken, dan zal dat een negatief gevolg hebben voor je indexering. 

Om iemand lang op je site te houden, kun je gebruik maken van de onderstaande tips.

  • Bewaar de belangrijkste informatie niet voor het laatst, maar geef de bezoeker waar ze voor komen. 
  • Zorg voor een duidelijke structuur, maak gebruik koppen ook wel bekend als H2’s en H3’s.
  • Werk met lucht, dus niet te lange alinea’s, opsommingen, dikgedrukte woorden en een gezonde verhouding tussen tekst en beeld.
  • Maak gebruik van (unieke) afbeeldingen en/of video’s.
  • Zorg dat je website lekker snel is, op deze manier hoeft je bezoekers niet te wachten.

Maar kan jij het beter dan concurrent?

Nu je deze informatie hebt kan je een inschatting maken of je concurrentie op de door jouw gekozen zoekwoorden steekjes laat vallen. 

De factor populariteit kunnen we niet heel veel aan doen, maar we kunnen er wel voor zorgen dat jouw blog straks 10x beter is dan die van je concurrent. 

De opdracht luidt dan ook als volgt; Analyseer o.b.v. de bovenstaande informatie per zoekwoord je concurrentie, kijk hierbij naar de eerste 5 posities en geef aan waarom jij het wel of niet beter kan. Verplaats je in je doelgroep. Noteer waar ze steekjes laten vallen, zodat jij hier straks slim op kan inspelen. 

Kijk ook naar welke koppen zij gebruiken binnen Google, hier heb je straks wat aan bij het verzinnen van jouw blogtitels.

Stap 8: Maak de definitieve selectie van zoekwoorden (10 minuten)



Nu je in kaart hebt gebracht wat het potentieel van een zoekwoord is kan je gemakkelijker de keuze maken voor welke 20 zoekwoorden je een blog wil gaan ontwikkelen. 

Kijk nog een keer naar de volumes en de haalbaarheid t.o.v. je concurrentie en kies voor 20 zoekwoorden.

Stap 9: Van zoekwoord naar blog titel (60 minuten)



Je weet je focus, de 20 zoekwoorden zijn bekend. Tijd om van deze zoekwoorden aantrekkelijke blog titels te verwerken. Hieronder geef ik meerdere invalshoeken die je kan gebruiken bij het creëren van je blogtitels. Voel je niet verplicht om ze allemaal te gebruiken, dit beperkt je creativiteit.  

  1. Verwerk je zoekwoord in de titel 
  1. Gebruik niet meer dan 60 tekens

Dit is het maximaal aantal tekens dat Google binnen de zoekresultaten laat zien. Verwerk je titel dus binnen deze 60 tekens.

  1. Als het goed is weet je de intentie, dus speel hier met je titel op in. 

Zoekwoord: beste airco 2021

Titel: Dit zijn de beste 7 airco’s van 2021. 


  1. Kijk naar wat je concurrentie doet. Hier kan je veel van leren. Kijk ook direct of jouw titelt nog scherper en aantrekkelijker kan. 



Zoekwoord: beste airco 2021

Titel: Beste 5 airco’s in 2021: op basis van prijs/kwaliteit. 


  1. Gebruik cijfers in je titel 

Een CRO tip, als je wil dat mensen op je titel klikken dan werken cijfers goed. Met een cijfer maak je iets concreet. 

Voorbeeld fout: Tips om meer bezoekers te krijgen op je website. 

Voorbeeld goed: 7 tips voor meer bezoekers op je website

  1. Maak gebruik van call-to-action woorden in je titels

Een call-to-action woord is ook wel het sturende woord binnen een titel. Voorbeelden van dit soort woorden zijn: bekijk, vergelijk, koop, vind en probeer. Als je de kans hebt om zo’n woord goed te gebruiken, dan is de kans aanwezig dat mensen eerder op je titel klikken. 

Bijvoorbeeld: Probeer deze 6 simpele manier om beter te leren schrijven.  

  1. Speel in op het gevoel van je doelgroep 

Inspelen op het gevoel roept emoties op. Of deze nu positief of negatief zijn het creëert betrokkenheid bij je doelgroep.

Bijvoorbeeld: 7 simpele manieren om minder te vergeten

  1. Zorg dat de verwachting binnen de zoekmachine en het blog gelijkwaardig zijn. 

Stel je titel is: Ultieme Survivalgids voor de Belgische Ardennen. En vervolgens schrijf jij maar 3 tips waar je kan bergbeklimmen, eten en kanoën. De kans is aanwezig dat Google je dan nooit een positie binnen Google geeft. Laat staan dat je doelgroep het gaat waarderen wanneer ze je blog lezen. Voorkom dus click bait titels.

Succes met het creëren van 20 krachtige blogtitels.

Stap 10: Beantwoord vragen en maak kans op positie 0 in Google

Wanneer jij een goed blog schrijft rondom veelgestelde vraag door jouw doelgroep (vragen vind je met de asterisk methode), dan bestaat er een kans dat Google je beloont met een rich snippet (ook wel de 0 positie).

Om de kans op deze positie te vergroten raden we je aan het volgende te doen. 

Werk binnen de structuur van je blog als volgt. 

  1. Kop: verwerk de vraag die je doelgroep stelt.
  2. Alinea 1: Opening van je blog, zoals je normaal doet.
  3. Alinea 2: In 2 a 3 zinnen concreet het meest duidelijke antwoord op de vraag 
  4. De rest van je blog, waar je specifieker op de vraag en het onderwerp van je vraag ingaat. 

Klopt, dus na je eerste alinea (die niet dikgedrukt is). Open je met een dikgedrukte alinea waarin je zonder al teveel poespas het juiste antwoord geeft op de vraag. 

Conclusie 

Als het goed is heb je nu een aantal strakke blogonderwerpen liggen waar je komende tijd mee vooruit kunt. Je kan dit proces meerdere keren herhalen mocht je de smaak te pakken hebben. 

Weet dat indexatie van een blog lang kan duren. Wees dus geduldig, blijf schrijven en dan zal je op den duur merken dat meerdere blogs worden geïndexeerd. 

Heb je hulp nodig bij het doen van een zoekwoordonderzoek, of heb je een veel breder SEO-vraagstuk, neem dan gerust eens een keer contact mij op. Dan praten we verder.


Maandelijks de Thought Starter in je mailbox?
Meer weten of een vraag?

Wij helpen je graag!

Vul het formulier in en we nemen zo spoedig mogelijk contact met je op.

Bedankt voor je inschrijving!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Klik op bovenstaande button om de gegevens te verzenden. We zullen je gegevens gebruiken om contact met je op te nemen. Meer informatie lees je in de privacyverklaring.

Gratis proefperiode

Vrijblijvend starten met marketing automation

Vraag nu direct een vrijblijvende trial van ActiveCampaign aan. Vervolgens heb je 14 dagen de tijd om ActiveCampaign van voor tot achter te testen.

Bedankt voor je aanvraag! Binnen enkele ogenblikken ontvang je een mail met inloggegevens om de komende 14 dagen ActiveCampaign te ontdekken!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Interessant voor jou?

Online Concurrentie Check.

Laat onze specialisten uitzoeken wat jij kan leren van de aanpak van je concurrent:

Check aanvragen
Bedankt voor jouw interesse. Je hoort spoedig van ons.
Oeps! Er ging iets fout bij het versturen.
Wij geven mooie MKB bedrijven het podium dat ze verdienen!

Laat mij eens
met je meedenken!

06 - 10 88 10 99
WhatsApp
Bel, app of mail mij om jouw uitdagingen te bespreken.
Bart Degeling
Partner / Consultant