Breng de klantreis in kaart met het See, Think, Do, Care-model en breng structuur in je contentstrategie met het Hygiëne, Hub en Hero.
Nieuwe klanten, hoe kom je eraan? Ga je verder op de ingeslagen weg van het afgelopen jaar of mogelijk ga je nieuwe routes verkennen? Het afgelopen jaar zagen we een versnelde digitale transformatie ontstaan, ondernemers die binnen no time tot nieuwe businessmodellen kwamen en slim hebben ingezet op hun marketing- en salesbeleid.
Eén ding is zeker, in deze tijd gebeurt er veel online. Of je nu een product of dienst verkoopt, mensen oriënteren zich online. Ergens klant worden is een behoorlijke stap. Je beoogde klant kijkt naar de concurrent(en), zoekt informatie die zijn/haar twijfels wegneemt. Hoe zorg je ervoor dat je bij deze verschillende touchpoints op het vizier komt? En hoe kom je tot de juiste campagne, boodschap of inzet van kanalen?
Wat wil jouw ideale klant horen? Het STDC model helpt je om je customer journey in kaart te brengen. Een treffende methode om te starten met je contentstrategie wanneer je hier nog niet in thuis bent of simpelweg niet aan bent begonnen. Het komt erop neer dat je, in plaats van je toekomstige klant zo snel mogelijk naar een aankoop pusht, je bekijkt welke stadia een klant doorloopt voordat hij/zij een aankoop doet. Door te bepalen hoe de (logische) stadia die je ideale klant doorloopt na te gaan en je boodschap en kanalen hier zoveel mogelijk op te richten.
Er is op dit moment geen duidelijke aankoopintentie. Bekendheid van je merk en onder de aandacht blijven van je beoogde doelgroep is belangrijk. In deze fase bereik je de grootst mogelijke doelgroep; alle mensen die die jouw product of dienst interessant zouden kunnen vinden. Om meer (naams)bekendheid te genereren kun je in ieder geval twee dingen doen:
Na de See-fase beland de potentiële klant in de volgende fase van het aankoopproces. Je potentiële klant gaat ‘kennismaken’ met je bedrijf en is al verder in het koopproces; de overwegingsfase begint hier. Hij/zij is meer bewust en al gerichter op zoek naar een product of dienst passend bij jouw branche. Informatie en inspiratie zijn in deze fase belangrijk om te kunnen vergelijken of verdiepen. Wat je in deze fase kunt doen:
In de Do-fase van de klantreis vindt de daadwerkelijke verkoop plaats en ga je je marketingmiddelen inzetten. Hier richt je je meer op interactie of contact met de toekomstige klant. Met het behaalde e-mailadres uit de Think-fase kun je gerichte communicatie en/of vervolg campagnes inzetten. In de Do-fase is er een duidelijke koopintentie en raakt de klant overtuigd van een partij om mee in zee te gaan.
Wat je zoal kunt inzetten in deze fase:
De care-fase, een vaak vergeten fase van de klantreis. Zonde, want een bedankje wordt zeer gewaardeerd. Alles draait hier om service en loyaliteit. Er is in deze fase een aankoop gedaan, hét moment om de klant aan je te binden.
Ben je al gestart met het ontwikkelen van content (blogs, video, e-book, infographic) binnen je marketingstrategie? Dan ben je vast op zoek naar een structuur die meer impact en resultaat brengt. Het 3H model van Google is een andere methode die je kan helpen bij een goede contentstrategie. Je maakt hierbij onderscheid in drie soorten content: Hygiëne, hub en hero. Ook hier kun je in de verschillende fasen van de customer journey deze 3 contentsoorten inzetten. Bij ieder type content bepaal je de doelstelling, doelgroep, frequentie, vorm en distributiekanalen. Een contentkalender helpt je om structuur te krijgen en op het juiste moment in te spelen op de informatiebehoeften van je doelgroep in de hele klantreis.
Kort gezegd; content waar mensen naar zoeken. Hygiene content geeft je (potentiële) klant antwoord op alle voorkomende (zoek)vragen. De hygienen content sluit aan op de zoekvraag en interesse van je doelgroep. Deze content is 24/7 beschikbaar en geeft duidelijk antwoord op vragen. Binnen je website, webshop of Google, alle vragen rondom jouw product of dienst. Hygiene content helpt je (potentiële) klant verder in het aankoopproces. Deze content blijft online staan.
Denk aan:
Een leuk voorbeeld is de Allerhande voor Kids van AH.
Hub content zorgt ervoor dat je (be)zoekers aan je verbindt. Je prikkelt je bezoekers periodiek om bij je terug te keren op je website of webshop. Er wordt engagement verkregen door Hub content inspireert. Het is dan ook de bedoeling dat men hierop reageert, het deelt of liked. De ideale manier om meer te vertellen over je producten of diensten.
Denk aan:
Hero content geeft in korte tijd een piek in bezoekers, naamsbekendheid of andere exposure van je organisatie, dienst of product. Een vaak grootschalige, unieke campagne waarmee je vol in de spotlight komt te staan van je beoogde doelgroep. Denk aan een event of productlancering. Contentvormen die hier goed bij aansluiten zijn video, infographics of een creatieve blog d.m.v. storytelling. De content speelt in op de emoties van je doelgroep en is zó goed dat het de potentie heeft om viral te gaan. In het HHH-model vraagt de Hero content het meest creativiteit en budget.
Enkele voorbeelden van goede hero content zijn:
De weg naar een aankoop kent veel afhakers. Heb jij al in kaart waar jouw potentiële klanten afhaken en hoe je daar je contentstrategie op kunt aanpassen?