Waarom je (nog) niet je content zou moeten laten schrijven door AI

De populariteit van kunstmatige intelligentie is de laatste maanden enorm toegenomen, mede dankzij tools als Dall-E, ChatGPT en Midjourney. Hoewel de output van deze tools wonderbaarlijk is en tijdbesparend lijkt, is voorzichtigheid geboden.

AI tools als ChatGPT zijn razend populair. De output is dan vaak ook wonderbaarlijk. Toch moeten we voorzichtig zijn met deze teksten. Ik leg het je uit.

Raymond Kingma
Door:
Raymond
Wednesday
29
March
2023
Executie

De laatste maanden kun je er echt niet meer omheen: kunstmatige intelligentie. Hoewel kunstmatige intelligentie al jaren in ontwikkeling is geweest, is het de laatste maanden enorm populair geworden. Tools als Dall-E, ChatGPT en Midjourney zijn beschikbaar voor het grote publiek en laten we eerlijk zijn, de output van deze tools is vaak wonderbaarlijk.

De verleiding om content te laten ontwikkelen door deze tools is groot. Met een simpele "prompt" in ChatGPT kun je namelijk binnen no-time een volledige blog laten schrijven voor je website. Dat bespaart een hoop tijd en misschien kun je zo wel onwijs groeien op het gebied van SEO. Toch vind ik dat we hiermee voorzichtig moeten zijn. In dit blog leg ik je uit waarom.

Waarom je geen AI teksten op je website zou moeten plaatsen

Nu wil ik in dit blog niet overkomen alsof ik de bizarre ontwikkelingen op het gebied van AI en Creative-AI onderschat, maar wil je alleen laten inzien dat het kopiëren en plakken van de content gevaren met zich meebrengt. Deze gevaren wegen niet op tegen de tijdsbesparing die je hebt behaald door de content middels AI te laten schrijven. Waarom ik denk dat je op dit moment nog geen AI geschreven teksten op je website zou moeten plaatsen is om de volgende redenen:

Fouten en onwaarheden

Hoewel ChatGPT en andere AI-tools veel weten en echt wonderbaarlijke teksten kunnen schrijven, bevat de informatie die zij schrijven soms nog fouten. Je wil niet dat de bezoeker op jouw website foutieve informatie leest wat schade kan toebrengen aan de reputatie van jouw site of bedrijf. Ga er dus zelf voor zitten om jouw bezoekers te informeren met een goede tekst. Jij kent jouw product en dienst het beste, waardoor jij er zelf waarschijnlijk de beste tekst over kunt schrijven.

Gebrek aan originaliteit en creativiteit

De door AI geschreven teksten zien er inhoudelijk vaak goed uit. Toch worden deze teksten geschreven door een machine. Je kunt de machine wel bijsturen door bijvoorbeeld "gebruik een actieve schrijfstijl" of "schrijf alsof je een moeder van 2 kinderen bent" mee te geven, maar als mens ben je toch vaak nog wat creatiever dan de computer. Doordat het minder creatief is dan menselijke content voelt de bezoeker zich misschien wat minder aangesproken dan wanneer je de tekst zelf hebt opgesteld. Ook hier geldt dat je vaak zelf je doelgroep het beste kent en precies weet hoe je die kunt aanspreken.

Kwaliteit is ook een belangrijke factor voor SEO

Hoewel er op SEO gebied vaak wordt gefocust op kwantiteit: "we hebben veel blogs nodig", "minimaal 2000 woorden per artikel" of "we hebben deze maand nog geen blog geplaatst", is kwaliteit net zo belangrijk. Ga gewoon echt even zitten om te bedenken wat jouw bezoeker kan zoeken over het onderwerp waarover je content schrijft. Doe zoekwoordenonderzoek, achterhaal de vraag over jouw product, en zorg dat je een gepast, menselijk geschreven, antwoord kunt geven op wat zij zoeken. Als zij gewoon algemene informatie willen vragen zij het zelf wel aan ChatGPT, toch?

Zoekmachines kunnen AI geschreven content herkennen en afstraffen

Misschien is het bluf van de grote zoekmachines omdat zij de concurrentie van AI voelen, maar partijen als Google geven aan dat zij AI geschreven content kunnen herkennen. Daarnaast heeft de maker van ChatGPT zelf ook een tool ontwikkeld waarmee ze door ChatGPT geschreven teksten kunnen herkennen (zie bron: RTL). Hoewel er nog een hoop onduidelijk is, kan het dus zijn dat jouw door AI geschreven tekst wordt herkend door zoekmachines en dit een negatieve invloed gaat hebben op je rankings. Wat mij betreft is dit risico voor websites met een flinke autoriteit in zoekmachines veel te groot om nu te nemen. Vooral nu er nog zoveel onzeker is.

Hoe kun je AI dan wel gebruiken voor je content?

Toch moet ik eerlijk zijn, ik heb voor dit blog ook gewoon ChatGPT gebruikt. Maar niet om mijn content te laten schrijven, maar wel om mij te helpen bij het schrijven. En dat is in mijn ogen hoe je de AI tools van nu moet gebruiken bij het schrijven van content. Laat AI met je meedenken in plaats van het werk voor jou doen. Ik gebruik zelf ChatGPT bijvoorbeeld voor:

  • Bedenk 5 onderwerpen waarover ik een blog kan schrijven.
  • Bedenk hoe de opbouw en inhoud van dit blog zou moeten zijn.
  • Bedenk onderwerpregels voor mijn nieuwsbrief met de volgende inhoud: (tekst uit je nieuwsbrief).
  • Lees deze tekst voor mij na en geef mij feedback.
  • Bedenk vragen die de lezer van deze tekst kan hebben.
  • Controleer deze tekst op grammatica en spelling.
  • Herschrijf deze alinea zodat hij beter leesbaar is.
  • Bedenk een paar social post voor bedrijf XXX.
  • Als je deze tekst leest, wat zou je dan nog toevoegen?
  • Bedenk een social post voor mijn blog.
  • Schrijf de meta-description voor dit blog.

En zo kun je nog wel oneindig door gaan. Probeer ook eens een creatieve insteek, zoals: 'herschrijf deze tekst alsof het voor een klein kind is geschreven' om je tekst extra simpel te maken. De mogelijkheden zijn eindeloos. Let er wel op dat je niet kopieert en plakt ;).

De ontwikkelingen gaan razendsnel. Het kan zomaar zo zijn dat dit blog over een week al achterhaald is, maar voor nu zou ik bovenstaande informatie omarmen bij het maken van nieuwe content voor je site!

Arrow icon
Raymond Kingma
Raymond Kingma
Lead Marketeer

Interesse in onze aanpak? Laat Bambuu meekijken met je uitdagingen.

Bekijk of je in aanmerking komt voor een vrijblijvende nulmeting door onze specialisten.

No items found.