Wat zijn de mogelijkheden van Pinterest Advertising?

Met een stijgende concurrentie op Facebook en Instagram is het noodzakelijk op zoek te gaan naar andere interessante kanalen om jouw doelgroep te bereiken. Pinterest is een van de snelst groeiende kanalen op het gebied van gebruikers.
Geschreven op:
29/11/2021

Pinterest is een platform vol inspiratie. Zelf borden maken of inspiratie opdoen voor projecten. Op Pinterest draait het om afbeeldingen en video’s die Pinterest-gebruikers kunnen vastpinnen op hun eigen prikborden. Met 3,9 miljoen gebruikers per jaar - waarvan 892.000 per dag - is Pinterest een groeiend platform dat inmiddels kanalen als Twitter en Snapchat voorbij is. Daarom kan Pinterest een uitstekende toevoeging in je online marketingstrategie zijn. Na het lezen van deze blog weet jij wat de mogelijkheden zijn van Pinterest Advertising.

Wat is Pinterest Advertising?

Pinterest staat bekend om het organisch plaatsen van pins ter inspiratie. Maar naast de organische kant kent Pinterest ook een betaalde manier om een pin van jouw bedrijf onder de aandacht van jouw doelgroep te krijgen, Pinterest Advertising.

Een betaalde pin komt op de feed van jouw doelgroep terecht tussen de organische content. Doordat je betaalt voor de zichtbaarheid en daar bepaalde instellingen aan koppelt val je sneller op en kun je meer verkeer naar je website leiden.

Wat is je doel met Pinterest Advertising?

Met Pinterest Advertising kun je jouw campagne insteken op verschillende doelstellingen. De doelen waar je met Pinterest Advertising uit kunt kiezen zijn:

  • Merkherkenning: help mensen je merk, producten en andere diensten te ontdekken.
  • Videoweergaven: trek meer aandacht met jouw video’s zodat mensen jouw merk ontdekken.
  • Overweging: stimuleer mensen om op je advertentie op Pinterest te klikken.
  • Conversies: activeer mensen om tot actie over te gaan op jouw website. Bijvoorbeeld in de vorm van een verkoop, aanmelding of andere conversie mogelijkheid.
  • Catalogus verkopen: promoot jouw productvoorraad en stimuleer jouw doelgroep dit specifieke product te kopen.

Welke doelgroep wil je bereiken met Pinterest Advertising?

Naast de verschillende doelstellingen voor je campagne, zijn er ook meerdere mogelijkheden om je doelgroep te bepalen. De targeting mogelijkheden binnen Pinterest kunnen aan de hand van trefwoorden en interesses, plaatsing, demografie of doelgroep.

Interesses en trefwoorden

Als je de targeting instelt op basis van trefwoorden, dan wordt de advertentie alleen getoond aan de gebruikers die specifiek zoeken op die termen. Wanneer je voor interesse targeting kiest, dan wordt je advertentie getoond aan de pinners met dezelfde interesses. Op basis van hun zoekgedrag worden gebruikers toegewezen aan bepaalde interesses. Als adverteerder zijnde kun je diverse interessegebieden selecteren. Voorbeelden van interesses zijn: architectuur, thuisdecoratie en tuinieren.

Plaatsing

Bij plaatsing kies je waar jij jouw advertentie wilt laten verschijnen. Wil je jouw advertentie tonen op de startpagina, in de specifieke zoekresultaten of bij gerelateerde pins? Afhankelijk van de doelstelling die jij hebt ingesteld kun je ervoor kiezen om alle drie de plaatsingen te gebruiken of een selectie van deze drie plaatsingen te maken. 

Diverse plaatsingen op Pinterest: Startpagina, zoekresultaten en gerelateerde pins.

Demografie

Bij demografie target je pinners op basis van:

  • Geslacht
  • Leeftijd
  • Woonplaats
  • Taal
  • Apparaat (mobiel, tablet of desktop)

Doelgroep

Als bedrijf zijnde heb je middels je huidige klantenbestand een goed inzicht in jouw doelgroep. Het grote voordeel van Pinterest is dat je met een lijst van je klantenbestand en websitebezoekers een doelgroep kan opstellen voor je pins.

Daarnaast kan je deze lijst ook gebruiken om vergelijkbare klanten te vinden op Pinterest. Met een lijst van je huidige klanten of websitebezoekers kun je gebruikers targeten die zich vergelijkbaar gedragen als je bestaande klanten.

Verschillende type Pinterest advertenties

Pinterest kent naast verschillende manieren om doelstellingen en doelgroepen in te stellen, ook diverse soorten advertenties. De drie Pinterest advertenties zijn:

Pins

De meest voorkomende soort Pinterest Advertenties zijn de Pins. Deze verschijnen in de feed van Pinterest, maar ook als een gebruiker een bepaalde zoekopdracht uitvoert.

De gesponsorde pins zien er hetzelfde uit als de organische pins. Doordat de gebruiker het verschil tussen een organische en gesponsorde pin nauwelijks merkt, klikt de gebruiker sneller op jouw gesponsorde pin waardoor ze naar jouw website worden toegeleid. De effectiviteit van deze advertentie ligt dus erg hoog.

Voorbeeld van een pin advertentie

Video’s

Een video pin bestaat uit een advertentie met daarin een korte video.

Als je gebruik maakt van een video pin moet je er rekening mee houden dat de Pinterest gebruikers niet altijd hun geluid direct aan hebben staan, net zoals op bijvoorbeeld Facebook. Je kunt dit probleem voorkomen door bijvoorbeeld gebruik te maken van tekst in de video of een goede pinbeschrijving om jouw verhaal te vertellen.

Video pins worden vertoond op de startpagina, het tabblad Volgend en in de zoekresultaten.

Als het doel van je campagne is om echt alleen meer bezoekers naar je website te leiden, dan zijn video’s minder geschikt. De video’s op Pinterest zijn namelijk niet clickable. Bij een afbeelding kun je op de afbeelding klikken en opent de website zich, bij een video is de drempel hoger en moet je onder de video klikken om naar de website te gaan.

Video pins vallen daarentegen wel meer op door het bewegende beeld. De keuze voor een video pin is afhankelijk van de doelstelling die je kiest.

Voorbeeld van Video advertentie op Pinterest

Carrousels

Een carrousel pin bestaat uit meerdere afbeeldingen die na elkaar vertoond worden in dezelfde pin.

Carrousels kun je herkennen doordat er links bovenin (1/3), (2/3) of (3/3) in de foto staat afgebeeld.

Voorbeeld van Carrousel advertentie op Pinterest

Pinterest Wooncentrum Veerman

Voor Wooncentrum Veerman is Bambuu in september 2020 gestart met inzetten van Pinterest Ads met als doel meer zichtbaarheid en naamsbekendheid te creëren. Wooncentrum Veerman is gespecialiseerd in het ontwerpen en uitvoeren van luxe interieurs. Wooncentrum Veerman ontzorgt van A tot Z.

Merkherkenning Wooncentrum Veerman

Sinds september 2020 draait Bambuu een campagne met als doelstelling ‘Merkherkenning’. Binnen deze campagne worden er twee verschillende doelgroepen aangesproken, één doelgroep op basis van trefwoorden en één doelgroep op basis van interesses. Daarnaast staan er nog enkele demografische kenmerken als leeftijd, geslacht en woonplaats ingesteld. De pins worden geplaatst op de startpagina, bij specifieke zoekresultaten en bij gerelateerde pins.

Voor de campagne van Wooncentrum Veerman is gebruik gemaakt van de reguliere pin advertenties.

Resultaten Pinterest Ads

Vertoningen: 1.743.412
Klikken op pin: 6.423
Klikken naar website: 1.980
Aantal keren dat de advertentie is bewaard: 236

Voorbeeldadvertenties Wooncentrum Veerman op Pinterest


Campagne specifiek merk

Vanaf eind september 2021 is daar een extra campagne bijgekomen om een specifiek merk onder de aandacht te brengen. Vanwege de tevredenheid over de resultaten van de voorgaande campagnes is er voor dezelfde targeting gekozen.

Resultaten specifieke merkcampagne

Vertoningen: 117.654
Klikken op pin: 166
Klikken naar website: 97
Aantal keren dat de advertentie is bewaard: 14

Voorbeeldadvertenties Leolux op Pinterest

Meer weten over Pinterest Advertising?

Heb jij hulp nodig bij het opzetten van een Pinterest account en/of Pinterest advertenties? Onze marketing specialisten helpen jou hier graag bij. Neem snel contact met ons op!


Maandelijks de Thought Starter in je mailbox?
Meer weten of een vraag?

Wij helpen je graag!

Vul het formulier in en we nemen zo spoedig mogelijk contact met je op.

Bedankt voor je inschrijving!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Klik op bovenstaande button om de gegevens te verzenden. We zullen je gegevens gebruiken om contact met je op te nemen. Meer informatie lees je in de privacyverklaring.

Gratis proefperiode

Vrijblijvend starten met marketing automation

Vraag nu direct een vrijblijvende trial van ActiveCampaign aan. Vervolgens heb je 14 dagen de tijd om ActiveCampaign van voor tot achter te testen.

Bedankt voor je aanvraag! Binnen enkele ogenblikken ontvang je een mail met inloggegevens om de komende 14 dagen ActiveCampaign te ontdekken!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Interessant voor jou?

Online Concurrentie Check.

Laat onze specialisten uitzoeken wat jij kan leren van de aanpak van je concurrent:

Check aanvragen
Bedankt voor jouw interesse. Je hoort spoedig van ons.
Oeps! Er ging iets fout bij het versturen.
Wij geven mooie groeibedrijven het podium dat ze verdienen!

Laat mij eens
met je meedenken!

06 - 10 88 10 99
WhatsApp
Bel, app of mail mij om jouw uitdagingen te bespreken.
Bart Degeling
Partner / Consultant