Brantjes Makelaars

Brantjes Makelaars is al 55 jaar een begrip in de Noord-Hollandse regio’s IJmond, Wormerland en Zaanstreek. Daardoor is er een schat aan marktkennis die ze gebruiken om klanten bij te staan bij het kopen, verkopen, verhuren en taxeren van woningen en bedrijfspanden.

Brantjes Makelaars

Brantjes Makelaars is al 55 jaar een begrip in de Noord-Hollandse regio’s IJmond, Wormerland en Zaanstreek. Daardoor is er een schat aan marktkennis die ze gebruiken om klanten bij te staan bij het kopen, verkopen, verhuren en taxeren van woningen en bedrijfspanden.
Brantjes Makelaars
Case Study

Bambuu en Brantjes: het 55 jaar Brantjes boek

Voor de online marketing werkt Brantjes al sinds jaar en dag met Bambuu samen. Zo groeide Bambuu met Brantjes Makelaars mee, van 3 naar 5 makelaarskantoren en naar een zeer uitgebreid dienstenaanbod. Met 1967 als het jaar van oprichting van Brantjes Makelaars, stond er in 2022 een prestatie van formaat te wachten: het 55-jarig bestaan van Brantjes Makelaars.

Een brainstorm over hoe we dat bijzondere jubileum konden vieren, was het startschot voor het schrijven en uitbrengen van een boek. ‘Achter de voordeur’ werd een boek bomvol opmerkelijke, grappige en spannende anekdotes van zowel doorgewinterde makelaars als de jongere garde. Met hoofdrollen voor humeurige huisdieren, briljante bloopers, abrupte allergieën, spannende speeltjes, vreugdeloze verzamelingen, sjofele sjoemelaars en curieuze cultuurverschillen!

‘Als marketeer werk ik voor de 5 verschillende kantoren die we bij Brantjes hebben. Tijdens de lunch vertellen de makelaars altijd de mooiste en grappigste verhalen over situaties die ze tijdens hun werk meemaken. Gekscherend zeggen we weleens dat we daar wel een boek over kunnen schrijven. Tijdens de brainstorm over het 55-jarig bestaan kwam dat idee weer naar boven. Als er ooit een goed moment zou zijn voor het schrijven van zo’n boek, dan was dat nu.’ Thomas Paardekooper - Marketeer bij Brantjes Makelaars

Voortraject, publicatie en promotie

Toen het idee van het boek op tafel lag en uitgebreid was besproken, gingen we bij Bambuu aan de slag met het voortraject. In ons netwerk zochten we een copywriter die interviews met de makelaars kon afnemen om de verhalen precies zo op papier te krijgen als hoe ze op een verjaardag of in de kantine te horen zijn. Het is een uitdaging om grappige verhalen en anekdotes ook op papier goed over te laten komen. 

Daarnaast schakelden we met onze eigen vormgever Rien die met de opmaak van het boek aan de slag ging. Voor de illustraties in het boek en op de kaft zochten ze bij Brantjes naar een externe partij. Samen met Brantjes zochten we vervolgens contact met verschillende drukkerijen. Zo kwamen we samen tot een keuze voor de productie, het formaat en de papiersoort van boek.

De lancering van het boek vond plaats op 22 september 2022. Tijdens een feestelijk evenement ontvingen alle medewerkers van Brantjes een exemplaar. Vanaf dat moment begon ook de promotiecampagne. Daarin gebruiken we het boek en 55-jarig jubileum om uit te stralen dat Brantjes een autoriteit is in de regio. Natuurlijk is het doel om een mooi aantal boeken te verkopen. Maar bij de campagnes gericht op particulieren willen we vooral de jarenlange ervaring, expertise en het onderscheidende vermogen van Brantjes overbrengen.

De campagne loopt nog steeds en beslaat verschillende kanalen. Zo draaien er betaalde campagnes op social media als Facebook, Instagram en LinkedIn. En we adverteren op Google Ads en doen aan display advertising. 

Bij Bambuu moedigen we makelaars van Brantjes ook aan om het boek met een goede foto en quote op hun eigen social media kanalen te delen. Zij hebben in de regio zelf het grootste netwerk. Promotie doen we natuurlijk ook via de bedrijfsaccounts van Brantjes op social media. En we draaien een e-mail marketing campagne met verschillende nieuwsbrieven en sneak previews.

We realiseren ons dat de meeste particulieren het boek misschien niet zomaar even kopen. Om toch het streefbedrag voor het goede doel te behalen, schrijven we alle relaties van Brantjes aan. Daarnaast zoeken we belangenbehartigers en vakmedia op, zoals het NVM of opleidingsinstituten die makelaars opleiden. Juist hier zien we leuke resultaten als we kijken naar de verkoop van het boek.

Na de promotiecampagne gaat Brantjes het boek gebruiken als relatiegeschenk. Mensen die hun huis via Brantjes (willen) verkopen krijgen het cadeau. Het is een teken van dank voor de keuze voor Brantjes, maar ook een manier om bij bekenden van deze verkopers onder de aandacht te komen. Eerder deed Brantjes hetzelfde met hun eigen roomspray.

Opbrengsten naar een goed doel

Het was nooit de insteek om het boek commercieel te verkopen. Het jubileum onder de aandacht brengen was waar het om ging. Toch is het boek nu te koop op Bol.com en te bestellen via de website van Brantjes Makelaars. Voor een bedrag van € 12,50 kan iedereen van de mooie verhalen genieten.

‘Voor Brantjes was het al snel duidelijk dat de opbrengsten van de verkoop naar een goed doel moesten gaan. Wij opperden het Leger des Heils, omdat het past bij wat Brantjes doet. Iedereen verdient een dak boven het hoofd. Met een streefdoel van € 5.500,- hoopt Brantjes met het boek een mooi bedrag op te halen.’ Max Schoorl - Online Marketing Strateeg bij Bambuu
Het Brantjes Makelaars boek: Achter de voordeur 55 Jaar makelaars verhalen.

Succesvol project met een mooi resultaat 

Het boek is nu ongeveer een maand in de verkoop en de verkoopcijfers zien er veelbelovend uit. Zowel via Bol.com als binnen het eigen netwerk van Brantjes is er interesse voor het boek. Er is dan ook goede hoop dat het streefbedrag voor het Leger des Heils haalbaar is. Zo ziet het er naar uit dat we bij Bambuu in de langdurige samenwerking met Brantjes Makelaars weer een project tot een goed einde mogen brengen.

‘Bij Brantjes zijn we erg tevreden over hoe de samenwerking rondom het boek verliep. Ook over het eindresultaat zijn we dan ook zeer te spreken. Het is voor 100% geworden hoe we het in gedachten hadden. Zoals altijd verliep de samenwerking rondom het boek bijzonder prettig. Bij Bambuu is het altijd alsof we samenwerken met directe collega’s in plaats van een ander bedrijf. Ze zijn goed te bereiken, supervriendelijk, kundig en creatief. Dat bleek ook nu maar weer eens.’ Thomas Paardekopper

Interesse in onze aanpak? Laat Bambuu meekijken met je uitdagingen.

Bekijk of je in aanmerking komt voor een vrijblijvende nulmeting door onze specialisten.

Interesse in onze aanpak? Laat Bambuu meekijken met je uitdagingen.

Bekijk of je in aanmerking komt voor een vrijblijvende nulmeting door onze specialisten.