ITQ

Van third-party cookies naar first-party cookies.

ITQ

Van third-party cookies naar first-party cookies.
ITQ
Case Study

13% meer data met server-side tracking

Voor ITQ heeft Bambuu server-side tracking geïmplementeerd. Hiermee is ITQ volledig overgestapt van third-party cookies naar first-party cookies. De implementatie heeft geleid tot 13% meer data en een verbetering van de advertentieprestaties.

Het einde van third-party cookies

In 2024 krijgt het gebruik van cookies een enorme wending. Gebruikers worden steeds bewuster van de manier waarop persoonlijke gegevens worden verzameld en gebruikt. De toenemende zorgen vraagt om meer transparantie en controle. 

Consent Mode 

Vanaf maart 2024 is de Digital Markets Act (DMA) van kracht. Deze Europese wetgeving heeft ervoor gezorgd dat de verantwoordelijkheid voor het verkrijgen van toestemming bij grote tech-bedrijven is komen te liggen. Als antwoord hierop heeft Google de Consent Mode geïntroduceerd. Door de Consent Mode worden cookies alleen opgeslagen, als de gebruiker hiervoor toestemming heeft gegeven. 

Third-party cookies

Een cookie is een klein stukje data dat in de browser wordt opgeslagen wanneer een gebruiker een website bezoekt. Een cookie kan worden gebruikt om een website te laten functioneren en informatie te verstrekken over het gebruik van een website. 

Er kan onderscheid worden gemaakt tussen first-party cookies en third-party cookies. Cookies die worden geplaatst door de bezochte website zijn first-party cookies. Third-party cookies worden door derde partijen geplaatst.  

Chrome is de webbrowser van Google. Wereldwijd heeft deze browser het grootste marktaandeel. Hierdoor heeft Google grote invloed op de manier waarop cookies worden gebruikt. Google heeft aangekondigd om third-party cookies vanaf Q3 2024 te blokkeren.  Sommige andere browsers doen dit al. 

De uitfasering van third-party cookies heeft impact voor adverteerders die gebruik maken van advertentieplatformen zoals Google, Meta, LinkedIn, Pinterest, TikTok, etc. Door het verdwijnen van third-party cookies wordt er minder data beschikbaar. Dit zorgt voor minder doelgerichte advertenties en onvolledige metingen waardoor de campagnes minder goed kunnen presteren. 

Server-side tracking

Server-side tracking is een dataverzamelingsmethode waarbij de data niet via de browser, maar rechtstreeks op een eigen server wordt verzameld. Hierdoor worden cookies niet als third-party cookies, maar als first-party cookies geplaatst. Deze tussenlaag maakt het mogelijk om de blokkade van third-party cookies te omzeilen.

Client-side tracking vs server-side tracking

De tussenlaag wordt gecreëerd door een tagging server en een server container in Google Tag Manager. Voor de hosting zijn er verschillende platformen, waaronder: Google Cloud, Stape en TAGGRS.

Op advies van Bambuu heeft ITQ gekozen voor een tagging server die wordt gehost door TAGGRS. Dit is een Nederlandse partij met een eigen infrastructuur. Het eigen trackingscript zorgt ervoor dat adblockers kunnen worden geblokkeerd en data kan worden aangevuld met de data verrijker. Dit zorgt voor nauwkeurige en volledige metingen. Bovendien heeft TAGGRS een dashboard, waarmee inzichtelijk kan worden gemaakt wat de verschillen zijn tussen client-side tracking en server-side tracking. 

Meer grip en meer data

Voor ITQ heeft Bambuu de implementatie van server-side tracking verzorgd. Met de implementatie van de tagging server en server container heeft ITQ meer grip op de data gekregen. 

ITQ maakte reeds gebruik van een cookiebanner van Cookiebot. Bambuu heeft tevens de implementatie van de Consent Mode verzorgd. De toestemmingen die via Cookiebot worden verzameld, worden gebruikt in de webcontainer om bepaalde tags te triggeren of te blokkeren. Deze toestemmingen worden tevens doorgestuurd naar de server container om op basis hiervan de juiste data door te sturen naar Google Analytics, Google Ads en LinkedIn Ads. 

De implementatie is al enkele maanden operationeel. In eerste instantie is ervoor gekozen om zowel client-side als server-side te meten om controle te houden. In het dashboard van TAGGRS is te zien wat de verschillen zijn tussen beide verzamelingsmethodes. 

TAGGRS dashboard

In januari 2024 leverde de implementatie ruim 13% meer data op. De toename heeft ook een positief effect gehad op de advertentieprestaties. Zo zagen we een toename van het aantal conversies in zowel Google Ads als LinkedIn Ads. 

Inmiddels is ITQ volledig overgestapt van third-party cookies naar first-party cookies. Hiermee is server-side tracking de primaire dataverzamelingsmethode. ITQ is hierdoor klaar voor de “cookieless era” zonder third-party cookies. 

Server-side tracking heeft onze dataverzameling naar nieuwe hoogtes getild en heeft ons voorbereid op de toekomst van online marketing. Bedankt voor de proactieve benadering hierin, dat is precies wat wij willen van ons marketing bureau.

Lucas Rutten
Lucas Rutten
Marketing Manager

Interesse in onze aanpak? Laat Bambuu meekijken met je uitdagingen.

Bekijk of je in aanmerking komt voor een vrijblijvende nulmeting door onze specialisten.

Interesse in onze aanpak? Laat Bambuu meekijken met je uitdagingen.

Bekijk of je in aanmerking komt voor een vrijblijvende nulmeting door onze specialisten.