Breinstein: marktbewerking on steroids

'Het voelt echt als één team.'

Breinstein, wat een energieke tent! Afgelopen jaren is hard gewerkt aan het doorontwikkelen en professionaliseren van het marketingbeleid.

Na mijn start als fulltime marketeer bij Breinstein, begin 2020, hebben we veel energie gestoken in het opzetten van een optimale samenwerking. Dankzij gerichte communicatie en door te vertrouwen op elkaars kwaliteiten, kwamen we al snel tot de gewenste output. Ons Marketingteam bestaat in mijn ogen uit een deel intern en een deel Bambuu. Het voelt echt als één team. Op naar de mooie plannen voor 2021!

Aranka Oud
Marketeer bij Breinstein

Deze toffe opdrachtgever maakt organisaties ‘future proof’. Hoe Breinstein dat doet? Door hoogopgeleide talenten traineeships aan te bieden in informatiemanagement, business analytics & data science en cyber security. Zo ontwikkelen deze trainees zich tot professionals op het snijvlak van mens, proces en technologie. Vervolgens helpen de Breinstein-trainees allerlei organisaties en overheden door heel Nederland bij het aangaan van de uitdagingen van morgen.

En dat doet de organisatie met veel succes, want in nog geen 10 jaar tijd groeide Breinstein uit tot marktleider in zijn segment. Breinstein werkt nu dan ook samen met de meest toonaangevende universiteiten en Business Schools van Nederland & Vlaanderen.

Klantvraag: onze marketing in- of outsourcen?

“Wat is de beste keuze voor ons: een marketingmanager aannemen, of de marketing uitbesteden? Met andere woorden: in- of outsourcen?”

Dit was de prangende vraag die Breinstein bij Bambuu neerlegde. Binnen de onderneming bestond namelijk de uitgesproken wens om hun marketing te professionaliseren. Maar hoe doe je dat? 

Het liefste heb je natuurlijk een eigen team met specialisten. De vraag is alleen: hoe haalbaar is dat voor een MKB-onderneming van deze omvang (50 interne medewerkers op verschillende kantoren)?

De vraag is makkelijk gesteld, maar het antwoord is complex. Daarom hebben we, met een uitvoerig traject, samen de toekomst van de organisatie op het gebied van marketing in kaart gebracht. Dit leidde tot het volgende concept: 

Samen met Bambuu ontwikkelt de organisatie eerst een stabiele basis. Daarna bekijken we hoe we de kerncompetenties kunnen insourcen.

Stap 1: Strategiebepaling

Zoals bij ieder traject, startten we ook hier (eind 2019) met de Bambuu Business Audit. Dit is een uitvoerige analyse van de doelen én de huidige stand van zaken (zowel intern als extern). Op basis hiervan ontwikkelden we de marketingstrategie voor de komende drie jaar.

De uitdaging: 2 doelgroepen

Breinstein stond voor een belangrijke uitdaging. De organisatie heeft namelijk twee verschillende doelgroepen: de opdrachtgevers en de trainees. 

Per periode verschilt bovendien de urgentie van de twee doelgroepen. In een krappe arbeidsmarkt ligt er bijvoorbeeld meer commerciële focus op het vinden van trainees. Wanneer de arbeidsmarkt zich verruimt, focust de organisatie zich meer op het aansluiten van nieuwe opdrachtgevers. De nieuwe marketingaanpak moest hierin voorzien.

Stap 2: Marketingteam samenstellen

Direct na de start stelden we vanuit Bambuu een team op voor Breinstein. Dit Bambuu-team bestond uit een marketingstrateeg en een vaste marketeer. Meteen vanaf het begin zetten zij samen met de marketeer van Breinstein flinke stappen. Het Marketingteam werkte wisselend bij Bambuu en Breinstein op kantoor.

Hierbij kwamen verschillende uitdagingen naar boven. Denk aan:

  • Het onboarden van een nieuwe marketeer binnen Breinstein. Dit werd Aranka. Zij is begin 2020 aangenomen.
  • De juiste mix en rolverdeling vinden tussen de teams vanuit Breinstein en Bambuu.
  • Snel testen welke aanpakken het beste aanslaan, om dit vervolgens verder de markt in te blazen.

Stap 3: Binnenhalen van nieuwe trainees

De eerste prioriteit van het Marketingteam was het optuigen van een basisfunnel die zich primair richtte op het binnenhalen van nieuwe trainees. Dit deed het team door nieuwe, speciale landingspagina’s in te zetten naast de bestaande website. De mogelijkheden met de bestaande website waren namelijk te beperkt. De website direct ombouwen was een no-go, vanwege de beperkte inhouse-ervaring met online marketing en leadgeneratie.

Vervolgens trokken socialmedia-campagnes de potentiële trainees naar de landingspagina's. Binnen enkele dagen na de start leidde dit al tot de eerste leads!

Bekijk hier een voorbeeld van zo’n landingspagina

“Vanaf eind 2019 ben ik twee dagen per week gedetacheerd bij Breinstein. Het Marketingteam intern en extern werkt onder leiding van een Marketing Strateeg van Bambuu. Het is een ongelofelijke uitdaging om voor deze klant te werken. Mooi om te zien hoe de samenwerking is gegroeid vergeleken met vorig jaar. Ondertussen is er een online marketeer en een stagiaire ingewerkt. We staan met Team Bambuu en Team Breinstein in de startblokken voor de marketingaanpak in 2021.”

Nina Chrispijn
Bambuu Marketeer voor Breinstein

Stap 4: Uitbreiden van de basisfunnel

De basisfunnel is in de loop van 2020 enorm uitgebreid. Via verschillende campagnes en conversies komen trainees nu in de funnel terecht. De marketing automation via ActiveCampaign warmt alle nieuwe contacten op tot het doen van een sollicitatie. Ook de uitbouw van bronnen speelde hierin een grote rol, zoals het optimaliseren van Indeed.

Daarnaast maakt het eerste marketing dashboard in Datastudio de vorderingen zichtbaar voor alle stakeholders.

Stap 5: omgaan met Covid-19 en de lockdown

Na de Covid-19 lockdown ontstond een groeiende vraag naar activiteiten gericht op nieuwe opdrachtgevers. Hiervoor startten we met een puur inhoudelijke aanpak. In de zomer van 2020 lanceerden we de website Digitalewereld.nl. Deze website richt zich helemaal op de problemen die leven onder opdrachtgevers.



Trainees leverden hierbij doorlopend input voor de content-uitbouw op dit platform. LinkedIn en e-mailmarketing waren hierbij de belangrijkste aspecten. Deze aanpak zorgde voor een flink bereik. Daarmee zorgde dit ook voor waardevolle nieuwe contacten. Het Marketingteam pakte deze nieuwe contacten direct op samen met de Salesafdeling.

Op basis hiervan organiseerden we (onder andere) een kennissessie voor potentiële opdrachtgevers.

Stap 6: Doorontwikkeling van het team medio 2020

Ondertussen werkten we ook aan het stabiliseren van de organisatie zelf. De constructie waarbij de marketingmedewerkers van Breinstein en Bambuu samen één team vormden, kreeg preciezere afstemming. Zo detacheerde Bambuu bijvoorbeeld een parttime specialistische marketeer.

Samen werken zij – onder leiding van het Marketingteam van Breinstein en de Strateeg van Bambuu – aan de verdere uitbouw van de aanpak. Deze constructie zorgt ook voor een effectieve kennisoverdracht naar Breinstein zelf.

Marketing was altijd onderbelicht binnen onze organisatie. Het lukte ons altijd goed om via persoonlijk contact zowel de klant- als de traineekant te bedienen. Door me te verdiepen in marketing ben ik erachter gekomen hoeveel toegevoegde waarde een goed marketingapparaat heeft voor onze organisatie. Daarom heb ik begin 2020 besloten om de functionele leiding van het marketingteam op me te nemen. De strateeg vanuit Bambuu doet zowel voor mij als voor het Marketingteam dient als sparringpartner. Onze ambitie voor 2021 is om onze marketinguitingen volledig aan te laten sluiten op onze missie, visie en BHAP. Bambuu helpt ons om een marketingstrategie te formuleren. Nina vanuit Bambuu en Aranka en Kirsten vanuit Breinstein geven uitvoering aan dit plan. Op naar een vergaande professionaliseringsslag in 2021!

Chantal Mulder, Directeur Breinstein


Next steps 2021 en verder

Kortom, al met al werkten we in 2020 flink aan de marktbewerking. We leerden er enorm van en legden een mooie fundering.

Maar daarmee is het nog niet klaar. In de pijplijn zitten nog nieuwe, grote projecten om de fundering te verstevigen. Bijvoorbeeld:

  • een rebranding realiseren i.s.m. INDIE Amsterdam;
  • het nieuw ontwikkelde merk in de markt zetten door grootschalige branding;
  • het ombouwen van de website;
  • koppelingen tussen de website en relevante systemen realiseren;
  • de lancering van een nieuw vakgebied met het nieuwe IT-Traineeship;
  • en het verder uitrollen van het marketingbeleid waarbij we de focus op opdrachtgevers leggen door middel van slimme content.

Breinstein & Bambuu: We’re just getting started!

Per 2021 is Bambuu compleet klaar om de volledige doorontwikkeling in goede banen te leiden. We kijken er naar uit!

Wil je jouw organisatie ook 'future proof' maken? Check dan de site van Breinstein!

Meer van onze werkwijze ontdekken?

Bekijk ook deze voorbeelden:

Wij geven mooie MKB bedrijven het podium dat ze verdienen!

Laat mij eens
met je meedenken!

06 - 10 88 10 99
WhatsApp
Bel, app of mail mij om jouw uitdagingen te bespreken.
Bart Degeling
Partner / Consultant