De hele bouwsector versterken: van theorie tot praktijk en van leerling tot leermeester

Door eerder in de buyer journey in contact te komen met jongeren (en hun ouders), lukt het om jaarlijks een grote conversiegroei te behalen.’

Bouwmensen is een coöperatieve vereniging van bouw-, infra- en opleidingsbedrijven. Ze verzorgen en toetsen de praktijkopleiding van mbo-student-werknemers, in nauwe samenwerking met ROC’s door het hele land.

Het is vooral de oplossingsgerichtheid van Bambuu die we zeer waarderen. Als we aspecten aandragen die we willen verbeteren, hoeven we niet lang op de eerste goede ideeën en resultaten te wachten. Daarnaast denkt Bambuu proactief met ons mee over wat we nog meer kunnen doen om bijvoorbeeld meer brochure downloads of inschrijvingen te krijgen. Ze wachten niet op ons, maar nemen het heft in eigen hand. Daarbij verbeteren ze zichzelf continu.

Martien van Reen
Voorzitter PR-commissie

Praktische vakkennis voor alle mogelijke banen in de bouw, dat is wat Bouwmensen biedt. Niet alleen voor mbo-studenten maar ook voor vakmensen die al in de praktijk werken. Met hun activiteiten wil Bouwmensen de hele sector versterken. Van leerling tot leermeester. Van theorie tot praktijk. En dat op 30+ locaties door heel Nederland.

Meer contact en conversie

Begin 2016 ging Bouwmensen de samenwerking met Bambuu aan. Sinds die tijd hebben we samen al heel wat mooie resultaten behaald. Vanaf het begin lag de focus op de website. Daar viel als het om conversie gaat, heel veel winst te behalen. 

Dennis Veldhuis, Senior Online Marketeer bij Bambuu, zegt daarover: ‘Vanaf het begin van de samenwerking hadden we de wens om de website te verbeteren. Het moest meer gericht zijn op conversie. We wilden een logischere structuur van de website en meer focus op de mobiele bezoeker. De doelgroep van Bouwmensen is ‘mobiel’, waardoor een goede mobielvriendelijke website van groot belang was.’ 

‘Omdat de website destijds nog redelijk nieuw was, konden we er eigenlijk nog niet zoveel aan doen. Om toch goede resultaten te behalen op het gebied van soft conversies, zoals downloads van de opleidingscatalogus en kennismakingsgesprekken, lanceerden we een tijdelijke website waar we een deel van onze campagnes op richtten. Dat leverde de afgelopen jaren honderden kennismakingsgesprekken, brochure downloads en contactaanvragen op.’ 

Doorlopende groei door Google Ads campagnes

Naast meer conversie via de website, lag de focus op het continu optimaliseren en uitbreiden van de Google Ads campagnes, gericht op de inschrijvingen van nieuwe studenten. Ook dit zorgde de afgelopen jaren voor een doorlopende groei. Zo steeg het aantal inschrijvingen in 2016 spectaculair met 87% ten opzichte van 2015. En de aantallen groeiden gestaag door. In 2017 was dit 21% en in 2018 nog eens 24%. De verwachting voor 2019 is wederom een groei van 15%. 

Dennis over deze groeicijfers: ‘Het is mooi om te zien dat we puur en alleen door het efficiënter inzetten van budgetten én het toevoegen van soft conversies zo’n enorme groei in het aantal inschrijvingen zien. Door eerder in de buyer journey in contact te komen met jongeren (en hun ouders), lukt het om jaarlijks een grote conversiegroei te behalen.’

Synergie in de samenwerking  

Zowel bij Bambuu als bij Bouwmensen hebben ze niets anders dan positieve woorden over de samenwerking. 

Zo vertelt Dennis: ‘Vanuit Bambuu is het een zeer prettige samenwerking. Vooral omdat we Bouwmensen in overleg met Martien écht vooruit helpen. Het is een samenwerking waar serieuze synergie ontstaat als wij adviseren vanuit onze marketingexpertise en Martien vanuit zijn opleiders- en bouwexpertise. Daardoor voelt het als een samenwerking met ongekende mogelijkheden. We hebben een breed kader wat betreft de mogelijkheden voor de tone of voice en insteek van campagnes.’ 

Martien vult aan: ‘Vanuit Bouwmensen zijn we zeer tevreden over de samenwerking met Bambuu. Het is vooral de oplossingsgerichtheid van Bambuu die we zeer waarderen. Als we aspecten aandragen die we willen verbeteren, hoeven we niet lang op de eerste goede ideeën en resultaten te wachten. Daarnaast denkt Bambuu proactief met ons mee over wat we nog meer kunnen doen om bijvoorbeeld meer brochure downloads of inschrijvingen te krijgen. Ze wachten niet op ons, maar nemen het heft in eigen hand. Daarbij verbeteren ze zichzelf continu. Denk bijvoorbeeld aan de implementatie van marketing automation om de softconversies op te volgen. De goede resultaten van de afgelopen jaren laten zien dat hun aanpak werkt. Daar kunnen we bij Bouwmensen alleen maar heel blij mee zijn.’ 

Klaar voor de toekomst 

Lag de focus de eerste jaren voornamelijk op de marketing van de opleidingen, recent kwamen daar ook de vacatures bij. Gezien de opzet van de BBL-opleidingen hebben we de mogelijkheid gepakt om de opleidingen ook als soort van vacature te promoten, omdat de student vier dagen per week werkt. Om deze insteek te testen, is regionaal begonnen in het oosten van het land. In slechts 3 maanden tijd zorgde dit al voor ruim 150 sollicitanten die Bouwmensen middels een BBL-opleiding aan het werk gaat helpen. 

Maar dat is nog niet alles, over de toekomst, zegt Dennis: ‘Eén van de dingen die we nog verder willen optimaliseren, is het overzetten van de marketing automation van Mailchimp naar Activecampaign. Met dit uitgebreide marketing automation systeem kunnen we op basis van data nog makkelijker (en beter) keuzes maken.’

‘Bij Bambuu kijken we heel positief naar de toekomst. Het is tof om te zien dat de goede samenwerking uiteindelijk resulteert in een breed gedragen vertrouwen vanuit Bouwmensen. We hielpen Bouwmensen de afgelopen jaren vooruit en inmiddels zijn alle kanalen en content klaar voor de toekomst.’ 


Meer van onze werkwijze ontdekken?

Bekijk ook deze voorbeelden:

Meer klanten uit jouw website?

Laat mij eens met je meedenken!

Bel, app of mail mij om jouw uitdagingen te bespreken.

Bart Degeling
Partner / Consulent

06 - 10 88 10 99 (WhatsApp)
bart@bambuu.nl