HJ Notariaat: ‘De samenwerking met Bambuu betaalt zich nu al uit’

Bouwen aan een converterend lange termijn fundament.

Rust en zekerheid, nu en in de toekomst. Dat is het motto van HJ Notariaat in Castricum voor wie Bambuu de marketing- en communicatiestrategie ontwikkelde. Eigenaar notaris mr. Jakob Heldring weet inmiddels dat dit motto ook geldt voor de samenwerking met Bambuu.

‘De samenwerking met Bambuu betaalt zich nu al uit’

Mr. Jakob Heldring, HJ Notariaat Castricum
Partner

‘De samenwerking met Bambuu verloopt zeer prettig en ontspannen. Hoewel we Bambuu pas sinds het najaar van 2019 aan boord hebben, boeken we nu al stevige resultaten. We zien lang niet alles wat achter de schermen gebeurt, maar dat is prima. Bambuu ontzorgt, dat is waar het ons om gaat.’ We zijn ons er nu volledig van bewust dat marketing nu en in de toekomst onmisbaar wordt voor het notariaat.

Notarissen niet opgeleid voor commercieel denken

De laatste decennia is het imago van de notaris al flink veranderd: van de grijzende notabele bij wie je niks tastbaars krijgt voor je geld behalve rechtszekerheid, buigt het beeld steeds sneller naar dat van de eigentijdse gids in het woud van juridische rechten en plichten. Maar dat zegt weinig over de ondernemerskwaliteiten van notarissen. 

Jakob Heldring: ‘Wij zijn er niet voor opgeleid om commercieel te denken. Toen het notariaat twintig jaar geleden te maken kreeg met de vrije marktwerking, werden we geacht te gaan ondernemen. Maar het enige marketingaspect waarin wij ons konden onderscheiden, was het tarief. Kies je ervoor een prijsvechterskantoor te worden, dan verlies je altijd. Het is riskant om die strategie te volgen omdat je te maken hebt met hoge personeels- en overheadkosten en gemakkelijk in een neerwaartse spiraal terechtkomt. Daarom besloten wij niet mee te gaan in dat prijsvechten, maar juist te investeren in een slimme marketing- en communicatie-aanpak. Dat levert ons meer ruimte om verder te bouwen aan de kwaliteit van onze dienstverlening.’

Notariaat wordt steeds sterker als klankbord

Die ruimte is ook nodig omdat de positie van het notariaat in de samenleving is veranderd. Heldring: ‘We zijn meer dan vroeger betrokken bij maatschappelijke ontwikkelingen, in plaats van alleen het scheppen van rechtszekerheid. Omdat onze functie is verbreed, zien we ook beter de veranderingen in de samenleving, bijvoorbeeld in de zorg, de economie of op de woningmarkt. Dat maakt ons steeds meer een klankbord voor zowel de overheid als voor de burger.’ 

Meer dan alleen aktes opstellen

Het blijft wel een uitdaging om de klant ervan te overtuigen dat notarissen méér doen dan alleen sluitende aktes opstellen. Toen Heldring op zijn 16de tijdens een voorlichtingsavond op school ontdekte waar zijn toekomst zou liggen, was het vak nog traditioneel. ‘Ik werd destijds gegrepen door de combinatie van academische verdieping en de vertaalslag naar concrete documenten en afspraken’, herinnert de notaris zich. ‘Sinds een paar jaar wordt er in onze branche daarnaast nog meer wordt gevraagd op het gebied van marketing en communicatie. Het is ondoenlijk om dat allemaal in eigen huis te ontwikkelen. Daarom hebben wij gezocht naar een gespecialiseerd bureau om dat voor ons uit te voeren. Bambuu werd ons geadviseerd als de beste partij.’

Prima regie door Bambuu

Bambuu en HJ Notariaat kozen voor een gefaseerd marketing- en communicatieplan: eerst het laaghangende fruit, daarna langzaam finetunen. Heldring: ‘We zijn daarom begonnen met de bouw van een nieuwe website die aan de voorzijde maar vooral ook onder de motorkap uitstekend in elkaar zit. Denk daarbij aan de vindbaarheid in zoekmachines door middel van optimale SEO en SEA -strategie. Wij hebben er geen omkijken naar omdat dit achter de schermen prima wordt geregisseerd door Bambuu. Inmiddels kijken we nu samen naar de kansen om HJ Notariaat nog beter op de kaart te zetten met e-mailmarketing, slimme campagnes en marketing automation.’

Meer directe aanvragen voor offertes

‘De samenwerking tussen HJ Notariaat en Bambuu betaalt zich nu al uit.’, zegt Heldring: ‘We krijgen veel meer directe aanvragen voor offertes. Tot dusver moest we het vooral hebben van een online platform waarop de laagste tarieven van notariaten werden genoemd, maar dat is nauwelijks nog nodig. Omdat onze (organische) vindbaarheid op internet sterk is verbeterd, behaalden wij in het eerste kwartaal van dit jaar 15% meer omzet. Ook in het tweede kwartaal, tijdens de coronacrisis waarin de noodzaak voor goede notariële ondersteuning nog sterker werd, zien wij een stevige omzetgroei. Dan is het voor een notariaat als het onze nog belangrijker om rust en zekerheid te hebben in de marketingstrategie, voor nu en in de toekomst.’

De mogelijkheden van een marketing- en communicatiestrategie voor uw organisatie

Meer weten over mogelijkheden voor uw organisatie? Neem dan nu contact met ons op voor een oriënterend gesprek.

Meer van onze werkwijze ontdekken?

Bekijk ook deze voorbeelden:

Wij geven mooie MKB bedrijven het podium dat ze verdienen!

Laat mij eens
met je meedenken!

06 - 10 88 10 99
WhatsApp
Bel, app of mail mij om jouw uitdagingen te bespreken.
Bart Degeling
Partner / Consultant