Afgelaste beurzen: 4 digitale alternatieven voor leadgeneratie en omzetkansen

Bart Degeling
Door:
Bart
Tuesday
13
October
2020
Strategie

Wij zetten vier digitale alternatieven op een rijtje waarmee jij nieuwe leads kunt genereren of nieuwe producten kan presenteren. Het professionaliseren en uitbreiden van je online marketing levert veel kansen op en bespaart je zelfs geld! Bedenk daarnaast dat je geen beurstickets meer hoeft te kopen of stands te huren, en tel uit je winst.

1. Richt je online klantreis goed in voor meer conversie

Op de beurs vertel je normaal gesproken een goed verhaal over je bedrijf en jullie unieke oplossing. Wat is het product of dienst dat je probeert te verkopen? Welke waarde heeft het voor de klant? En waarom zou je de aankoop doen bij jouw bedrijf in plaats van de concurrent?

Het goede nieuws: dit verhaal kun je ook op je website en sociale media kanalen vertellen. Jouw doelgroep is in deze tijden nog meer online, waardoor je op deze manier jouw potentiële klanten nog beter kunt bereiken. Bij het online vertellen van jouw bedrijfsverhaal is het belangrijk om de klantreis, de zogeheten customer journey, goed in te richten. Je wilt namelijk niet alleen bezoekers op je website, maar deze bezoekers ook converteren in waardevolle leads.

Ontwerp de klantreis in verschillende stappen: van het eerste bezoek op je website tot vaste klant. Onderstaande punten zijn de sleutelfactoren voor een ijzersterke customer journey:

  • Geef eerst triggerende informatie. Welk probleem los jij voor je klanten op? Waar zitten ze mee en waar zijn ze naar op zoek? Denk hierbij ook aan de actualiteit: veroorzaakt de coronacrisis specifieke problemen bij jouw klant?
  • Verleid bezoekers daarna om informatie te downloaden of jouw webinar te bezoeken. Denk bijvoorbeeld aan een whitepaper, e-book of video. Als klanten hiervoor hun e-mailadres achterlaten, heb je een marketing qualified lead binnen.
  • Vervolgens kan jouw salesteam de lead opvolgen met de juiste boodschap op het juiste moment, bijvoorbeeld door (geautomatiseerde) e-mailmarketing. Hierdoor wordt de bezoeker mogelijk een klant!

2. Zet account-based marketing in

Net zoals je op de beurs graag wilt dat bezoekers jouw stand vinden, wil je dat potentiële klanten jouw website vinden. Hiervoor kun je account-based marketing inzetten. De belangrijkste tip hierbij is om je goed te verplaatsen in jouw doelgroep. Wat is het specifieke probleem van jouw potentiële koper? En hoe kun jij hem hierbij helpen? Doe uitgebreid marktonderzoek en zet deze kennis vervolgens slim in om hoger te scoren in zoekmachines als Google.

Plaats bijvoorbeeld regelmatig relevante content zoals blogs of video’s en verspreid deze content ook op je sociale media kanalen. Zo blijft je website goed zichtbaar en up-to-date! Daarnaast is het belangrijk om je website SEO-technisch goed in te richten. Richt je bijvoorbeeld op relevante zoekwoorden, vul metadescripties in, doe aan linkbuilding en denk aan de snelheid van je website. Een goed zoekwoordenonderzoek dat achterhaalt op welke woorden of vragen jouw potentiële kopers zoeken is hierbij van belang.

3. Maak van je website jouw digitale beursstand

Natuurlijk wil je niet alleen bezoekers op je website, maar deze bezoekers ook converteren naar klanten of op z’n minst vaste bezoekers. Net zoals je wilt dat je niet alleen de opvallendste stand op de beurs hebt, maar dat je daar ook daadwerkelijk leads en omzetkansen genereert. Oftewel, websitebezoekers moeten getriggerd worden om door te klikken, hun gegevens achter te laten of contact op te nemen.

Een website met goede conversie is dynamisch en interactief. Denk bijvoorbeeld aan verschillende relevante downloads voor bezoekers of organiseer webinars waarvoor mensen zich kunnen aanmelden. Al deze mogelijkheden zijn funnels voor jouw marketing en sales, die veel leadgeneratie en omzetkansen kunnen opleveren. Denk deze funnels goed uit, met opvolgmomenten en e-mailmarketing.

4. Organiseer digitale events voor meer leadgeneratie

Tot slot kun je je leadgeneratie en omzetkansen verbeteren door digitale events te organiseren. Goede voorbeelden hiervan zijn videoconferenties, (korte) interactieve webinars en online business ontbijt-events. Een digitaal event komt het dichtste in de buurt van echte events zoals die op de beurs plaatsvinden. Tijdens het online event kun je informatie delen over een specifiek thema of trend wat interessant is voor jouw doelgroep. Zo doe je relevante contacten op en bouw je autoriteit op in jouw vakgebied.

Digitale events zijn bovendien een belangrijke funnel voor leadgeneratie. Laat deelnemers zich aanmelden, zodat jij hun gegevens krijgt. Daarmee kun je ze opvolgen met marketing automation. Stuur ze gepersonaliseerde en relevante boodschappen, waardoor jij ze als klant voor je kan winnen.

Gratis quickscan: ontdek waar jouw marketingkansen liggen

Kortom, door te starten met een professionele online marketingstrategie als alternatief voor de beurs kun jij veel leads en omzetkansen genereren. Wil je weten hoe jij het beste kunt beginnen? Doe dan onze gratis quickscan en ontdek wat jouw onderscheidt van je concurrenten. Zo weet je precies waar jouw online marketingkansen liggen!

Arrow icon
Bart Degeling
Bart Degeling
Consultant / Partner

Interesse in onze aanpak? Laat Bambuu meekijken met je uitdagingen.

Bekijk of je in aanmerking komt voor een vrijblijvende nulmeting door onze specialisten.

No items found.