Kom ik in aanmerking voor gratis $10.000 klikbudget van Google?

Als non-profit organisatie heb je waarschijnlijk recht op een Google Grants account. Hier zitten verschillende voorwaarden en spelregels aan vast.

Lennie Overman
Door:
Lennie
Wednesday
10
November
2021
Bambuu Nieuws

Google Ads is vaak onderdeel van een succesvolle marketingstrategie. En dat is logisch want met deze marketingtool kan je heel gericht je doelgroep bereiken. Mensen zoeken naar jouw product of dienst en jij komt, met de juiste zoekwoorden in je account, naar boven met jouw advertentie. Spot on!

Maar hoe zit het dan met die $10.000 gratis klikbudget die je kan krijgen van Google? Ben jij een non-profit organisatie, dan heb je grote kans dat je recht hebt hierop. Je hebt dan te maken met het Google Ad Grants Programma. Wij leggen je graag uit wat Google Ad Grants precies inhoudt, waar je aan moet voldoen om hiervoor in aanmerking te komen en waar je rekening mee moet houden bij het opzetten van je account. Want je krijgt het niet zomaar! 

Wat is Google Ad Grants? 

Google Ad Grants is eigenlijk gewoon een Google Ads account waarmee je op zoektermen adverteert binnen Google. Het enige verschil is dat Google extra regels stelt aan de campagnes, maar daar krijg je dan wel $10.000 klikbudget per maand voor terug. De reden dat Google hiermee is begonnen is om non-profitorganisaties de mogelijkheid te geven om  hun producten onder de aandacht te brengen bij mensen die informatie zoeken met betrekking tot hun organisatie, zonder het geld uit de organisatie te gebruiken voor het klikbudget. Het Google Grants programma doneert sinds 2013 klikbudget aan ruim 35.000 geselecteerde non-profitorganisaties over de hele wereld. Elke non-profitorganisatie kan in aanmerking komen voor dit account en heeft dan recht op $10.000 per maand. Gesponsord door Google. Je hebt alleen wel te maken met verschillende regels. 

Komt mijn non-profit organisatie in aanmerking voor Google Ad Grants? 

Om in aanmerking te komen voor het Google Ad Grants programma stelt Nederland wel een aantal voorwaardes. Dus ga de voorwaarden hieronder maar af en kijk of je in aanmerking komt; 

De voorwaarden voor Google Ad Grants: 

  • De organisatie moet gevestigd zijn in Nederland;
  • De organisatie moet een charitatieve non-profit organisatie zijn;
  • De organisatie is geen overheidsinstelling, ziekenhuis, gezondheidsorganisatie of onderwijsinstelling;
  • De organisatie moet in het bezit zijn van een CBF-Keurmerk of een CBF Verklaring van geen bezwaar of dienen een door de Belastingdienst erkende Algemeen Nut Beogende Instelling (ANBI) te zijn;
  • De organisatie is geregistreerd als een Techsoup-partner;
  • De organisatie heeft een website van goede kwaliteit die aan de eisen voldoet en door Google is goedgekeurd;

Alles af kunnen vinken? Mooi! Dan kan je een account gaan oprichten. Maar let op! Zoals er voorwaardes zitten bij de aanmelding bestaan er ook regels bij het opzetten van de campagnes.

Wat zijn de spelregels van Google Ad Grants?

Voor het opzetten van de campagnes dien je rekening te houden met de volgende regels. Met alle spelregels en voorwaarden lukt het niet altijd (vaak niet) om $10.000 uit te geven, waardoor organisaties geld laten liggen. Hier is kennis, creativiteit en veel tijd voor nodig. 

  • De zoektermen moet uit meer dan één woord bestaan (met uitzondering van je bedrijfsnaam en andere woorden); 
  • Geen te algemene zoekwoorden toegestaan zoals het woord “gratis”;
  • De kwaliteitsscore van ieder zoekwoord moet minimaal 3 of hoger zijn. Zoekwoorden met een kwaliteitsscore aangegeven als '—', zijn vrijgesteld van dit beleid en worden niet gecontroleerd.
  • De CTR dient minimaal 5% per maand op accountniveau te zijn. Lukt het 2 maanden op rij niet aan deze eis te voldoen, dan wordt het account op non-actief gezet; 
  • Conversies bijhouden dient ingeschakeld te zijn. Dit betekent dat je ten minste één conversie per maand moet genereren;
  • Uitsluitend conversie gestuurde biedstrategieën zijn toegestaan (Aantal conversies maximaliseren, conversiewaarde maximaliseren, doel CPA, doel ROAS);
  • Minimaal twee advertentiegroepen per campagne;
  • Minimaal twee advertenties per advertentiegroep;
  • Minimaal twee sitelink-extensies per campagne;
  • Limiet voor dagbudget $329 USD, wat neerkomt op ongeveer $10,000 USD per maand;
  • Max. 2 dollar per klik (tenzij gebruik wordt gemaakt van Conversies Maximaliseren).
  • Geotargeting is verplicht.

Nog extra belangrijke informatie voor jouw Google Ad Grant account: 

  • De ervaring op bestemmingspagina is een erg belangrijke indicator; 
  • Niet-grants adverteerders hebben altijd voorrang in de Google Ads veiling. Dit betekend als beide adverteerders op hetzelfde zoekwoord adverteren de advertentie van het niet-grants account wordt geveild ipv die van het Google Grants account. 
  • Om ervoor te zorgen dat alle kwaliteitsscores en CTR’s correct zijn in je account is het instellen van geautomatiseerde regels zeer handig.
  • Het is niet mogelijk om display campagnes te draaien.
  • Je moet deelnemen aan programma-enquêtes. Hiervoor krijg je jaarlijks een verzoek in je mailbox, op het mailadres waarmee je inlogt op je Grants-account

Starten met Google Ad Grants

Voldoe je aan de eisen? Meld je dan hier aan: https://www.google.com/nonprofits/account/signup?locality=nl

Hulp nodig nodig bij het opzetten van het account voor een optimaal resultaat? Wij hebben al verschillende non-profitorganisaties hiermee geholpen zoals Jeugdfonds Sport & Cultuur. Ook hulp nodig bij het opzetten van een Grants account of het optimaliseren om de besteding van $10.000 te behalen? Vraag nu een sessie aan met een van onze SEA specialisten. 


Arrow icon
Lennie Overman
Lennie Overman
Bureau Manager

Interesse in onze aanpak? Laat Bambuu meekijken met je uitdagingen.

Bekijk of je in aanmerking komt voor een vrijblijvende nulmeting door onze specialisten.

No items found.