Thought Starter: De kracht van angst & onzekerheid

Als marketing- en communicatiespecialist probeer je constant te overtuigen. Je wil ervoor zorgen dat iemand jouw product, dienst of idee kiest. Overtuigen is al een hele wetenschap op zich. Wij gebruiken hiervoor 4 basismotivatoren, ben je benieuwd welke?

Overtuigen is een essentiële activiteit van marketing- en communicatiespecialisten. Je wil iemand overtuigen om voor jouw product, visie of idee te kiezen.

Het is een wetenschap op zich. In de basis proberen wij onze communicatie af te stemmen op een aantal basismotivatoren:

  • angst;
  • status;
  • hebzucht;
  • ontplooiing.

Angst als motivator

Angst is de meest krachtige motivator. Een groot gedeelte van de economie draait op angst. Het is een slechte raadgever, maar zet mensen gigantisch in beweging.

Denk bijvoorbeeld aan:

  • angst om berooid achter te blijven na tegenspoed (verzekeringen);
  • angst om er niet bij te horen (social media);
  • angst om iets mis te lopen (loterijen);
  • angst om alleen achter te blijven (relatie-apps).

Miskopen

Een veel voorkomende angst is ‘miskoop’.

Geld is schaars. Een euro kun je maar één keer uitgeven, hier komt een grote onzekerheid bij kijken. Wat als de oplossing niet voldoet, maar je wel je geld kwijt bent?

Dit geldt voor eenvoudige transacties, zoals een diner, maar nog meer voor complexe transactie zoals de investering in een opleiding.

Voor marketeers is dit een grote uitdaging. Hoe voorkom ik het gevoel van onzekerheid bij een potentiële klant? Bij Bambuu bijvoorbeeld, maken we hierbij aanspraak op een aantal ‘verzekeringen’, zoals:

  • merk "wij hebben als onderneming een goede en bekende naam, je kunt ons vertrouwen"
  • reviews "onze klanten beoordelen ons gemiddeld met een 8,9" (echt waar)
  • (social) proof "ruim 200 tevreden klanten gingen u voor, waaronder deze van je vrienden"
  • persoonlijk contact "direct contact met één van onze specialisten voor advies"
  • autoriteit "wij zijn dé autoriteit op dit gebied, kijk maar eens naar deze artikelen"

Zorg ervoor dat de potentiële koopintentie bevestigd wordt als iemand jouw (virtuele) showroom binnenloopt. Bevestig de reden waarvoor ze bij jou zijn gekomen en geef ze geen reden om af te haken uit onzekerheid.

Nadenkers

  • Welke basismotivatoren passen het beste bij jullie proposities?
  • Is er een manier te bedenken om angst aan te spreken? Kun je jullie propositie bijvoorbeeld uitleggen als manier om risico’s te beperken of te vermijden?
  • Hoe spelen jullie in op het stellen van zekerheden, bijvoorbeeld door het opbouwen van autoriteit of het werken met reviews?
Maandelijks de Thought Starter in je mailbox?
Meer weten of een vraag?
Wij helpen je graag!
Vul het formulier in en we nemen zo spoedig mogelijk contact met je op.
Bedankt voor je inschrijving!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Klik op bovenstaande button om de gegevens te verzenden. We zullen je gegevens gebruiken om contact met je op te nemen. Meer informatie lees je in de privacyverklaring.

Gratis proefperiode
Vrijblijvend starten met marketing automation
Vraag nu direct een vrijblijvende trial van ActiveCampaign aan. Vervolgens heb je 14 dagen de tijd om ActiveCampaign van voor tot achter te testen.
Bedankt voor je aanvraag! Binnen enkele ogenblikken ontvang je een mail met inloggegevens om de komende 14 dagen ActiveCampaign te ontdekken!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Geschreven op:
23/6/2020
Interessant voor jou?

Online Concurrentie Check.

Laat onze specialisten uitzoeken wat jij kan leren van de aanpak van je concurrent:

Check aanvragen
Bedankt voor jouw interesse. Je hoort spoedig van ons.
Oeps! Er ging iets fout bij het versturen.
Meer klanten uit jouw website?

Laat mij eens met je meedenken!

Bel, app of mail mij om jouw uitdagingen te bespreken.

Bart Degeling
Partner / Consulent

06 - 10 88 10 99 (WhatsApp)
bart@bambuu.nl