Marketing automation: dé tool voor opleiders met een missie

Marketing Automation niets voor kleine opleiders? Zeker wel! Ben jij een kleinere opleider met een missie? Dan is marketing automation ook zeker iets voor jou.

Dennis Veldhuis
Door:
Dennis
Tuesday
25
February
2020
Executie

Als kleine, kwalitatieve opleider is het lastig om te blijven concurreren tegen de grotere partijen. ‘Grote jongens’ die hun aanbod continu verbreden en die over een veel groter marketingbudget beschikken. Laat jij jezelf niet ondersneeuwen, omdat je weet dat je kwaliteit te bieden hebt? Ben jij een opleider met een missie? Dan is marketing automation de tool voor jou. Marketing automation is namelijk niet alleen bruikbaar voor grote bedrijven, maar helpt je juist om jouw business nog efficiënter te maken. 

Benieuwd hoe? Wij laten je in dit artikel graag kennismaken met de mogelijkheden van marketing automation voor jou als opleider. 

Wat is marketing automation?

Marketing automation brengt twee werelden bij elkaar: marketingcommunicatie en softwaretechnologie. Marketing automation is een online marketing tactiek die voornamelijk wordt ingezet voor het gericht en gestructureerd communiceren met jouw doelgroep. Met als uiteindelijke doel om meer geïnteresseerden aan te trekken en een betere relatie met ze op te bouwen.  

Met marketing automation kun je er bijvoorbeeld voor zorgen dat je door middel van inspirerende content en soft conversies als een download, een whitepaper, een kennismakingsgesprek of een studieadviesgesprek diverse contactmomenten met je doelgroep hebt. Dit kan vervolgens geautomatiseerd opgevolgd worden middels marketing automation. 

Wanneer is marketing automation interessant?

Marketing automation is voor veel bedrijven interessant. Het is voor jou als opleider interessant om te starten met marketing automation als je:

  • Meer omzet wilt halen uit je bestaande studenten én nieuwe geïnteresseerden
  • Geen koude leads wilt nabellen
  • Je opvolgprocedures wilt professionaliseren en automatiseren
  • Meer wilt halen uit bestaande marketing- en salesacties
  • Tijd wilt besparen met zowel je marketing als je sales.

Het allergrootste voordeel van marketing automation is dat je op een eenvoudige manier meer resultaat kunt behalen met hetzelfde budget. 

De meest handige automation mogelijkheden

Het aantal inschrijvingen boosten, oriëntatie soepel laten verlopen, relaties warmhouden. Er is genoeg te doen, dus laat het saaie gedeelte maar aan ActiveCampaign over. Wij zetten de meest handige automation mogelijkheden voor je op een rijtje:

  • Marketing automation
    Automatiseer het oriëntatieproces en volg (potentiële) geïnteresseerden vervolgens op met gepersonaliseerde, triggerende e-mails. Hebben ze bijvoorbeeld een catalogus gedownload van een specifieke opleiding? Dan kun je hier gericht actie op ondernemen. 
  • E-mailmarketingVerstuur goede e-mails om belangrijke informatie te delen over bijvoorbeeld interessante vervolgopleidingen. Wanneer jouw contact de opleiding afgerond heeft, ontvangt hij of zij bijvoorbeeld na een aantal weken een e-mail voor het geven van feedback. En na een aantal maanden meer informatie over een interessante, aansluitende vervolgopleiding. 
  • Site tracking
    Met behulp van site tracking zie je precies wie wat op jouw website doet. Vervolgens kun je deze acties opvolgen met een persoonlijke, gerichte e-mail.
  • Segmentatie
    Groepeer je contacten met behulp van segmentatie. Bijvoorbeeld op basis van locatie, interesses, leadscore, testscores of andere criteria die voor jou belangrijk zijn.
  • Geavanceerde rapportages
    Met behulp van de uitgebreide data houd je eenvoudig bij wat de beste resultaten oplevert. Denk bijvoorbeeld aan het downloaden van een opleidingscatalogus, het bezoeken van een open dag, het invullen van een inschrijfformulier, het stellen van een vraag via het contactformulier, en meer. Aan hand van deze informatie kun je weer een gerichte vervolgactie opstellen. 
  • Aangepaste formulieren
    Leg de belangrijkste studentinformatie vast met behulp van aangepaste formulieren. Volg studenten vervolgens op basis van hun interesses.

Aan de slag!

Het is onze missie om jou als opleider het podium te geven dat je verdient. Om een marketingstrategie te definiëren die impact heeft. Ben je benieuwd hoe je deze marketingstrategie tot uitvoer kunt brengen met behulp van marketing automation? Onze professionals staan graag voor je klaar met een passend advies.

Eerst zelf ontdekken hoe je marketing automation als opleider toe kunt passen? Download onze whitepaper met drie direct toepasbare voorbeelden van marketing automation voor opleiders.


Arrow icon
Dennis Veldhuis
Dennis Veldhuis
Marketeer / Project Manager

Interesse in onze aanpak? Laat Bambuu meekijken met je uitdagingen.

Bekijk of je in aanmerking komt voor een vrijblijvende nulmeting door onze specialisten.

No items found.