Meer omzet, meer winst, minder gedoe met Value Proposition Mapping

Zijn jullie van waarde voor je klanten? Vast wel, anders zou het zo klaar zijn met je onderneming. Toch zijn er weinig ondernemers die het speelveld van waarde helemaal scherp hebben.

Op welke manier zijn jullie van waarde voor je klanten? Beantwoorden jullie alle pijnpunten & wensen met jullie proposities?

Nina Rawie
Door:
Nina
Wednesday
5
October
2022
Groeisleutel

Op welke manier zijn jullie van waarde voor je klanten? Beantwoorden jullie alle pijnpunten & wensen met jullie proposities?

Slimme ondernemers werken met Value Proposition Mapping, als fundament voor succesvolle waardeproposities. Een goede waardepropositie zorgt voor:

  • directe groei van omzet en winst
  • achterlijk tevreden & loyale klanten
  • marketing met twee vingers in de neus

VALUE PROPOSITION MAPPING

Met Value Proposition Mapping leg je de koppeling tussen gevraagde & aangeboden 'waarde', tussen klant en leverancier. Dit is een methodiek van Strategyzer, die ook het Business Model Canvas ontwikkeld heeft.

Hoe gaat Value Proposition Mapping in z'n werk?

  • KLANTSEGMENT. Je begint met een klantsegment. Je klant heeft bepaalde taken te volbrengen. Hierbij zijn Gains en Pains van toepassing. Welke positieve zaken beoog je - en welke negatieve dingen loop je tegen aan?
  • WAARDEPROPOSITIE. Aan de andere kant heb je een product of dienst. Deze brengen bepaalde Gain Creators en Pain Relievers met zich mee. Welke onderdelen van je aanbod brengen voordelen - en welke elementen verlichten de pijn?

Je raadt het vast: hoe beter je Gains (of Pains) van je klant beantwoord met de Gain Creators (of Pain Relievers), hoe beter de match. Dit breng je in kaart per waardepropositie en klantsegment.

Veel voorkomende Pains zijn bijvoorbeeld: onzekerheden van levering of prijs, gedoe, tijdrovend, gevaarlijk, oninteressant. Welke elementen kun je hier vanuit jouw product of dienst tegenover zetten?

Het klinkt eenvoudig, toch?

Zoals we eerder schreven in de groeisleutel “Botte, slappe, doffe zagen”, focussen we vaak op waarde waar de klant niet op zit te wachten. En zijn er klantvragen & wensen die door ons worden genegeerd. Een simpele enquête onder klanten en een gesprek met het salesteam, geeft genoeg inzicht om te beginnen.

Hoe beter deze aspecten op elkaar passen, hoe beter je fundament is. Het betekent dat je

  • minder tijd en geld in marketing hoeft te stoppen, bijvoorbeeld
  • sales team veel minder uit hoeft te leggen
  • klanten het promotiewerk voor je gaan doen.

Meer weten? Google op 'Value Proposition Mapping' of neem een kijkje bij de formats die Strategyzer hiervoor ontwikkeld heeft. Als je ons een berichtje stuurt, delen wij direct de toolkit met jullie.

Hulp nodig? Onze Bambuu Strategen kunnen jouw MT helpen met het implementeren van deze methodiek.

Arrow icon
Nina Rawie
Nina Rawie
Team Manager / Marketing Strateeg

Interesse in onze aanpak? Laat Bambuu meekijken met je uitdagingen.

Bekijk of je in aanmerking komt voor een vrijblijvende nulmeting door onze specialisten.

No items found.