Met deze 6 stappen zet jij jouw leads succesvol om in klanten (handleiding, PDF)

Leadgeneratie en -conversie is een onmisbaar onderdeel van de marketingstrategie van jouw bedrijf. Succesvolle sales worden altijd voorafgegaan door goede marketing; dat weten we bij Bambuu als geen ander. Daarom delen we in dit blog een samenvatting van de 6 stappen waarvan we in de praktijk leerden dat deze cruciaal zijn voor een zo hoog mogelijke return on investment.

1. Bepaal de fase waarin de lead zich bevindt

Veel leads van wie je de gegevens binnenkrijgt, zijn in eerste instantie nog niet klaar voor een salesgesprek. Je moet ze eerst warm(er) maken voor jouw product of dienst. Dat doe je vooral door via slimme software te achterhalen in welke fase van de klantreis ze zich bevinden, en je content daarop af te stemmen. Daarnaast: hoe vaker ze jou voorbij zien komen met relevante content, hoe meer je een vertrouwensband opbouwt met de lead.

Dit opwarmproces kun je automatiseren met behulp van een e-mailmarketing tool zoals ActiveCampaign. Daarmee stel je - op basis van de interesses en acties van je lead - in welke content hij of zij ontvangt. Maximale relevantie, minimale inspanning.

2. Neem zo snel mogelijk contact op

Als een lead klaar is voor een sale, is het zaak om zo snel mogelijk contact op te nemen. Wanneer je een telefoonnummer tot je beschikking hebt, moet je altijd zo snel mogelijk bellen. Hoe langer je wacht, hoe kleiner de kans is dat jouw lead uiteindelijk een klant wordt. 

Ook dit proces kan je effectief inrichten met een tool als ActiveCampaign. Ontvang bijvoorbeeld een seintje wanneer je lead aan alle voorwaarden voldoet en ‘koopklaar’ is. Dit zet je automatisch door naar je salesteam, zodat zij de telefonische opvolging snel kunnen oppakken.

3. Contact betekent niet gelijk verkopen

Dan komt er een moment dat je telefonisch contact hebt met je klant. Zorg dat je van tevoren je gespreksstructuur hebt klaarliggen. Het is belangrijk om te onthouden dat verkopen niet je doel is tijdens dit gesprek. Het doel is meestal eerst het maken van een fysieke afspraak.

Wij hebben een aantal tips om zo’n gesprek op een succesvolle manier aan te pakken. Het is in ieder geval belangrijk om je enthousiasme te laten merken. Dit straalt zeker door naar de andere kant van de lijn - en werkt vaak aanstekelijk. Ook is het een goed idee om te gaan staan tijdens het telefoongesprek. Waarom? Dat ontdek je in onze handleiding voor leadgeneratie: van lead tot klant.

4. Bevestig altijd schriftelijk je afspraak

Een lead kwijtraken doordat diegene niet komt opdagen bij de fysieke afspraak is zonde. Bevestig daarom altijd schriftelijk je afspraak via e-mail, sms of WhatsApp. Wanneer de afspraak pas over een langere tijd plaatsvindt, stuur dan zeker 1 of 2 dagen van tevoren een reminder. 

Dit hoef je niet allemaal handmatig te doen, automatiseren met een marketing automation systeem is ook een optie. Zeker wanneer je salesteam veel afspraken weet te maken, bespaart dit tijd.

5. Betrek het hele bedrijf bij het leadgeneratieproces

Een marketingstrategie werkt alleen als alle neuzen binnen het bedrijf dezelfde kant op staan en iedereen ervan op de hoogte is. Wijs een verantwoordelijke aan. Daarnaast: herhaal, herhaal, herhaal. Het leadgeneratieproces kan alleen maar succesvol zijn als er voldoende op wordt getraind.

6. Ga uit van de cijfers

Cijfers zijn leidend, zorg dat je ze periodiek evalueert. Alleen op die manier zie je waar in het proces bottlenecks zitten en nog iets te verbeteren valt. Handelen op basis van onderbuikgevoel is zelden goed, zeker wanneer het gaat om zoiets belangrijks als leadgeneratie en conversie.

We raden je aan hiervoor gebruik te maken van een goede CRM tool i.p.v. Excel sheets of mail mapjes. Daarin vind je alle belangrijke statistieken en cijfers in een duidelijk overzicht, zo bepaal je snel welke verbeteringen prioriteit verdienen. Wij vertellen je graag meer over de tools die wij veel inzetten voor onze klanten (en onszelf).

Download onze uitgebreide handleiding

Meer weten over de zes stappen die we in deze samenvatting hebben besproken? Download dan gratis onze complete Bambuu handleiding voor leadgeneratie: van lead tot klant.

Maandelijks de Thougt Starter in je mailbox?
Meer weten of een vraag?
Wij helpen je graag!
Vul het formulier in en we nemen zo spoedig mogelijk contact met je op.
Bedankt voor je inschrijving!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Klik op bovenstaande button om de gegevens te verzenden. We zullen je gegevens gebruiken om contact met je op te nemen. Meer informatie lees je in de privacyverklaring.

Gratis proefperiode
Vrijblijvend starten met marketing automation
Vraag nu direct een vrijblijvende trial van ActiveCampaign aan. Vervolgens heb je 14 dagen de tijd om ActiveCampaign van voor tot achter te testen.
Bedankt voor je aanvraag! Binnen enkele ogenblikken ontvang je een mail met inloggegevens om de komende 14 dagen ActiveCampaign te ontdekken!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Geschreven op:
27/2/2020
Interessant voor jou?

Online Concurrentie Check.

Laat onze specialisten uitzoeken wat jij kan leren van de aanpak van je concurrent:

Check aanvragen
Bedankt voor jouw interesse. Je hoort spoedig van ons.
Oeps! Er ging iets fout bij het versturen.
Meer klanten uit jouw website?

Laat mij eens met je meedenken!

Bel, app of mail mij om jouw uitdagingen te bespreken.

Bart Degeling
Partner / Consulent

06 - 10 88 10 99 (WhatsApp)
bart@bambuu.nl