Ben jij al overgestapt van Universal Analytics naar Google Analytics 4?

Universal Analytics stopt per 1 juli 2023 met het verwerken van data. Het is daarom belangrijk om zo snel mogelijk de overstap te maken naar Google Analytics 4.

Universal Analytics stopt per 1 juli 2023 met het verwerken van data. Ontdek in dit blogartikel hoe jij de overstapt maakt naar Google Analytics 4.

Laurenze Meskers
Door:
Laurenze
Wednesday
18
May
2022
Executie

Onlangs heeft Google aangekondigd dat Universal Analytics per 1 juli 2023 stopt met het verwerken van gegevens. Voor Google Analytics 360 properties duurt dit drie maanden langer, deze zullen stoppen op 1 oktober 2023. De opgeslagen gegevens worden nog tot tenminste 1 januari 2024 bewaard.

Met het uitfaseren van Universal Analytics (UA) forceert Google website-eigenaren om over te stappen op de nieuwste versie van Google Analytics, namelijk Google Analytics 4 (GA4). In dit artikel leggen we leggen we uit wat de belangrijkste verschillen zijn tussen Universal Analytics en Google Analytics 4. Daarnaast vertellen we wat je moet doen om de overstap te maken.

Wat is Google Analytics 4?

Google Analytics 4 (ookwel GA4 genoemd) is de nieuwste versie van Google Analytics welke sinds oktober 2020 beschikbaar is. Google Analytics is de meest gebruikte tool om websiteverkeer en bezoekersgedrag in kaart te brengen. Met de aankondiging van Google Analytics 4 speelt Google in op de toename in het gebruik van cross-device platformen en de afname in het gebruik van cookies. Daarnaast voegt Google Analytics 4 machine learning toe om inzichten te krijgen in de customer journey.

Aanvankelijk werd Google Analytics 4 niet direct met open armen ontvangen, aangezien niet alle rapportages uit Universal Analytics ook in Google Analytics 4 beschikbaar waren. Inmiddels is Google Analytics 4 verder doorontwikkeld en in verschillende opzichten beter dan Universal Analytics.

Wat is het verschil tussen Universal Analytics (UA) en Google Analytics 4 (GA)?

In eerste instantie valt op dat de interface tussen Google Analytics 4 en Universal Analytics wezenlijk van elkaar verschilt. De onderstaande video geeft een voorbeeld hoe de nieuwe interface er uitziet.

De interface is niet het enigste wat verschilt, zo zijn er ook onder de motorkap een aantal verschillen. Hieronder lichten we de belangrijkste verschillen tussen Google Analytics 4 en Universal Analytics toe.

1. Verbeterd data model  

Een belangrijk verschil tussen Google Analytics 4 en Universal Analytics is de manier waarop wordt gemeten. Universal Analytics maakt gebruik van een sessie-driven model, waar Google Analytics 4 gebruik maakt van een event-driven model.

Google Analytics Universal Analytics vs Google Analytics 4
Verschil in data model tussen Universal Analytics en Google Analytics 4

Universal Analytics meet op basis van sessies waarbij gebruikersdata wordt gekoppeld vanuit cookies en of browserinstellingen. Een sessie bestaat uit een groep gebruikersinteracties die binnen een bepaalde periode plaatsinven op een website, zoals paginaweergave, interacties en e-commercetransacties.

Google Analytics 4 maakt gebruik van events. Hierbij worden sessies en paginaweergaven los van elkaar gezien. Een paginaweergave is in Google Analytics 4 een event. Alle events zijn voorzien van parameters die extra informatie bevatten. Hierdoor is het event-driven model accurater.

2. Eén property voor web en app

Het sessie-driven model in Universal Analytics werkt minder goed voor mobiele apps. Deze bestaan onder water steeds vaker uit één pagina (single-page application). In Universal Analytics zijn veel statistieken gebaseerd op metrics zoals bounce rate of pagina’s per sessie. Aangezien deze apps uit één pagina bestaan gaat deze meetmethode niet op.

Het event-driven model is beter geschikt om gebeurtenissen in apps uit te meten. Hierbij kan elke interactie worden gezien als een event.

In Google Analytics 4 is het mogelijk om zowel web als app data te combineren in één property. Het event-driven model zorgt er namelijk voor dat deze data kan worden gebundeld. Daarnaast kunnen interacties tussen verschillende platformen en apparaten aan elkaar worden gekoppeld op basis van een gebruikers-ID. Hiermee kan de gehele customer journey op zowel web als app in kaart worden gebracht.

3. Meer gericht op privacy

In zowel Oostenrijk als Frankrijk hebben de gegevensbeschermingsautoriteiten geoordeeld dat websites die gebruik maken Universal Analytics de AVG-wetgeving schenden. Als antwoord heeft Google in Google Analytics 4 een aantal privacy opties toegevoegd. De belangrijkste wijziging is dat Google Analytics 4 geen IP-adressen opslaat. Daarnaast is er een functie voor gegevensverwijdering toegevoegd. Standaard bewaard Google event-data gedurende 2 maanden. Als je langer toegang wilt is het mogelijk om deze periode te verlengen naar 14 maanden.

Om aan de AVG-wetgeving te voldoen dient nog wel een verwerkersovereenkomst met Google afgesloten te worden. Hiervoor kan in het Google Analytics account het Amendement gegevensverwerking worden geaccepteerd.

4. Machine learning functionaliteiten

Het vergaren van inzichten op basis van machine learning is al langer mogelijk met Google Analytics. De nieuwe inzichten en voorspellingen in Google Analytics 4 brengen wel nieuwe mogelijkheden met zich mee. Zo maakt Google Analytics 4 gebruik van een aantal voorspellende statistieken, namelijk:

  • Kans op aankoop
  • Kans op gebruikersverloop
  • Voorspellende opbrengst

De voorspellende statistieken kunnen worden gebruikt om voorspellende doelgroepen te formuleren. Deze data kan vervolgens worden ingezet om de marketing te verbeteren, bijv. voor het gebruik van retargeting-campagnes.

In Universal Analytics worden conversies standaard toegeschreven op basis van het laatste klik model. Hierbij wordt de conversie toegerekend aan de laatste klik op een advertentie. In Google Analytics 4 is tevens het data-driven attributiemodel geïntroduceerd. Met dit attributiemodel worden conversies toegeschreven aan verkeerskanalen op basis van hoe gebruikers interactie hebben gehad met de advertenties.

5. Verkenningen

Verkenningen (ofwel analysehub) is een nieuwe functionaliteit in Google Analytics 4. Hiermee kunnen rapportages worden gemaakt die verder gaan dan de standaardrapporten. Voorheen was dit alleen beschikbaar voor gebruikers van Google Analytics 360.

In de verkenningen is het mogelijk om aangepaste rapportages te maken. Op basis van de onderstaande templates kan er extra inzicht worden verkregen in de gebruikers en hun gedrag.

  • Trecherverkenning
  • Padverkenning
  • Segmentoverlap
  • Cohortverkenning
  • Levenduur gebruiker
Trechterverkenning in Google Analytics 4

6. Integraties met andere Google-producten

Google Analytics 4 heeft verbeterde integraties met andere Google-producten. Zo kan data uit Google Analytics 4 eenvoudig worden gekoppeld met bijv. Google Signals, Google Optimize, Google Ads en Google Search Console.

Google Analytics 4 biedt de mogelijkheid om gratis te beginnen met BigQuery. Bigquery is een data-warehouse, waarbij data uit verschillende databronnen kan worden verzameld, gecombineerd en geanalyseerd. De BigQuery-koppeling maakt het mogelijk om ruwe data uit Google Analytics 4 te halen. In Universal Analytics was dit een betaalde functie.

Waarom overstappen naar Google Analytics 4?

Het is belangrijk om op korte termijn Google Analytics 4 te integreren op je website. Wij raden aan om een Google Analytics 4 property te maken naast een bestaande Universal Analytics property. Zodoende kun je al beginnen met het verzamelen van data in Google Analytics 4. Dit is erg waardevol, zodat je volgend jaar in staat bent om jaar-op-jaar vergelijkingen te maken en context te geven aan de data. Bovendien kun je alvast wennen aan de nieuwe omgeving.

Om ervoor te zorgen dat je ook na 1 januari 2024 nog toegang hebt tot je oude websitedata adviseren we tevens om de rapportages in je Universal Analytics data te exporteren.

Hulp nodig met de overstap naar Google Analytics 4?

Maak je op dit moment nog gebruik van Universal Analytics en wil je de overstap maken op Google Analytics 4? Vanuit Bambuu helpen we je graag bij deze overstap. Bel ons gerust voor advies of hulp om jouw Google Analytics 4 property optimaal in te richten.

Arrow icon
Laurenze Meskers
Laurenze Meskers
Lead Innovatie

Interesse in onze aanpak? Laat Bambuu meekijken met je uitdagingen.

Bekijk of je in aanmerking komt voor een vrijblijvende nulmeting door onze specialisten.

No items found.