Terugblik webinar 'Hoe vertaal je jouw unieke kwaliteiten naar online?' (extra tips)

25 maart organiseerde Bambuu haar eerste webinar. Met ruim 80 deelnemers mogen we dit een geslaagde eerste poging noemen.

Nina Rawie
Door:
Nina
Thursday
25
March
2021
Bambuu Nieuws

Donderdagochtend 25 maart, 9.30u; het allereerste Bambuu webinar. Allerlei vragen gaan door mijn gedachten; hoeveel mensen zijn er vandaag bij, laat de techniek ons niet in de steek, is het topic interessant genoeg?

We zijn al vroeg op kantoor, Bas van Petten, Bart Degeling, Marit Koning en ik, het webinarteam zoals we het dit kwartaal bedacht hebben. Een interactief webinar gericht op topics binnen de marketingstrategie, waarbij we ingaan op antwoorden van deelnemers en onze visie pragmatisch uiteen zetten. Kwaliteit, maar, het mag vooral niet te lang duren ;-). 

Ons eerste topic Hoe kun je je onderscheiden en unieke kwaliteiten (her)kennen? Hoe pak je naamsbekendheid en zichtbaarheid aan? Een combinatie van onderzoek, praktische tips, inspiratie en voorbeelden, 2 polls en verschillende momenten om vragen te stellen, we zijn er klaar voor! 

Al snel delen we de uitkomsten van het rapport van @GFK over ontwikkelingen in digitale media na de uitbraak van het Corona virus. 112% meer Podcast gebruik in 2020 vs 2019. Al snel komt de vraag of dit inclusief Clubhouse is. De reacties die hierop volgen geven ons het gevoel dat we hier een volgende keer wat langer bij stil kunnen staan. Tof om de betrokkenheid en interactie te zien. 

Deelnemers beoordelen zichzelf al goed op hun unieke kwaliteiten, de uitvoering blijkt beter te kunnen. Via de chat worden verschillende manieren en inzichten gedeeld met deelnemers onderling. Het kijken naar zoekwoorden wordt genoemd waar we direct op inzoomen en praktische tools zoals Answer the public met elkaar uitwisselen. Ik zie het in mijn ooghoek binnenkomen en voel me trots dat we kennis en interactie kunnen delen, wat we voor ogen hadden met dit webinar. 

Vervolgens bespreken we voorbeelden van Bol.com, Domino’s, Asos, Joinuz, Brantjes. Vooral de gratis pizza bezorging van Domino’s brengt discussie op gang. Wanneer je er nooit in slaagt om je pizza op tijd te bezorgen verandert je voordeel in een nadeel ;-). 

We delen 5 praktische manieren om zelf te starten met het ontdekken van je unieke eigenschappen en vervolgen met de manier waarop je dat kwalitatief en gestructureerd kan doen. Er zijn 40 minuten voorbij wanneer we gaan afronden, bedankjes schieten voorbij in de chat, het gevoel van trots en voldoening door je boodschap digitaal over te brengen is enorm. Graag tot een volgende keer, ciao, doe je ding, kijk het hieronder nog eens terug ;-).   

Klik hier om de webinar terug te kijken


Wat kun je doen om je unieke onderscheidende kwaliteiten naar online te vertalen?

10 tips voor meer zichtbaarheid en naamsbekendheid

1. Ambassadeurs  

Soms is de weg naar meer naamsbekendheid erg dichtbij. Fans zijn  je grootste ambassadeurs. Deze mensen hebben ook weer hun netwerk, waarin zij jou kunnen aanbevelen bijvoorbeeld. Ga op zoek naar de grootste ambassadeurs van jouw bedrijf. Overtuig ze jou te helpen je boodschap te verspreiden of je in contact brengen met potentieel nieuwe klanten.

2. Social media inzetten

Wie zit er niet op één of meerdere Social media? Jongeren/nieuwe generaties weten niet beter. En dat is toch je (toekomstige) klant. Het bereik is groot op Facebook, Instagram, Linkedin, Pinterest, Clubhouse, Twitter of TikTok.  

3. Meer efficiency via e-mailmarketing

Met e-mailmarketing kun je min of meer ‘persoonlijk’ in contact zijn met je (toekomstige) klant. Dit kan alleen wanneer iemand hiervoor toestemming geeft uiteraard. Door regelmatig te communiceren o.b.v. iemands vraag, behoefte, aankoop of interesse, kun je een (lange termijn) relatie opbouwen met je (beoogde) klant. De kans neemt toe dat deze groep vaker zal reageren op je andere uitingen. 

4. Er was eens….

Storytelling wordt ingezet om het verhaal van jouw organisatie te brengen, waardoor je klant meer betrokken raakt. Hij/zij herkent zich in het verhaal van jouw organisatie, merk, product of dienst. Steeds meer bedrijven zetten storytelling in om een gevoel / emotie bij de toekomstige klant te creëren. 

5. Video 

Video, livestream, kennisdeling (o.a. https://stories.google/). De tijd van lange teksten op internet is echt voorbij. Kijk naar jezelf, lees jij graag grote stukken tekst op een scherm? Zeker ook op mobiel. De consumptie van video om kennis tot je te nemen, stijgt gigantisch. Als je kijkt naar de nieuwe generatie (tieners van nu), kijken zij bijna alleen nog maar video. Wil je relevant blijven, moet je hier nu echt op voorsorteren. YouTube is op Google na de grootste zoekmachine ter wereld. Om te bepalen wat je deelt kun je gebruikmaken van het STDC of 3H model.

6. Podcast praatjes

Je wilt niet alleen gezien, maar ook gehoord worden. Podcasts zijn sterk in opkomst en met het zicht op Voice Search van Google is het kansrijk dat je jouw bedrijf hierop inricht. Net als met de opkomst van video zien we bedrijven afwachtend als het om podcast gaat. Een opkomend fenomeen wat wij zien als interactieve podcast is Clubhouse. Het vraagt relatief weinig aan materiaal of techniek op een podcast en een room in Clubhouse te beginnen. Een gesprek met een klant of specialist is vaak snel te organiseren. 

7. Content, content, content

Als je dan aan de slag gaat met je website, social media en evt. podcast is het belangrijk om je contentmarketing op orde te hebben. Het begint vaak met het schrijven van een blog. Er zijn tal van methodes om je contentstrategie vorm te geven (3H model of STDC). Ook verwacht de doelgroep steeds vaker dat je vragen beantwoordt en content o.b.v. beeld en/of geluid aanbiedt. Dit draagt allemaal bij aan vaker onder de aandacht te zijn bij je (toekomstige) klant.  

8. Ken ik jou niet ergens van?

Creëer herkenbaarheid met passende kleurstellingen, beeld en lettertype. Wanneer je kijkt naar huisstijl of logo kun je rekening houden met niet teveel kleurgebruik en/of de betekenis van kleuren. Zorg dat je branding klopt;  een belofte, emotie en heldere boodschap. Hoe beter je wordt herkent, hoe beter mensen je onthouden.

9. Events

Een event organiseren is mogelijk van zeer klein (online webinar) tot groot in fysieke vorm. Bij bijvoorbeeld een productlancering, jubileum of nieuw bedrijfsonderdeel kun je zichtbaar zijn via een online of offline event. Hier ontstaat vaak ook de mogelijkheid tot netwerken, wat goed is voor het verbeteren van je naamsbekendheid.  

10. Website

Een professionele website is het fundament als het gaat om zichtbaarheid. Denk aan een prettige gebruikerservaring, het gebruik tekst, kleur en beeld en een betrouwbare uitstraling. Een geoptimaliseerde website die voldoet aan alle functionele en technische eisen scoort goed in Google. 

Arrow icon
Nina Rawie
Nina Rawie
Team Manager / Marketing Strateeg

Interesse in onze aanpak? Laat Bambuu meekijken met je uitdagingen.

Bekijk of je in aanmerking komt voor een vrijblijvende nulmeting door onze specialisten.

No items found.