De uitdaging: Van autonome uitvoering naar strategische focus en werkwijze.
Drie jaar geleden stond VU School of Business and Economics voor een belangrijke uitdaging. De marketingaanpak was voornamelijk uitvoerend ingericht, waarbij verschillende opleidingsdirecteuren individueel bepaalden hoe en of marketing werd ingezet voor hun specifieke programma. Elke opleidingsdirecteur maakte autonoom keuzes en beslissingen rondom marketinginzet en budgetten per opleiding. Voor de executie werd samengewerkt met een aantal vaste partijen en ZZP-ers, waaronder Jill van Haagen, toen nog als zelfstandige werkzaam voor o.a. de VU. Hoewel deze aanpak functioneerde, zag het VU for Professionals marketing team kansen voor een meer strategische en efficiënte benadering met meer impact. Met de komst van Gonne Dorrepaal, Head of Marketing, werd de transitie van de marketingorganisatie in gang gezet.
Via Jill kwam Bambuu aan boord. Naast Jill bestaat het VU Bambuu team uit Djenti Lust (marketeer) en Nina Rawie (marketinstrateeg). Met ons dedicated team zijn we gestart met uitvoerende support op performance marketing van lopende en nieuwe campagnes. De focus lag op leadwerving en het aantrekken van geïnteresseerden voor de Open Avonden, opleidingsbrochures en contact met opleidingscoördinatoren en intakes met opleidingsdirecteuren.
Maar we gingen verder dan alleen uitvoering. Nina en Jill verzorgden een strategieworkshop voor en met het marketingteam van VU for Professionals. Samen brainstormden we over de stip op de horizon: hoe kon de marketingaanpak naar een volgend niveau worden getild en wat was daarvoor nodig?
Na de strategiesessie maakten we samen met Team VU onder leiding van Viola Dodeman de grote overstap van het promoten van specifieke opleidingen naar een benadering gericht op doelgroepen en interessegebieden. Deze aanpak houdt in dat opleidingen die interessant zijn voor eenzelfde doelgroep samen worden gegroepeerd in clusters. In plaats van per specifieke opleiding een campagne in te zetten, werken we nu op een slimmere en meer efficiënte manier.
Deze verandering had grote impact, niet alleen extern maar ook intern bij de VU. Het bijna volledig vernieuwde VU marketingteam werd ingericht per cluster. Er wordt nu gewerkt met jaarplannen per cluster waarin de opleidingsdirecteuren worden gekend, in plaats van andersom. Een fundamentele omslag in de organisatiestructuur. En een vruchtbare route in de zoektocht naar deelnemers.
Nadat er een geoliede machine ontstond voor het performance marketing deel, verlegden we in 2024 de focus naar het merk, merkstrategie en positionering. VU for Professionals ontwikkelde in samenwerking met Steam een volledig nieuwe VU for Professionals branding, waarbij Bambuu het mediaplan begeleidde.
Dit jaar is ervoor gekozen om de brandingcampagne VU for Professionals breder in te zetten dan alleen de faculteit School of Business and Economics. Met nog meer aangesloten faculteiten zoals Juridisch en Onderwijs heeft de branding een uitbreiding en touch-up gekregen. Dit jaar heeft Bambuu naast de begeleiding en executie, ook het mediaplan en -advies voor haar rekening genomen. De resultaten van de eerste flight laten een sterke performance zien: meer dan 500.000 contactmomenten gerealiseerd met vooral Display DPG als kosteneffectieve bereikkanaal en Meta als sterke trafficdrijver in de verkennende fase. De campagne leidde tot concrete resultaten zoals 52% meer organisch verkeer naar de VU for professionals-landingspagina en 8% meer verkeer naar Open Avond pagina's.
VU for Professionals zit ook richting de toekomst niet stil. Samen inspireren en oriënteren we op nieuwe kansen, met name op het gebied van community en AI waarbij de professional centraal staat. We verkennen verschillende richtingen en ontwikkelingen die kunnen bijdragen aan de verdere professionalisering en innovatie van het opleidingsportfolio.
Denk aan mogelijkheden als een VU AI Coach - een intelligente AI assistent die potentiële studenten kan begeleiden bij het kiezen van het juiste programma, vragen beantwoordt over roosters en deadlines en zelfs proactief feedback verzamelt. Of het terugkomen in de zoekresultaten: Answer Engine Optimization (AEO) om ervoor te zorgen dat VU vindbaar is via AI-platforms zoals ChatGPT en Gemini is cruciaal nu gebruikers steeds vaker deze tools raadplegen in plaats van traditionele zoekmachines.
Wat begon als een vraag om uitvoerende ondersteuning, is uitgegroeid tot een complete transformatie van de marketingorganisatie.
In drie jaar tijd hebben VU for Professionals en Bambuu samen bereikt:
1. Strategische focus
Van uitvoerende naar strategische marketing.
2. Efficiënte structuur
Doelgroep- en interessegebied benadering in plaats van individuele opleidingscampagnes.
3. Organisatieontwikkeling
Volledig vernieuwd marketingteam ingericht per cluster.
4. Geïntegreerde aanpak
Van performance marketing naar merkstrategie.
5. Toekomstgerichtheid
Actieve verkenning van nieuwe kansen en mogelijkheden voor werkende professionals.
De samenwerking tussen Bambuu en VU for Professionals laat zien hoe belangrijk het is om verder te kijken dan alleen korte termijn. Door strategische workshops, gezamenlijke visievorming en stapsgewijze implementatie hebben we niet alleen betere marketingresultaten behaald, maar laten we zien wat nodig is om te groeien.
Het succes zit hem in de combinatie van strategisch denken, praktische uitvoering en de bereidheid om samen te leren en te groeien. Drie jaar later kunnen we terugkijken op een mooie reis van transformatie - en vooruitkijken naar nog meer innovatieve ontwikkelingen.