Westpoort

Bambuu en Westpoort: een nauwe samenwerking en ambitieuze groeiplannen

Westpoort

Bambuu en Westpoort: een nauwe samenwerking en ambitieuze groeiplannen
Westpoort
Case Study

Bambuu en Westpoort: een nauwe samenwerking en ambitieuze groeiplannen

Westpoort is hét opleidingscentrum voor trainingen en cursussen over veiligheid en mobiliteit en een grote speler in de markt. Wat begon met een enkele vestiging in Amsterdam, groeide uit tot een praktische opleider met een goede naamsbekendheid en vestigingen door het hele land.

Westpoort liep als het om marketing ging altijd voor op de concurrentie. Dat bracht ook een bepaalde druk met zich mee, want dat moet je als bedrijf wel volhouden. Om dat te realiseren, ging Westpoort zo’n 2,5 jaar geleden op zoek naar een partij met de juiste marketingkennis en -ervaring. Een bureau dat door een intensieve en nauwe samenwerking op marketinggebied weet in te spelen op twee belangrijke pijlers:

  • Continu inspelen op de actualiteit en ontwikkelingen in de markt. 
  • Bouwen aan een fundament om te groeien en op de lange termijn de grootste te worden.
‘In Bambuu vonden we een partij die onze visie om snel en accuraat op de markt te reageren echt ondersteunt. Ze zijn daarin een bijzonder goede gesprekspartner. Bij Westpoort hebben we vaak een duidelijk idee van wat we willen. Bij Bambuu zijn ze niet bang om het gesprek aan te gaan als ze dingen anders zien. Met hun kennis en enthousiasme weten ze ons dan te overtuigen van hun visie. Zo komen we samen altijd tot een goed eindresultaat.’
- Myrella Sterk - Directeur van Westpoort.

Uitdenken van nieuwe Google Ads structuur

De samenwerking tussen Westpoort en Bambuu begon met een aantal opdrachten op projectbasis. Zo’n 1,5 jaar geleden – toen vollere klassen na een strenge coronaperiode weer mogelijk waren – kreeg de samenwerking de huidige vorm. Dat begon met het uitdenken van een nieuwe Google Ads structuur. Dat was nodig omdat binnen de huidige structuur de nodige wildgroei aan campagnes was ontstaan, waardoor bijsturen voor een optimaal resultaat niet meer mogelijk was. 

Binnen de nieuwe Google Ads structuur loopt er nu altijd een branded campagne met verschillende advertentiegroepen. Daarnaast draaien er verschillende overkoepelde campagnes per cursus. Van honderden campagnes gingen we terug naar acht à tien campagnes, waardoor bijsturen op cursusniveau, locatie en data mogelijk is. Zo adverteren we doorlopend met de juiste data en locaties. Soms is een cursus bijvoorbeeld wel in Amsterdam, maar niet in Waddinxveen beschikbaar. Doordat de advertenties altijd de juiste inhoud hebben, neemt de ROI enorm toe. 

De marketingstrategie voor Westpoort is veel breder

Westpoort is een grote organisatie en biedt veel trainingen aan. Daarom gingen we bij Bambuu de afgelopen 1,5 jaar ook nog met andere aspecten van de marketingstrategie aan de slag. Zo was er de overstap naar de e-mailmarketingtool Copernica voor het verzenden van gepersonaliseerde e-mails naar oude bekenden. De basis daarvoor staat inmiddels, waardoor het nu tijd is om dat verder uit te werken. 

Daarnaast kregen ook SEO, conversie-optimalisatie, Google Analytics en de socialmediastrategie van de marketeers van Bambuu de nodige aandacht.

‘Elke twee weken nemen we op ons kantoor met Westpoort de marketingstrategie door. Waar staan we nu? Wat gaan we doen dat past bij de ontwikkelingen in de markt? Zo behandelen we de zaken voor de lange termijn, maar spelen we ook in op de actualiteit. Deze bewuste keuze voor korte lijntjes en veel aandacht voor elkaar, past goed bij de wensen en ambities van Westpoort. Het is een aanpak waar we beiden erg blij van worden.’
- Max Schoorl - Bambuu

Groei tot nu toe en een nauwe samenwerking

Door de ambitieuze groeidoelstellingen van Westpoort, gingen we bij Bambuu de afgelopen 1,5 jaar voortvarend van start. Daardoor was het mogelijk om op de korte termijn al een stijgende omzetlijn te realiseren. Daarmee laten we zien dat niet alleen de nieuwe Google Ads structuur, maar ook de overstap naar Copernica zijn vruchten afwerpt. 

Daarnaast gaan we veel efficiënter met de beschikbare tijd en middelen om dan vroeger. Tel daar nog het breder uitrollen van de marketingstrategie bij op, en het is duidelijk dat we voor de belangrijkste pijlers op de goede weg zijn.

‘Om de ambities van Westpoort waar te maken, is de onderlinge samenwerking heel belangrijk. Naast de tweewekelijkse meeting, sturen we Westpoort daarom regelmatig updates per kanaal. Dat doen we niet alleen schriftelijk, maar ook met video’s. Zo ontstaat een goed beeld van waar we mee bezig zijn en wat ze de komende tijd mogen verwachten.’
- Max

Myrella vult aan:

‘De goede bereikbaarheid en het enthousiasme waarmee ze bij Bambuu aan de slag gaan is wat we het meest waarderen. Daarnaast komen uit de tweewekelijkse meetings altijd acties voort. We maken afspraken over te nemen stappen en bij Bambuu komen ze die afspraken ook altijd netjes en volledig naar wens na.’

Interesse in onze aanpak? Laat Bambuu meekijken met je uitdagingen.

Bekijk of je in aanmerking komt voor een vrijblijvende nulmeting door onze specialisten.

Interesse in onze aanpak? Laat Bambuu meekijken met je uitdagingen.

Bekijk of je in aanmerking komt voor een vrijblijvende nulmeting door onze specialisten.