Bambuu speelt hoofdrol in 10.0 branding strategie Breinstein

We hebben niet stilgezeten bij Breinstein.

Eerder dit jaar plaatsten wij een case over één van onze klanten, Breinstein. Afgelopen periode is er keihard gewerkt aan de doorontwikkeling en professionaliteitsslag van het marketingbeleid. We hebben niet stilgezeten..

Fase 1 bestond uit het neerzetten van een strak marketing fundament. Focus op:

  • Strategiebepaling
  • Online naar next level trekken
  • Optimaal team inrichten

Dit jaar was het tijd voor de vervolgfase. Naar 10.0, zouden wij het willen noemen. Een complete rebranding (van twee naar één bedrijf), landelijke campagnes - oa. op TV. Vervanging complete huisstijl, kernwaarden, website, interne en externe communicatie.

Groot gedeelte van de grote, landelijke marketing en brandingcampagnes zijn voor deze periode afgerond. Met grote impact binnen de hele onderneming. Succesvol was ze al, maar ineens ben je voor iedereen een landelijke speler die er toe doet.

Bambuu heeft de hoofdrol gespeelt in het coordineren van dit geheel. Wat is er allemaal gebeurd?

Ondertussen ben ik als online marketeer ruim 1,5 jaar bij Breinstein intern gedetacheerd. Het is ontzettend tof om te zien hoe wij als team (deels Bambuu, deels Breinstein) gegroeid zijn van geen marketingstrategie naar een complete 10.0 versie. Eind dit jaar kunnen wij pas echt goed meten welke impact de rebranding en campagne in zijn totaliteit heeft gehad. Maar we kunnen nu al flinke verschillen meten ten opzichte van het jaar daarvoor. Keep on pushing!

Nina Chrispijn - Bambuu

Even terug naar het begin

We zijn in 2020 gestart met:

  • Strategiebepaling. Als gevolg op de Bambuu Business Audit is er een marketingplan opgesteld met een uitgeschreven marketingstrategie voor de komende drie jaar.
  • Het samenstellen van een marketingteam. Direct na de start stelden we vanuit Bambuu een team op voor Breinstein. Dit Bambuu-team bestond uit een marketingstrateeg en een vaste marketeer. In 2020 sloot de vaste marketeer van Breinstein aan bij dit team.
  • Een Customer Journey optuigen. De eerste prioriteit van het Marketingteam was het optuigen van een basisfunnel die zich primair richtte op het binnenhalen van nieuwe trainees. Dit deed het team door nieuwe, speciale landingspagina’s in te zetten naast de bestaande website. Deze basisfunnel is in de loop van het jaar steeds verder doorontwikkeld.
  • Omgaan met Covid-19 en de lockdown. Na de Covid-19 lockdown ontstond een groeiende vraag naar activiteiten gericht op nieuwe opdrachtgevers. Hiervoor startten we met een puur inhoudelijke aanpak. In de zomer van 2020 lanceerden we de website Digitalewereld.nl. Deze website richt zich helemaal op de problemen die leven onder opdrachtgevers.

    Inmiddels is Digitalewereld.nl volledig geintegreerd in de nieuwe website.

  • De doorontwikkeling van het marketingteam. Ondertussen werkten we ook aan het stabiliseren van de organisatie zelf. De constructie waarbij de marketingmedewerkers van Breinstein en Bambuu samen één team vormden, kreeg preciezere afstemming. Zo detacheerde Bambuu bijvoorbeeld een parttime specialistische marketeer.

Positionering bepalen 3, 2, 1.. Action

De eerste stap voor een nieuwe marktbewerking was de rebranding van het merk. Met één van de belangrijkste vraagstukken: gaan we verder onder de naam Breinstein, Trainee.nl of moet het iets heel anders worden? Bambuu heeft een groot aandeel gehad in het selectieproces van een leverancier. Uiteindelijk heeft brandbureau INDIE Breinstein geholpen aan een complete nieuwe look & feel én daarbij misschien nog wel belangrijker, de missie, visie en kernwaarden van Breinstein. 

Breinstein - Digital Natives rule

Gaan we voor Breinstein of toch Trainee.nl? De samensmelting van de twee organisaties was een essentieel onderdeel van de gehele rebranding en strategie. Eén brand kan immers veel sterker geladen worden dan twee losse brands. 


Meet Breintein - Digital Natives Rule. De uiteindelijke resultaten van de uitwerking zie je hier gepresenteerd.

Een nieuwe website

Nu de brand staat volgt het aller belangrijkste visitekaartje van de organisatie, de website. Breinstein en Trainee.nl hadden twee losstaande websites welke qua strategie en look & feel ver uit elkaar lagen. Webreact heeft het stijlconcept van INDIE doorgetrokken naar webpagina's en vervolgens de ontwikkeling voor haar rekening genomen. Met als resultaat: een hele toffe kleurrijke website.Ook hier werd de leveranciersselectie en complete oplevering van A tot Z begeleid vanuit Bambuu. 

Er ontstond een belangrijke driehoek samenwerking tussen Bambuu, INDIE en Webreact. De planningen sloten naadloos op elkaar aan. Partner van Bambuu, Webreact, heeft het websitetraject tot realisatie gebracht. Zowel technisch al grafisch is de website tot in de puntjes uitgewerkt. Bekijk hier het eindresultaat. 

De nieuwe website voor Breinstein is tot stand gekomen door een intensieve samenwerking tussen Webreact, Bambuu, Breinstein en Indie. Tijdens het traject is er veel contact geweest met Indie i.v.m. de doorvertaling van de door hen gecreëerde visuele stijl naar een website. Een website die uiteraard moet converteren. Daarvoor hebben wij onze CRO best-practices toegepast in nauw overleg met de marketing guru's van Bambuu. Tijdens het traject waren er vaste review-momenten waarbij alle betrokkenen om tafel zaten. Zo werd continue bijsturing mogelijk en hebben we er samen voor gezorgd dat er een eindresultaat staat waar we trots op zijn.

Jelmer Holtes
- Webreact

Contentcreatie

Hoe zorg je ervoor dat je merk onder de aandacht komt bij jouw doelgroep? Contentcreatie is de key voor een succesvol marketingbeleid. Wij hebben dit onderdeel uitgebreid meegenomen in de strategie van Breinstein. 

Maar, hoe tof is het om aan de slag te gaan met een influencer? In samenwerking met KrabMedia hebben we alle FAQ (Frequently Asked Questions) laten opnemen in het Student Hotel Amsterdam met influencer Daan Boom. Ook wel bekend van Streetlab, een populaire YouTube serie onder de doelgroep van Breinstein. 

Eind 2020 zijn wij aangehaakt door Bambuu om online videocontent te produceren voor de nieuwe strategie en re-branding van Breinstein. Wij hebben onder andere video’s geproduceerd voor FAQ, lancering nieuwe huisstijl en een klantcase bij AZ. Het was mooi om aan deze opdracht creatief mee te werken met ons team en de nieuwe branding mee te nemen in de concepten. De locatie (student hotel) die wij hebben voorgesteld voor de FAQ-video’s vonden ze bij Breinstein zelfs zo goed bij de nieuwe branding passen dat zij de interieurarchitect hebben benaderd voor de nieuwe inrichting op HQ Breinstein. Supertrots natuurlijk. De samenwerking en contact verliep prettig en er was een goede focus op kwaliteit en inhoud ook al moest er op het laatste moment nog zaken worden aangepast. Erg blij met wat wij hebben neergezet!

Sebastiaan Tietze - Krabmedia


Benieuwd? Bekijk hier alle video’s.


TV-commercials

Als je echt groot publiek wil aanspreken, doe het dan meteen goed! INDIE ontwikkelde met hun partners drie toffe commercials voor Breinstein. Per traineeship een andere boodschap met dezelfde look & feel. 

De commercials werden onder andere uitgezonden op zenders van Ster, Talpa en RTL rond prime time. Abovo Media, partner van Bambuu, verzorgde de gehele strategie en planning. 

Bekijk hier de commercials.


Online branding campagnes 

Het idee was om hier een heldere positionering neer te leggen. De belangrijkste mediakanalen hiervoor zijn NU.nl, NOS, social media en display advertising.

Voor Bambuu was het essentieel om de planning goed te laten aansluiten op het uitzendschema van Abovo, zodat de online campagnes zichtbaar zijn wanneer mensen de commercial voorbij zien komen.

Naast de campagnes op social media en Google Ads, hebben wij ook onze vaste partner Ortec ingeschakeld om de display campagnes op een breed netwerk uit te rollen. 


Je kan in de onderstaande analytics zien wat de effecten op de website zijn geweest van de branding campagnes afgelopen periode ten opzichte van vorig jaar.


En door…

Al met al was dit een ongelofelijk tof project waar veel partijen samen zijn gekomen.

Wij hebben enorm veel plezier beleefd aan het ‘in goede banen leiden’ van het geheel. Geen gemakkelijke opdracht, maar we zijn enorm trots op het resultaat dat we samen met Breinstein hebben gerealiseerd.

Aankomende periode blijft Bambuu aangesloten als partner om de verdere marketingacties uit te rollen. Gezamenlijk doel is om de hands on activiteit te ontwikkelen binnen Breinstein. En de samenwerking meer te verschuiven naar 1) strategisch advies en 2) specialistische ondersteuning. 

We keep you updated! 



Meer van onze werkwijze ontdekken?

Bekijk ook deze voorbeelden:

Wij geven mooie MKB bedrijven het podium dat ze verdienen!

Laat mij eens
met je meedenken!

06 - 10 88 10 99
WhatsApp
Bel, app of mail mij om jouw uitdagingen te bespreken.
Bart Degeling
Partner / Consultant