Van Overbeek

Een volledig nieuw strategisch marketingkader voor Van Overbeek makelaars.

Van Overbeek

Een volledig nieuw strategisch marketingkader voor Van Overbeek makelaars.
Van Overbeek
Case Study

Een volledig nieuw strategisch marketingkader.

Hoe kan Van Overbeek met haar tak ‘Makelaardij’ en overige diensten ‘Verzekeringen’ en ‘Hypotheken’ een efficiëntere en onderscheidende marketingstrategie van de grond krijgen? En hoe kunnen er op korte termijn commerciële kansen gecreëerd worden? Dat zijn twee vragen die je niet zomaar kunt beantwoorden.

Samenwerking: de basis

Van Overbeek en Bambuu gaan samenwerken om de eerder genoemde vragen te beantwoorden. Hiervoor is bij de start van de samenwerking een volledig nieuw strategisch marketingkader opgezet. Door zowel Van Overbeek als door Bambuu zijn in deze fase van de samenwerking de gewenste doelen uitgesproken en is er een gemeenschappelijke stip aan de horizon gezet. Als eerste is er gekeken naar de behoeftes van unieke doelgroepen en zijn de USP’s in kaart gebracht. Onderscheidend vermogen zit naast het rijke verleden als consumenten-  én bedrijfsmakelaar bij Van Overbeek, ook in het kunnen aanbieden van complementaire diensten bij Verzekeringen en Hypotheken. Een belangrijk wapen in de strategie. 

Erik Dijkman: 'Het werken met elkaar aan de marketingstrategie bij zo'n toonaangevend bedrijf in de regio is een absolute voorrecht om te mogen doen. De marketingstrategie is zo duurzaam ingestoken voor de komende jaren waar Van Overbeek en haar overige diensten nog meer van gaan profiteren'.

Fase 1: kort op de bal

Hoe kun je snel profiteren van de markt met enkele aanpassingen? 

Om de reguliere website heen zijn aantal acties uitgevoerd, marketingwerk ‘dichtbij huis’ noemen we dat. Er is met een pragmatische bril gekeken: wat is er nu aanwezig in de marketingomgeving en met welke acties kunnen we slim en succesvol aan de slag gaan om nog meer beweging te krijgen bij nieuwe en bestaande klanten?

Resultaat: onder meer het activeren van klanten in de hoek van Verzekeringen en Hypotheken met specifieke Makelaardij-mailings via Marketing Automation. Plus specifieke landingspagina’s optuigen voor Makelaardij om daar nieuwe klantaanvragen uit te krijgen met specifieke marketingtriggers, die normaal gesproken niet via de algemene website binnenkwamen. ‘Hoeveel mensen zijn geïnteresseerd in jouw woning? Doe de Koperscheck’ is een voorbeeld van een marketingtrigger. 

Fase 2: Lange termijn bril 

Naast de korte termijn acties zijn de bouwstenen gelegd voor de toekomst. Het doel is een kostenefficiënte marketingmachine optuigen waar ‘de klant van de toekomst’ al intern aanwezig is, zonder deze op te zoeken met dure advertentie euro's. Van Kop tot Staart-klantreis in de steigers hebben staan en continu inzichten vanuit data interpreteren naar kansen. 

Wat is er gedaan om naar het doel te kruipen?

In de klantreis was de website een ‘obstakel’ naar het werven van nieuwe aanvragen van bestaande en nieuwe klanten. Weinig inzicht in wie de bestaande bezoekers was, veel verkeer dat anoniem vertrok via de achterdeur en technisch gedateerd waardoor deze minder makkelijk te ‘embedden’ was met andere leidende technologieën om ons heen. Denk aan een Funda. Dit kwam voort uit een extra analyse waar impact per middel en doelgroep over alle online en offline middelen heen is samengevat. 

Gevolg is dat er sinds dit jaar een frisse, up-to-date website staat waar vanuit allerlei scenario’s op de klantbehoeftes ingespeeld wordt met de juiste marketingtriggers per doelgroep. Eerder genoemd is de ‘Koperscheck’, maar ook de gratis ‘Woning Zoekservice’ is een voorbeeld daarvan. Of de mogelijkheid om online een afspraak te maken via de website van Van Overbeek voor een hypotheekgesprek of online calculator om er achter te komen wat jij kunt lenen. Klinkt logisch toch? Dat is het ook, maar het moet wel doordacht zijn. En het groot aantal websitebezoekers bij de sectie 'Woningaanbod' proberen te verleiden om eerder in contact te komen met de organisatie. En daarna met A/B-testen er continu achter komen waar de ‘obstakels’ zijn vanuit de doelgroep in de klantreis.

De voorlopige bekroning van ‘duurzaamheid’ in de marketingstrategie is het ontwikkelen van een KPI-Dashboard. Dit geeft inzicht welke bron nou zorgt voor kwalitatieve aanwas van nieuwe commerciële aanvragen. Dit geeft ook richting waar je marketing euro's in moet stoppen en waarin juist niet. 

Door een vast ritme in regie en uitvoeringen is het resultaat dat allerlei gevulde klantendatabases opgezet zijn met commerciële aanvragen van oriënterende mensen tot aan sterk geïnteresseerde prospects in een tijdsbestek van een kleine twee jaar. Hoe fijn is dat? En Van Overbeek kan haar onderscheidende positionering met drie diensten nog krachtiger inzetten. En de klant van de toekomst zit al in je ‘bakje’. Belangrijke taak om juist met die mensen in contact te blijven via mail en telefoon. Laten we daar nou ook ideeën over hebben en Fase 3 - as we speak - aan het inkleuren zijn. 

"Wat is het fijn om een sparringpartner als Bambuu te hebben! Samen een koers bepalen en de juiste tools inzetten om dit te bereiken. Alles is meetbaar en de resultaten worden op een overzichtelijke manier gepresenteerd. Hierdoor weten wij precies of de marketing euro’s op de juiste manier worden inzetten en niet geheel onbelangrijk wat de resultaten zijn en die zijn er!"

Karin Overman
Karin Overman
Marketing Manager

Interesse in onze aanpak? Laat Bambuu meekijken met je uitdagingen.

Bekijk of je in aanmerking komt voor een vrijblijvende nulmeting door onze specialisten.

Interesse in onze aanpak? Laat Bambuu meekijken met je uitdagingen.

Bekijk of je in aanmerking komt voor een vrijblijvende nulmeting door onze specialisten.